Home

Nieuws 790 x bekeken

Brits stoplichtetiket remt verkoop ham en kaas

Ham en kaas worden in Groot-Brittannië minder verkocht, sinds een stoplichtetiket consumenten waarschuwt voor bijvoorbeeld vette en/of zoute voeding. Europarlementariërs uit meerdere EU-staten zijn bezorgd.

Het Britse stoplichtsysteem op voeding heeft zo'n grote impact op het koopgedrag, dat Franse, Italiaanse en Duitse Europarlementariërs zich druk maken over de effecten daarvan voor de producenten van ham en kaas.

Waarschuwing tegen verzadigde vetten, suiker en zout

Het Britse ministerie van gezondheid introduceerde in 2013 een stoplichtsysteem, waarbij producten met lage gehalten aan vet, verzadigde vetten, suiker en zout een groen signaal kregen, terwijl producten met hoge gehalten een rood licht kregen. Producten met een tussenliggende waarden kregen een geel stoplicht.

Een Italiaanse studie naar de effecten van het stoplichtsysteem laat zien dat producten met een rood of geel stoplicht aan marktaandeel verliezen. Dat deed zich bijvoorbeeld voor bij Parmezaanse kaas, brie en Parmaham.

'Dit systeem heeft invloed op consumenten'

"Deze resultaten bevestigen dat het systeem invloed heeft op consumenten, hen ertoe overhaalt producten niet te kopen, zonder dat de juiste en transparante informatie wordt verstrekt", aldus de Europarlementariërs in hun vraag aan Europees commissaris Elżbieta Bieńkowska die gaat over de interne markt.

Bieńkowska zegt dat de Britse regels nog onderwerp van onderzoek zijn. Voor het eind van volgend jaar wil de Europese Commissie een rapport presenteren over de effecten van dergelijke etikettering op de interne markt.

Of registreer je om te kunnen reageren.