1744 x bekeken 1 reactie

'De brand meester zijn'

Brand op ons bedrijf. Iedereen helpt en dan aan de slag met de verzekering.

Wat we altijd vreesden, gebeurde. Marloes en ik kregen tijdens een bijeenkomst van de Vereniging van Kalverhouders in Voorthuizen bericht dat er brand was uitgebroken. Onze medewerker had bij de eerste vlammen in de werkplaats naast de kalverschuur de brandweer gebeld en die was er met 8 minuten.

Wij zijn direct met een vaart naar huis gegaan. Onderweg probeerden we hulptroepen te mobiliseren. Dat hoefde al niet meer. Buren, vrienden en bekenden, van Jan met de pet tot de burgemeester, waren aan de slag om kalveren te evacueren naar de sleufsilo waar stro was ingestrooid en zelfs al bakken met water stonden voor de negen weken oude kalveren. Toen we thuiskwamen, was men de brand meester en was het welzijn van mens en dier gewaarborgd. Er was ‘slechts’ materiële schade.

Voorzorgmaatregelen

We hebben het er vooraf vaak over gehad wat brand zou betekenen. Bij de bouw van de stallen hebben we zo veel mogelijk brandwerend materiaal gebruikt. Ook de NEN 1010-keuring van elektra had veel voeten in de aarde. Dat gaf best wel eens frustraties: kapitalen uitgeven voor het geval dat. We beseften pas echt waar we het voor hadden gedaan, toen de brandweercommandant ons vertelde dat de ramp niet te overzien zou zijn geweest, als we de boel niet zo goed voor elkaar hadden gehad.

Hartverwarmend was het belletje van een collega-boer terwijl we terugreden van de bijeenkomst. Hij gaf aan dat hij wel plek had om de kalveren op te vangen, indien nodig. En inderdaad; een paar uur later zijn de kalveren opgeladen en weer een uur later stonden ze in zijn stal mooi te vreten.

'De verzekering is heel redelijk'

Dan komt de verzekering erbij, de adviseur van Flynth en de verzekeringsadviseur van de plaatselijke Rabobank. Is de papierwinkel goed voor elkaar? Dat gaf wel wat stress. Onze filosofie is: niet te veel kleine letters lezen, het moet gewoon goed zijn. We betalen liever wat te veel, maar als er dan wat is, dan hoop ik dat ze er ook voor ons zijn. We zijn platgebeld door contra-expertisebureaus, maar ik heb de expert aangekeken en gezegd: “Als jij het netjes doet, heb ik ze niet nodig.” Zijn opmerking 'we zijn er niet voor om jullie zo weinig mogelijk uit te keren, maar om het gewoon goed op te lossen', gaf ons vertrouwen. Het laatste moet nog worden afgewerkt, maar de verzekering is heel redelijk en de zaken worden correct afgehandeld.

Mensen waar je van op aan kunt

De herstelwerkzaamheden zitten er nu op. Afgelopen week hebben we een feestje gehouden voor iedereen die heeft geholpen tijdens en na de brand en bij de herbouw. Een mooie afsluiting van een hectische periode waarin we weer geleerd hebben dat je niet alles in de hand kunt hebben. En dat het heel belangrijk is goede mensen om je heen te hebben waar je van op aan kunt, wanneer het nodig is!

Eén reactie

  • g.g

    mooi verhaal , gelukkig alles goed afgelopen.
    wel nieuwsgierig wat nu eigenlijk de oorzaak was ?

Of registreer je om te kunnen reageren.