Pluimveehouderij

Achtergrond 5676 x bekeken 2 reacties

Nieuwe kipconcepten veranderen speelveld

Naast de gangbare vleeskuikenhouderij ontstaat een rap groeiende productie voor het tussensegment: concepten met een plus op duurzaamheid of dierenwelzijn. De gevolgen zijn in de hele keten terug te zien.

De Kip van Morgen heeft zijn weg naar het Nederlandse supermarktschap gevonden, hoewel marktautoriteit ACM de afspraken als in strijd met de Mededingingswet bestempelde. De ene na de andere supermarkt kondigt aan dat het volledige basisassortiment kippenvlees zal worden opgeschaald naar kip met een dierenwelzijnsplusje.

AH Nieuwe Kip

Albert Heijn stak in 2014 als eerste zijn nek uit met de lancering van de ‘AH Nieuwe Kip’, die voldoet aan de oorspronkelijke normen van de Kip van Morgen. Deze komt op termijn ook in de winkel bij verschillende supermarkten die zijn aangesloten bij inkoopcombinatie Superunie.

Kip van Morgen

Jumbo en Aldi stellen voor hun ‘Kip van Morgen’ zelfs extra criteria op de oorspronkelijke afspraken. Grootgrutter Jumbo wist Wakker Dier achter zijn initiatief te krijgen. De markt heeft daarmee de politieke en beleidsmatige ontwikkelingen ingehaald.
Volgens ACM zouden de afspraken rondom de Kip van Morgen de keuze voor de consument beperken. Supermarkten beconcurreren elkaar echter juist met nieuwe concepten, waarvoor de Kip van Morgen als basis dient.

Veranderingen markt

Voor vleeskuikenhouders betekent het volop keuze. Het ‘tussensegment’ krijgt steeds meer lagen. Naar de verschillende Kip van Morgen-varianten is bovendien gemakkelijk te switchen. Bij de nieuwe kip zijn de grootste veranderingen de flink lagere bezetting en het gebruik van langzamer groeiende rassen, beiden goed te realiseren in een gangbare stal.

Bovenwettelijke vereisten

Rabobank berekende eerder dit jaar dat 30 tot 40 procent van de Nederlandse vleeskuikenhouderij over zou moeten naar productie voor het tussensegment om aan de vraag te voldoen, die ontstaat als alle Nederlandse retail overstapt naar de Kip van Morgen of een variant daarop. Die datum komt rap dichterbij aangezien marktleiders Albert Heijn en Jumbo (samen goed voor een marktaandeel van 54 procent) eind 2015 enkel nog kippenvlees met bovenwettelijke vereisten in de winkel willen hebben.

Strakke keten

Dat heeft gevolgen voor de hele keten. Doordat er minder dieren per vierkante meter gehouden worden, wordt er minder pluimveevlees geproduceerd. Dat geeft druk op de slachthaken. Het vergt ook een andere werkwijze. Voor de productie van pluimveevlees met een duurzaamheids- of dierenwelzijnsplusje wordt de keten strak geregistreerd. Sommige slachterijen hanteren wachtlijsten voor boeren die willen deelnemen aan één van de concepten.

Omschakelen naar concepten: de wil is er
Veel pluimveehouders die op dit moment gangbare vleeskuikens houden, staan er voor open om in de nabije toekomst om te schakelen naar een alternatief concept. Dat blijkt uit een enquête die werd gehouden op boerderij.nl.
De enquête is ingevuld door 170 respondenten die aangeven een vleeskuikenbedrijf te hebben. Driekwart van de respondenten houdt gangbare/reguliere vleeskuikens. Verder houdt 9 procent kuikens met Beter Leven 1 ster, 7 procent de Kip van Morgen/AH-kip/Goed Nest Kip en 3 procent de Nieuwe Standaard Kip. Onder de overige 6 procent vallen Beter Leven 2 sterren, biologisch en combinaties van verschillende houderijvormen.

Productie sturen

De productie van het conceptvlees luistert nauw, vertelt Kees van Oers, directeur agribusiness bij slachterij Plukon. Plukon is producent van de Goed Nest Kip, die onder andere door Albert Heijn wordt ingekocht voor de AH Nieuwe Kip. Van Oers: “Als we van het reguliere kippenvlees wat over hebben, kan dat voor relatief vergelijkbare prijzen in andere kanalen worden afgezet. Bij de Goed Nest Kip moeten we de productie goed sturen.”

Meerprijs voor extra eisen

In Nederland wordt een meerprijs gerealiseerd voor de kip die aan extra normen voldoet, terwijl deze in het buitenland gewoon als gangbaar moet worden afgezet. De meerkosten van kip in het tussensegment moeten bovendien grotendeels uit de filet gehaald worden. Andere delen, waar in Nederland minder markt voor is, worden onder andere naar Afrika en Oost-Europa geëxporteerd, zo legt van Oers uit.

“Daar realiseer je geen meerwaarde aan. We moeten de Nederlandse consument aanleren andere delen van de kip te eten. Des te beter dit lukt, des te geringer de extra kosten van het concept.”

Ontwikkelingen

Niet alleen in Nederland, maar ook andere Europese landen werken aan eigen initiatieven wat betreft nieuwe kipconcepten. Volgens Paul van Boekholt, business director van vleespluimveefokbedrijf Hubbard, marktleider in het traaggroeiend segment, zijn de ontwikkelingen juist in Nederland echter ontzettend hard gegaan. Buurlanden als Engeland en Duitsland volgen de ontwikkelingen in Nederland met argusogen, zegt hij. “Verschillende landen om ons heen hebben eigen initiatieven, maar blijven vaak hangen in kleine volumes. De Kip van Morgen is wat dat betreft uniek. Onze buurlanden zouden dit voorbeeld, met hier en daar wat aanpassingen, wel eens kunnen gaan overnemen.”

Gezondheid wordt belangrijk

Van Boekholt verwacht dat er de komende jaren naast welzijns- en milieu-aspecten meer nadruk op gezondheid komt te liggen. In de VS is de productie van antibioticavrije kip in korte tijd enorm gegroeid, naar bijna 25% van de totale productie in 2015. Een ontwikkeling die ook naar Noordwest-Europa kan overwaaien. Van Boekholt: “Wij richten ons op het zoveel mogelijk terugbrengen van antibioticagebruik, en de robuustheid van dieren gecombineerd met een efficiënt voerverbruik.”

Laatste reacties

  • HaroldvM

    volgens mij loopt die afzet nog helemaal niet zo geweldig als ik de cirkel diagram (1) zie. Er is niet eens een vakje te zien in het diagram bij het kleurtje: de afnemer vroeg erom.

  • Tonnis

    Als het maar niet zo gaat als in de legsector de kooihennenhouders verdienen op dit moment meer dan de scharrelhennenhouders.

Of registreer je om te kunnen reageren.