Home

Nieuws 3224 x bekeken

AH verklaart maaltijdbezorgers oorlog

Zaandam – Albert Heijn komt binnenkort met een wekelijkse boodschappenbox met daarin ingrediënten voor drie maaltijden. De box kan online worden besteld en wordt gratis bezorgd, eventueel met andere boodschappen.

De stap is een regelrechte oorlogsverklaring aan het adres van onlinegericht maaltijdbezorgers als HelloFresh en online-supermarkt Picnic.

Een klap voor Picnic

Voor Picnic is de aankondiging zuur. In september wil het bedrijf, eigendom van enkele investeerders, met een nieuwe online supermarkt de markt op. De winkel belooft gratis bezorging en een laagsteprijsgarantie. Ook ontstond de laatste jaren een serie vooral kleinschalige en regionaal gerichte initiatieven voor het thuis bezorgen van gezonde maaltijden.

Albert Heijn brengt de boodschappenbox op de markt onder de naam Allerhande, die ook op zijn kooktijdschrift prijkt. Boxen moeten snel te bereiden recepten bieden en bevatten veel vers. De redactie achter het magazine zoekt de wisselende recepten uit. De box kan overigens ook gratis afgehaald worden op een afhaalpunt. Volgens de supermarktketen raadplegen elke dag gemiddeld zo'n 100.000 bezoekers van de site een recept.

Online speerpunt beleid

De omvang van de investering is niet bekendgemaakt. Ahold als geheel wil op de middellange termijn een online omzet €2,5 miljard. Supermarktdeskundige Paul Moers vindt het een 'geniaal' plan en denkt dat Albert Heijn zijn inkoopkracht kan uitbuiten om de concurrentie te verslaan. Albert Heijn is goed voor ongeveer een derde van de Nederlandse supermarktomzet.

Supermarktkenner Gerard Rutte noemt de bezorgmarkt een 'snelgroeiende markt'. Albert Heijn krijgt meer marge, de consument meer gemak. "Slim, omdat met deze hogere marge het mogelijk wordt om de bezorgkosten omlaag te brengen tot nul. Als klanten ten minste bereid zijn om ook de andere producten te gaan bestellen."

Voorsprong Albert Heijn

De vraag is of nu ook de grootste concurrent van Albert Heijn, Jumbo, gaat reageren. Albert Heijn lijkt online een voorsprong te hebben. In 1997 opende Albert Heijn een website met producten, in 2009 kwam het bedrijf met een boodschappenapp en in 2012 werd het succesvolle onlinewarenhuis Bol.com gekocht.

De allereerste box bevat recepten voor een Mediterrane ratatouille met kip, rijst en granen, Roerbaknoedels met broccoli, mango en kibbeling en een Maaltijd caesarsalade van romainesla met aardappel en ei. De box voor vier personen kost €49.

Of registreer je om te kunnen reageren.