Rundveehouderij

Nieuws 2362 x bekeken 1 reactie

Beter bedrijfsresultaat Danone

Parijs – Danone heeft het eerste halfjaar een bedrijfsresultaat geboekt van €1,38 miljard, 17 procent meer dan een jaar eerder.

Het Franse voedingsconcern profiteerde van een lagere melkprijs en een aantrekkende vraag naar Europese babyvoeding vanuit China. Omdat de vraag naar Chinese babyvoeding beperkt blijft, verkoopt het dochterbedrijf Dumex.

Europese markt onder druk

Danone zag de omzet in het eerste halfjaar met 4,6 procent toenemen tot €11,4 miljard. De omzet met zuivel, inclusief Activia-yoghurt, daalde 0,4 procent tot €5,6 miljard. Danone verhoogde prijzen en verkocht 4 procent minder. Danone heeft vooral moeite in de EU, een volwassen markt, maar ook het oude gebied van de Sovjet-Unie waar een diepe recessie heerst.

 

China koopt Europese babyvoeding

De divisies die water, babyvoeding en medische voeding maken, boekten allen een stevige groei. De omzet met babyvoeding groeide 11,3 procent tot €2,4 miljard en benadert nu de omzet met flesjes water. Het volume nam 7,3 procent toe terwijl prijzen bijna 4 procent zijn verhoogd. Op de Chinese markt ziet Danone de verkopen via internet snel toenemen. Het bedrijf is nummer drie op de markt na Nestlé en Mead Johnson Nutrition.

Verkoop Dumex

De merken Aptamil en Nutrilon lopen in China enorm goed. De producten worden vanuit Europa geëxporteerd. In China is het vertrouwen in eigen babymelkproducten sinds de melamine-crisis van 2008 nog altijd zeer laag. Danone besloot de boekwaarde van haar Chinese babymelkproducent Dumex te verlagen, waardoor netto het bedrijf de winst het eerste halfjaar zag afnemen.

 

Danone maakt nu bekend Dumex te willen verkopen aan China Mengniu Dairy. Vorig jaar was Mengniu goed voor ruim 50 miljard yuan (€7,3 miljard) omzet. Rabobank presenteerde Mengniu in 2014 in een ranglijst als tweede grootste Chinese zuivelaar na Yili. Danone maakt geen waarde voor Dumex bekend.

In ruil voor de verkoop van Dumex krijgt Danone een groter aandeel in Mengniu. Het aandeel was vorig jaar 9,9 procent en hoe groot het aandeel wordt is niet bekendgemaakt.

Eén reactie

  • abtje

    Is toch logisch dat (bijna) alle melkverwerkers goed draaien. Als je minder betaalt aan inkoopkant hou je toch ergens geld over. Hier geven ze de boeren te weinig, ondanks redelijk goede afzetmarkt, om eerst de kosten van de capaciteit verhoging terug te hebben.
    En een NZO is nadelig voor de Nederlandse boer, omdat op die wijze alle concurrentie de kop wordt ingedrukt.

Of registreer je om te kunnen reageren.