Mechanisatie

Nieuws 2372 x bekeken 1 reactielaatste update:28 mei 2015

Brandstof en AdBlue

Doetinchem (Gld.) - Een flink deel van de trekkerkosten komt voor rekening van wat-ie drinkt. In editie 320 gaat het magazine TREKKER in op dit thema, brandstof en AdBlue.

SCR-technologie, oftewel uitlaatgasnabehandeling door middel van AdBlue, is niet meer weg te denken. Sinds dit jaar moeten zelfs de nieuwe 'boerentrekkers' vanaf 75 pk eraan geloven om de uitstoot van NOₓ tot gewenste waarden terugdringen. Wat betekent dat in de praktijk? Een beschrijving van de bekende problemen, en tips van de technicus om daar wat aan te doen.

Het tweede themaverhaal gaat over additieven. Je voegt zo'n goedje toe aan de diesel, en de trekker draait als een zonnetje. En zuinig. Zeggen ze. We spreken een gebruiker van Xmile, die na een langdurige gebruikstest zijn ervaringen met ons deelt.

Tot slot een bijdrage over opslagtanks voor diesel. Zo'n bovengrondse tank moet sinds 1 januari een tank- en installatiecertificaat hebben. Controles zijn onderweg, maar lang niet elke boer en loonwerker heeft de zaken op orde. Met info over mangaten, aanrijbeveiligingen, ontluchting en vulpuntmorsbak.

Lees erover op pagina 51 en verder van het meinummer.

Redactie

Eén reactie

  • somporn

    De gewone man en ondernemer moeten overal voor opdraaien en de grootten doen maar wat ze willen,moet een vliegtuig een noodlanding maken dumpt hij bv 78 ton kerosine boven zee of land of een lekkage bij de basf en er stroomt duizenden liters de rivier in,wordt er een liter diesel gemorst (of mangaten, aanrijbeveiligingen, ontluchting en vulpuntmorsbak niet volgens de regels) is het een milieu delict en wordt je zwaar gestraft.
    Hoezo,meten met verschillende maten en witteboordencriminaliteit.
    Welkom in de nieuwe bananenrepubliek Willy.nl

Of registreer je om te kunnen reageren.