Rundveehouderij

Achtergrond 8138 x bekeken 25 reacties

Fosfaat-standpunten van alle partijen op tafel

De spanning over fosfaatrechten neemt toe. NZO, NAJK en LTO lijken op onderdelen lijnrecht tegenover de staatssecretaris en andere partijen in de regiegroep te staan.

De spanning over de invulling van het fosfaatrechtenstelsel voor de melkveehouderij neemt toe. Deelnemers aan de regiegroep die praat over de invulling van de fosfaatrechten lijken de bui al te zien hangen. Staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) zal op korte termijn de knoop door gaan hakken en dit dreigt voor veel onderhandelaars een pijnlijk besluit te worden. Reden voor de gesprekspartners om nog even luid en duidelijk hun standpunt naar buiten te brengen.

Partijen staan ver uit elkaar

En met die stellingname wordt gelijk duidelijk hoe ver de verschillende partijen uit elkaar staan. Stichting Natuur en Milieu (SNM) en Netwerk Grondig kwamen vorige week al met hun belangrijkste standpunten naar buiten. SNM wil geen verhandelbare fosfaatrechten, Netwerk Grondig vindt grondgebondenheid het allerbelangrijkste bij de invoering van de fosfaatrechten.

Fosfaatrechten niet koppelen aan grondgebondenheid

De vertegenwoordigers van de melkveehouders en zuivelindustrie, LTO Nederland, zuivelorganisatie NZO en agrarische jongerenorganisatie NAJK, brengen hun standpunt deze week nog even helder naar buiten. Ze benadrukken dat fosfaatrechten niet gekoppeld moeten worden aan grondgebondenheid; dat wordt in een andere wet geregeld. De rechten moeten verhandelbaar zijn en afroming moet volgens de sector vooral gebeuren via inleveren van een kwart van de rechten bij de handel in fosfaatrechten. LTO, NZO en NAJK willen 6 jaar uittrekken om weer tot een fosfaatproductie onder het plafond te komen.

Van Dam wil bedrijven van gemiddelde omvang steunen

De onderhandelingen over de fosfaatrechten zijn een bijzonder kaartspel geworden, nu alle partijen de kaarten open op tafel leggen - of misschien wanhopig op tafel gooien. Van Dam heeft al aangegeven dat hij grondgebondenheid en bedrijven van gemiddelde omvang wil ondersteunen. Hij zal op redelijke korte termijn de knoop door moeten hakken. Daarbij zullen alle partijen op een of meerdere fronten verlies lijden. Het ziet ernaar uit dat de partijen hun achterban willen laten zien op welke manier ze de onderhandelingen in gaan. Wellicht doet een pijnlijk besluit dan minder zeer.

Overleg uitgesteld

Dat Van Dam ook moeite heeft met het besluit is duidelijk. Nadat partijen er eind januari niet uit kwamen, werd het overleg vorige week uitgesteld. Het ministerie had nog te veel vragen openstaan om goed in overleg te kunnen. Daar wilde het ministerie eerst duidelijkheid over. Deze week wordt een nieuwe poging ondernomen.

Laatste reacties

• Snel

Niks 6 jaar over doen, wij varkenshouders hebben al 10% ingeleverd, waarom zouden jullie niks inleveren maar ons 6 jaar voor de voeten lopen met rundveemest die er eigenlijk helemaal niet behoort te zijn volgens de afspraken die daar over liggen. Per direct zorgen dat jullie op de toegestane hoeveelheid uitkomen. Wie menen jullie dat jullie wel niet zijn rundveehouders? waarom zouden jullie privileges hebben t.o.v. de rest van agrarisch Nederland.

• alco1

Slechte opvoeders krijgen probleem kinderen.
    Slechte bestuurders nog meer problemen.
    Zijn ze er nu nog niet van overtuigd dat het fosfaatrecht een juridisch gedrocht wordt.
    Dat hele fosfaatrecht de prullenmand in is de beste oplossing.

• Mtstermors1

In gevoerde melkkoeien uit het buitenland er eerst is uit, kijken hoe je dan uit komt, kan het nog wel is meevallen, bedrijven met visie met eigen jongvee belonen, niet de boeren die een stal hebben gebouwd en dan geen vee hebben en dat in voeren, dat heeft het probleem veroorzaakt

• Massann

Alco, ik ben het helemaal met je eens.
    Jammer dat (Z)LTO en NZO(lees Campina) vasthouden aan deze onzin. Ze beweren ook nog eens dat hun leden achter de komst van fosfaatrechten staan. Kom op (Z)LTO-leden laat horen als je ook vindt dat de komst van fosfaatrechten onzin is.

• alco1

Massann. Een correctie op jouw. De (Z)LTO verteld wel wat de achterban zegt.
    Zij hebben niet voor niets enorm uitgebreid en nu willen ze voorkomen dat de markt van de mestafzet niet te hoog op loopt door te voorkomen dat anderen met latente ruimte ook nog uitbreiden.

LICENSE TO PRODUCE

Goede verzorging met voldoende voer.
    Mestafzet geregeld.
    Acceptatie in de buurt.

Hier kan niemand iets zinnigs tegen in brengen.
    Echter zullen de verwende boeren tegen zijn.

• vandenbrandcv1

@snel Het verschil met varkens en kippenboeren is dat daar nooit een grondgebondenheidseis in de wet is gekomen. De melkveehouderij zorgt voor een groot deel voor eigen gebruik/grond mest. Bovendien gaat Brussel niet uit van een overschot t.o.v. de grond/plaatsingsruimte, maar over het geproduceerde volume. Daar dient op termijn iets aan te gebeuren. Net zoals de mest die verwerkt wordt en niet in de landbouw terug komt ten onrechte meegeteld wordt. Deze mest heeft geen gevolgen voor de waterkwaliteit waar het voor gedaan wordt.

• kiepel

Snel.
    Per 10 vleesvarkens 1 hectare verplichten, en op termijn 80% weidegang!
    Wie denk jij wel dat je bent?

• v w

@snel, priveleges??,volgens mij is het gehele mest- en nitraatprobleem ontstaan door voornamelijk de varkenshouderij en dit zijn daar mede de gevolgen van, moet de schuld niet op andere steken.

• grolschzetor

Investeren in mestverwerking voor onwettelijk mest...

• lammetje

nog eens 6 jaar overdoen en dan lukt t ook niet,LTO gaat weer voor de groten. nu bedank ik dus echt voor mijn lidmaatschap.
    De veroorzakers cq vervuilers lossen t maar op, en niet de grondgebonden boeren

• meert1

Beste Van Dam succes met het maken van de juiste keuzes.
    Aan de ingestelde regiegroep heb je zoals blijkt niets gehad.

• Case1056

Ja wij hebben met de Paus gesproken, maar de paus heeft niet met ons gesproken. Dat noem je inspraak zonder uitspraak.

• wmeulemanjr1

Zijn de standpunten speciaal toegespitst op de bestuurders en is de achterban gewoon maar 'bijzaak'?

• Foxxy

Welke partij ook gelijk krijgt, er wordt alleen verloren, niets gewonnen!

• Mfb

Ik wens het ministerie veel wijsheid en lef toe om zo snel mogelijk een knoop door te hakken.
    Welke knoop zal mij benieuwen. Als ondernemer vinden wij onze weg wel weer, als er maar duidelijkheid voor de lange termijn is.

• H.Grotenhuis1

#Foxxy
    De periferie met o.a. de luchthandelaren en adviseurs zullen welvaren bij welke beslissing dan ook die wordt genomen.
    De sector wordt nog kapitaalsintensiever en de kostprijs wordt nog weer hoger, dat zijn funeste zaken op een vrije wereldmarkt.

• landboer

Deze keer eens met LTO/NZO, niet koppelen aan grond ,de pachtprijzen exploderen nu al!

• AtzeB

Ze hadden het melkquotum om moeten zetten in een fosfaatquotum

• Peltjes

Landboer: Het komt er op neer dat mestafzet gewoon te goedkoop is ten opzichte van grondaankoop. Reken maar eens uit wat grondaankoop je per jaar kost aan rente en aflossing. En als je fosfaat niet aan de grond wilt koppelen, waarom mogen de pachtprijzen dan niet stijgen? Omdat je goedkoop van de mest af wil.

• PIETER123

Een goede advocaat probeert een complexe zaak altijd tot een zin te destilleren.Ik zou kiezen de:
    ""De vervuiler betaald""
    Dus geen luchthandel weer.
    De vraag is steeds meer de rol en status van Campina is geweest de afgelopen jaren.
    Een verwerker van melk of een belangenbehartiger.
    Prorail verkoopt toch ook geen treinkaartjes die hebben te zorgen dat de rails goed liggen van A naar B.

• farmerbn

Snap nog steeds niet dat SNM enz iets te eisen hebbben. Wij hebben ook geen zeggenschap bij bv shell of philips. Degene die in de sector zit hoort zeggenschap te hebben en de anderen niet.

• jehanvankroaks

@vandenbrandcv1
    De waterkwaliteit is alleen maar een argument dat wordt wordt misbruikt.
    De overheid zelf heeft schijt aan waterkwaliteit in nederland
    lees onderstaand stuk maar eens.

• Snel

Plafond is de limit , niet marchanderen met andermans belangen. Boven `t plafond = verwerken

• piethermus1

Zal ik voor de melkveehouderij de knoop doorhakken? Als akkerbouwer? (Ik ben dat genavelstaar nou onderhand wel zat van mensen die zichzelf het centrum van het universum vinden).

Laad alle reacties (21)