Rundveehouderij

Nieuws 2013 x bekeken 3 reacties

Fonterra probeert melkprijs verder te ondersteunen

Auckland - De Nieuw-Zeelandse zuivelgigant Fonterra verlaagt opnieuw het aanbod van zuivel dat voor de GDT-veiling wordt gebracht.

Begin augustus werd gemeld dat dit seizoen ruim 56.000 ton minder product zou worden geveild. Deze keer is het bericht dat nog eens ruim 22.000 ton minder wordt geveild.

Vraag nog steeds zwak

Aanvoerdirecteur Kelvin Wickham brengt dit in verband met de nog steeds slechte marktsituatie. Hij erkent dat de vraag nog steeds heel erg zwak is. Een kleiner aanbod bij GDT kan helpen om de prijs in de benen te houden. Vandaag wordt opnieuw een GDT-veiling gehouden. Met name in de komende drie maanden wordt het aanbod aan melkpoeders en andere zuivelproducten dat voor de klok komt fors verlaagd, en dan vooral van vollemelkpoeder, mageremelkpoeder en boterolie, de grootste producten op de GDT-veiling.

Fundamentele verbetering nog niet in zicht

Fonterra zegt dat het kleinere aanbod deels wordt veroorzaakt door een verwacht lagere melkaanvoer en door een andere productmix. Fonterra wil meer zuivel met extra toegevoegde waarde maken. Te denken valt aan melkpoeders met speciale toevoegingen, zodat ze op exportmarkten beter in de smaak vallen. Een fundamentele verbetering van de zuivelmarkt lijkt nog niet in zicht.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Fonteera verkoopt op twee manieren hun producten. Als eerste zoals alle andere melkfabrieken gewoon aan hun klanten en ten tweede op een veiling. De producten die op de veiling komen zijn de overschotproducten. In moeilijke tijden gaat de veilingprijs natuurlijk flink onderuit maar als dat je als melkfabriek geen geld kost ga je er gewoon mee door. Echter klanten die op die gewone manier melkproducten kopen bij fonterra ,zien dat kopen op de veiling goedkoper is. Je komt in een negatieve spiraal. Overschot moet je niet op een openbare veiling verkopen want dat doet alle producten dalen in prijs. Overschot moet je niet maken of je moet het vernietigen (zoals mc donalds de hamburgers van meer dan één uur ook in de prullenbak gooit).

  • alco1

    farmer. Een goede uitleg waarom A en B melkprijs, wat sommigen als oplossing voor ogen hebben, ook niet werkt.
    Maar overschot niet maken of vernietigen is het grootste probleem. Dit kun je niet vergelijken met een hamburgertje.
    Er zijn in die grote wereldmarkt altijd kikkers die uit de kruiwagen springen.

  • europeandairy

    Het zit iets anders. Fonterra heeft vele klanten. Ze hanteren een A en een B lijst. A klanten ( o.a. Nestlé ) kopen direct en de rest kan alleen via GDT kopen. Door het aanbod te verlagen op GDT weet men zeker dat de prijzen stijgen. Zeker zolang ze sowieso goedkoper zijn dan directe concurrenten.

Of registreer je om te kunnen reageren.