AlgemeenNieuws

Ahold en Delhaize bevestigen gesprekken

Zaandam – Ahold en Delhaize bevestigen verkennende gesprekken over een mogelijke fusie te voeren.

Ahold-dochter Albert Heijn is al marktleider in Nederland met een marktaandeel van ruim 30 procent. Albert Heijn en Delhaize zouden samen in België Colruyt inhalen als marktleider en elkaar in de VS versterken.

Ahold noteerde vorig jaar een omzet van €32,8 miljard. Delhaize kwam uit op €21,4 miljard. Een gezamenlijk bedrijf zou de vierde grootste supermarktketen in Europa worden. Een samengaan zou vooral in België waar beide spelers actief zijn mededingingsvragen kunnen oproepen. Al telt Albert Heijn slechts dertig winkels, veel leveranciers zijn in de hele Benelux sterk aanwezig.

Omdat beide ketens tegelijk en samen communiceren, lijkt er een deal op hoofdlijnen te zijn. Bankanalisten voorzien kostenvoordelen van €600 miljoen tot €1 miljard per jaar wanneer de twee bedrijven samengaan. Inhoudelijk verschillen de supermarktbedrijven. Albert Heijn is geen prijsvechter maar kent toch een gematigder prijsstelling dan Delhaize en een minder uitgebreid assortiment.

Hoogleraar Lourens Sloot van de Rijksuniversiteit Groningen denkt niet dat bij een fusie één van de formules zal verdwijnen. Ook denkt Sloot niet dat supermarkten zullen worden afgesloten. Er is weinig overlap met Albert Heijn’s in België. Waar Delhaize Ahold schaal biedt in België, kunnen de Belgen andersom profiteren van Ahold’s sterk groeiende online-activiteiten.

In 2006 liepen gesprekken tussen Delhaize en Ahold maar toen weigerde Ahold in te stemmen met een fusie op basis van gelijkwaardigheid. Delhaize eiste ook dat de hoofdzetel van een fusiebedrijf in Brussel zou komen. Sindsdien is het bestuur echter zo aangepast dat de macht van de familie die Delhaize oprichtte is verminderd.

Beheer
WP Admin