Cargill en Diamond V Russische voermarkt op RundveeNieuws

Cargill en Diamond V Russische voermarkt op

De Amerikaanse veevoerbedrijven Cargill en Diamond V zijn een alliantie aangegaan om de afzet van hun producten op de Russische markt een impuls te geven. Ze doen dat via het merk Provimi, waarmee Cargill al langer actief is op de Russische markt.

De samenwerking richt zich op afzet in de hele veehouderij, maar met een extra accent op de melkveehouderij. De twee bedrijven willen met hun initiatief inspelen op ‘de dynamiek’ in de Russische veehouderij, melden ze.

Rusland houdt eigen productie met moeite op peil

Deze bedrijfstak staat voor de lastige opgave om de eigen bevolking te voorzien van zo veel mogelijk eigen producten. Dit is een vrij klemmende opgave, omdat Rusland importen van veel voedselproducten uit Europa heeft stopgezet (en voorlopig geen zicht is op veel verandering), terwijl de eigen productie met moeite op peil blijft.

Met name Diamond V, dat nog niet actief was op de Russische markt, ziet kansen om de veehouderijproductie te vergroten. Een van de middelen daartoe is een gepatenteerd additief, dat de vertering van ruwvoer in de darm verbetert en dus ook meer voedingsstoffen in het dier helpt komen. Dit komt zowel de groei als de algehele gezondheid van productiedieren ten goede. Naast verbeterde voeding willen de twee bedrijven de Russische veehouderij ook versterken door middel van advisering.

40% Russisch melkvee op moderne bedrijven

Met name in de melkveehouderij lijkt nog veel te winnen. Het is namelijk de tak van veehouderij waar het kleinste percentage dieren (ruim 40 procent) wordt gehouden op moderne productiebedrijven. Het overgrote deel van de koeien staat bij keuterboertjes, die ook zorgen voor het grootste deel van de melkproductie.

Beheer
WP Admin