Home

Nieuws 1437 x bekeken

Unilever verkoopt deel margarinetak

Unilever heeft haar margarine-activiteiten in Zuid-Afrika verkocht aan Remgro.

De Nederlands-Britse levensmiddelenreus krijgt in ruil hiervoor contanten plus het 25,75% grote belang van Remgro in Unilever Zuid-Afrika. De transactie vertegenwoordigt een waarde van ruim € 750 miljoen.

‘De margarines lijden onder de toenemende populariteit van boter’.

Becel en Blue Band

Unilever zette eerder haar margarinedivisie al apart. Topman Paul Polman zei toen dat de activiteiten een jaar krijgen om te bewijzen dat ze structureel winstgevend kunnen worden. Het gaat daarbij om met name in Europa grote merken als Flora, Becel, Blue Band en Stork.

De margarines lijden onder de toenemende populariteit van boter, dat een beter gezondheidsimago heeft. Volgens IRI/Mintel-onderzoek dat The Guardian citeert, zal de markt in 2021 zowat gehalveerd zijn ten opzichte van 2011.

bod van Kraft Heinz

Een onverwacht en ongevraagd bod van Kraft Heinz op Unilever, dat uiteindelijk werd afgewezen, versnelde de verkoopplannen. Kraft Heinz, een Amerikaans bedrijf, bood een premie op de beurskoers. Om aandeelhouders tevreden te houden, nam Unilever diverse maatregelen die snel meer geld naar de aandeelhouders van het bedrijf moeten brengen.

Opbrengst tussen € 6 en € 7 miljard

De verkoop van de matig renderende margarinetak behoort tot de maatregelen die in gang zijn gezet door het bod, net als een aandeleninkoopoperatie. In totaal moet de verkoop van de zogeheten ‘spreads’ tussen € 6 en 7 miljard opleveren. De verkoop is een stevige breuk met het verleden. Unilever ontstond in 1929 uit de fusie van de Britse zeepmaker Lever Brothers en de Nederlandse Margarine Unie. Margarine was lang populair omdat het langer houdbaar is dan boter.

Of registreer je om te kunnen reageren.