Rundveehouderij

Achtergrond 1091 x bekeken

Kansen met weipoeder in Vietnam

Vietnam wordt een steeds belangrijkere exportmarkt voor weipoeder. Het is met dit product de zesde handelspartner voor de EU.

Net als de rest van Azië is Vietnam in de loop der jaren een steeds belangrijkere handelspartner voor zuivelexporteurs geworden. Dat geldt vooral voor weipoeder en mageremelkpoeder, blijkt uit cijfers van Eurostat/COMEXT. Zo voerde de EU in de periode januari-april van dit jaar 6.348 ton weipoeder uit naar Vietnam. Nederland nam daarvan ruim een vijfde voor zijn rekening en was - na Polen - de tweede EU-exporteur van dit product. In totaal ging krap 4 procent van al het Europese weipoeder naar Vietnam. Daarmee was het de zesde handelspartner. Bovendien nam het volume toe. In heel 2014 voerde de EU namelijk 13.015 ton uit. De helft daarvan was nu eind april al bereikt.

Met mageremelkpoeder was het Vietnamese aandeel in de totale EU-export nog groter: bijna 5 procent. In de eerste vier maanden van 2015 ging er 11.081 ton van dit product naar het Aziatische land. Ook dit was meer dan het jaar ervoor. In heel 2014 exporteerde de EU namelijk 'maar' 16.098 ton naar Vietnam.

Het land - waar FrieslandCampina bijvoorbeeld al vijftig jaar actief is onder de merknaam Foremost - is kortom een groeimarkt. En met weipoeder en mageremelkpoeder is Nederland na Polen en Duitsland de derde handelspartner. En er lonkt meer perspectief. Nederland (overheid, kennisinstellingen, bedrijfsleven) investeert samen met Vietnam nu al flink in de melkveesector in het land. Doel is om de productie fors te verbeteren. Want anno 2015 is het land slechts voor 22 procent zelfvoorzienend (bron: Ministerie van Economische Zaken). Dat moet 38 procent worden. Maar dat is geen sinecure. Ten eerste groeit de Vietnamese bevolking hard. Naar verwachting met 10 miljoen tot 100 miljoen tussen 2015 en 2025. Ten tweede neemt de koopkracht in het land fors toe en ontstaat er meer vraag naar zuivel. En ten derde onderkent de overheid het belang van zuivel steeds meer om ondervoeding in het land tegen te gaan. De mogelijkheden voor zuivelexporteurs worden daarmee alleen maar groter. En dat aanbod kan niet alleen uit Oceanië komen. Hier liggen kansen voor de EU.

Of registreer je om te kunnen reageren.