Pluimveehouderij

Nieuws 2913 x bekeken 12 reacties

Jumbo komt met nieuw kipconcept

Swifterbant - Supermarktbedrijf Jumbo komt met een nieuwe kip die voldoet aan hogere eisen dan de Kip van Morgen van supermarktorganisatie CBL.

Op termijn moet deze kip de basis gaan worden van het kipassortiment en wordt de gangbare kip ('plofkip') uitgefaseerd. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt in Swifterbant op het vleeskuikenbedrijf van Leenders.

Jumbo zet de kip onder de naam Nieuwe Standaard Kip in de markt. Het product wordt alleen aangeboden in de Jumbo-winkels en niet in de C10000-winkels. De C1000-formule is waarschijnlijk midden volgend jaar geheel uitgefaseerd.

Jumbo komt met twintig kipproducten van de Nieuwe Standaard Kip. Volgens het bedrijf is de winkelprijs van de Nieuwe Standaard Kip €1 per kilo filet hoger.

De Nieuwe Standaard Kip is een traag groeiende Hubbard-kip. Jumbo hanteert een groeicriterium van maximaal 45 gram per dag en werkt met een mestperiode van 49 dagen. De criteria van De Kip van Morgen van CBL zijn iets ruimer: 50 gram per dag en een slachtleeftijd van 45 dagen. De dieren worden gehouden in stallen met daglicht via vensters of lichtdoorlatende dakplaten. De bezetting in de stal is maximaal 30 kilo per vierkante meter. De eis bij de Kip van Morgen is maximaal 38 kilo per vierkante meter.

In de stallen wordt afleidingsmateriaal verstrekt in de vorm van balen stro, er is strooisel en er wordt graan op de grond gestrooid om de dieren afleiding te bezorgen.

De kip komt van Nederlandse pluimveebedrijven. Zo'n dertig bedrijven produceren al voor Jumbo. Op termijn, als het hele bedrijf is omgeschakeld, moeten meer dan honderd pluimveebedrijven volgens de criteria van Jumbo produceren.

Laatste reacties

  • Probe

    Waar moeten de vierkante meters allemaal vandaan komen? De kip van vandaag is al amper aan te slepen op een klein hobbeltje in najaar aan. Dan de kip van morgen, hollandse kip en nieuwe standaardkip met veel lagere bezetting en groei per dag die erbij komen. Of zal jumbo stiekem oostblok kippen gaan kopen. Dan graag dit ook consument vertellen. En hoe lang knup je de term nieuw eraan?
    Daarnaast blijft de kip van vandaag de duurzaamste kip. Denk aan co2 footprint en het toekomstige wereldvoedselprobleem.

  • joannes

    Een kwestie van keten organisatie! Jumbo heeft haar verkoop plannen en van de slachterij terug in de keten t/m het broeden van de eieren kan in een plan georganiseerd worden. De Handel is eruit!

  • Khalid en zijn maten

    Kippenstallen met ramen.....daar zijn er niet zo heel veel van in Nederland!

  • Barneveldsei

    Goed bezig Jumbo, die euro kunnen we goed delen. 90 Cent voor de pluimveehouder(lagere stal bezetting hogere voer kosten)En 10cent voor het concept.

  • Probe

    je vergeet extra verdienste voor broederij, slachterij en voerfabriek. Iedereen wil graantje meepikken. Ik voorspel dat de koek als volgt verdeelt wordt (netto dus extra kosten verrekend per schakel): broederij 10% voerfabriek 10% slachterij 30% en Jumbo 50%. Dus Braak, je geldt in aandelen van supermarkten steken levert meest rendement op. Boeren worden net zo'n beetje aan het werk gehouden. Als even lijkt op te leven, pakken de slachters dat snel weer in. Of leef jij in andere wereld?

  • mts.habraken

    Goed bezig Jumbo!!! Het is een goede zaak dat er een nieuw segment in jullie winkel komt liggen. NATUURLIJK ga ik er vanuit dat jullie die €1,-- netjes gaan verdelen daar waar de kosten gemaakt worden, ben alleen bang net als Probe dat die €1,-- op is voordat je bij de pluimveehouder bent. Wat ik wel een zorgelijke zaak vind is dat Jumbo, en eerder AH, tegelijkertijd hun klanten de keuze ontneemt. De klant die eerder koos voor het eerlijke stukje reguliere kippenvlees vanwege de prijs. Wat is er mis met een eerlijk verantwoord stukje gangbare kip!!!

  • Brunen8255

    Het concept is niet nieuw, het draaid al ruim 2 jaar onder het gildehoen concept , ontwikkeld door Broederij Morren, forfarmers en pluimvee slachterij Esbro . Knap werk Joop Eskens met de deal met Jumbo maarblijf zelf baas over het concept en blijf er voor zorgen dat zowel de Broederij, de slachterij en de mester er een leuke boterham aan over houden.

  • koestal

    Eindelijk een 1 euro erbij ,is jaren lang over gesteggeld ,de consument wil steeds de laagste prijs,dit ging ten koste van het welzijn van de kip,en wakker dier maar katten naar de pluimveehouders,ik hoop dat die euro ook werkelijk terecht komt bij de pluimveehouders.

  • Zents beheer

    Na 2004 zijn veel vleeskuiken houders overgestapt op scharrel kippen.
    Binnen nu en een paar jaar is veel inrichting versleten en aan vervanging toe. Door de slechte situatie in de legsector zal veel niet vervangen/gefinancierd worden. Met weinig middelen is overstappen op scharrel kuikens een mooi alternatief lijkt mij.

  • jp.bierema

    Als Jumbo nou helemaal echt voor duurzaamheid gaat, dan kiest ze voor bedrijven die zelf ook grondstof voor het voer produceert en dit tot uiting brengt in de uitbetaalprijs. Boeren die zelf tarwe of mais produceren en daarmee saldo op hun akkerbouwbedrijf laten liggen door een lagere financiële opbrengst dan bijvoorbeeld aardappelen of bieten mogen wat mij betreft wel es wat beter worden beloond.
    Trouwens, ik realiseer me dat trager groeien en meer bewegen NIET duurzaam is. Maar het genot van veel minder stress voor de pluimveehouder qua verzorging van de dieren lijkt me een zaligheid.
    Wie vol blijft houden dat de huidige kuikens allemaal mooi en fantastisch is houd zichzelf voor de gek in mijn ogen, want de kuikenkwaliteit is tegenwoordig zeer discutabel. Maar ja, daar heb ik 2 jaar terug al wat van gezegd toen de CEO van ROSS in Hannover verklaarde dat de groei per dag nog verder omhoog moest.

  • Khalid en zijn maten

    Nog niet zo heel lang geleden was ik op een open dag van een stal volgens het Sunbro concept,voorzien van lichtkoepels in het dak,en de hoeveelheid lichtinval op eenvoudige wijze te regelen en toepasbaar in bestaande stallen. Blijkbaar zijn er toch personen die zich op de toekomst richten...

  • info335

    ' Jumbo zwicht voor Wakker Dier' zou een betere kop zijn. Consumenten wordt een totaal verkeerd en verdraaid voorgeschoteld door Wakker Dier.
    Wakker Dier en de Partij voor de Dieren brengen leugens en onwaarheden de wereld in. De 'domme' Nederlandse consument gelooft dit en nu gaat de grote keten ' Jumbo ' op de knieen voor de 'gekken' van Wakker Dier. Applaus voor Nederland. Wat een idioot land is dit aan het worden.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.