Redactieblog

1623 x bekeken 6 reacties

Boer zijn (6): Duurzaam boeren

Wanneer ben je een duurzame boer? Als je de regels volgt? Of moet je veel meer doen dan wat kan binnen de regelgeving? Geen gemakkelijke vraag.

"De consument moet het antwoord geven", is de duidelijke mening van Hans. "Als die het minimale wil betalen, krijgt hij een product dat de grenzen van de regels opzoekt. Makkelijk zat. Wil hij wat extra's, dan moet hij daarvoor ook betalen. Dat zie je bij biologisch. Duidelijk duurder, maar er is wel een markt voor. Biologische boeren hebben beste jaren, terwijl het bij ons sappelen is."

Daarmee heeft Hans de kern van het probleem te pakken. Wij willen allemaal wel duurzaam boeren, maar krijgen dan hogere kosten. Die moeten in de prijs terugkomen. In feite zouden we alle regels voor duurzaamheid moeten aanscherpen tot een veel hoger niveau dan nu. Niet alleen in Nederland, maar Europees. Daaraan kan dan een hogere prijs  worden gekoppeld.

'Consument wil duurzaamheid gekoppeld aan een lage prijs'

"Geloof je het zelf?", smaalt Hans. "De consument wil duurzaamheid gekoppeld aan een lage prijs. En dat gaat niet. Ik kies alleen voor duurzaam boeren als het mij wat oplevert en anders houd ik mij precies aan de regels om de laagste kostprijs te bereiken. Dan overleef je."
"Geen sprankje principieel gevoel voor duurzaamheid", schudt Hanna haar hoofd.
"Net zoals de consument", kaatst Hans terug. "Die heeft de mond ook vol van principes, maar in de supermarkt regeert de prijs. Op mijn bedrijf werkt dat net zo. Ik werk me niet uit de naad om de consument met de mond vol principes de maag te vullen met mijn te goedkope zuivel. Hij kan krijgen wat hij wil. Maar niet op mijn kosten."

'De weg naar duurzaamheid gaat via geld'

Ik denk ook dat de weg naar duurzaamheid via geld gaat. Dat heeft Cono uitstekend begrepen met de weidemelktoeslag en FrieslandCampina doet voorzichtige stapjes. Rabobank bepleit ook een verdere herverdeling van melkgeld en beloont nu ook duurzaamheid. Ze gaat weidegang en investeringen in duurzaamheid en dierenwelzijn belonen met grotere en goedkopere leningen.
Consument, coöperatie en bank bepalen dus of je een duurzame boer kunt worden.

 

Laatste reacties

  • farmerbn

    Een kale dacia kost 9.000 euro. Daarnaast kun je allerlei opties nemen tot wel 22.000 euro. Dit systeem moeten wij ook gaan hanteren. Wel jammer dat aktiegroepen via de politiek het voor elkaar krijgen dat we veel opties gratis moeten leveren. Hopelijk kunnen we in de toekomst meerdere soorten zuivel in het schap krijgen met elk zijn eerlijke prijs.

  • WGeverink

    Het probleem bij melk en vlees is dat als de consument kiest voor de Dacia met alle opties het er nog steets uitziet als een kale dacia. De consument moet dus bereid zijn voor het verhaal achter het product te betalen en niet voor iets tastbaars zoals de extra opties op de Dacia. Bovendien vind ik dat jullie het eerst eens moeten zien te worden over wat duurzaam is en wat politiek correct, want dat halen jullie nog al eens door elkaar.

  • alco1

    De enige definitie van duurzaamheid is het uitsparen van delfstoffen.
    Weidegang, levensduur, staltype, biologisch en nog veel meer hype's krijgen allemaal een duurzaam predikt, maar hebben niets met duurzaam te maken. Het heeft alleen een verkoop truc in zich.

  • WGeverink

    Dat bedoel ik dus alco. Als er duidelijkheid bestond over de definitie van duurzaamheid en politiek correct had bijvoorbeeld wd het langzaam groeiende braadkuiken politiek correct moeten noemen in plaats van duurzaam. Het reguliere braadkuiken is het boegbeeld van duurzaamheid maar is niet "politiek correct". Waar ik dan niet bij kan is dat zelfs de doorgewinterde redacteurs van een vakblad als boerderij deze incorrecte benaming en de bedoeling erachter niet door lijken te hebben en zelfs over nemen.

  • Rip

    En de durzaamheidsregels van de zuivelfabrieken dan? En die van de RABO. Zijn die ook onzin of wel goed onderbouwd? We gaan er in deze reacties te gemakkelijk over oordelen. Dat is in feite een ontkenning . En wie de ogen dicht heeft, raakt gemakkelijk de weg kwijt.

  • alco1

    Rip. Wat ik zeg. De enigste duurzaamheid is het uitsparen van delfstoffen.
    Zelfs luchtwassers zijn anti- duurzaam.
    Laat stikstof gewoon in de lucht. Het is nodig voor het zuurstof leverend vermogen van de natuur, kortom de kringloop.
    Biodiversiteit klinkt leuk, maar is een aantasting aan de kringloop, want deze diversiteit wordt verkregen door verschraling, wat inbreuk maakt op het zuurstof leverend vermogen.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.