Home

Nieuws 1507 x bekeken

Nederland blijft nummer één sierteelt

Essen – Nederland is inclusief re-export goed voor 52 procent van de wereldwijde export van bloemen en planten. Dat blijkt uit de World Floriculture Map 2015 die Rabobank samen met sierteeltveiling FloraHolland heeft gepresenteerd op de IPM-beurs in Essen. Het aandeel staat wel onder druk door toenemende internationale concurrentie uit onder meer Oost-Afrika en Latijns-Amerika.

Wereldwijd is in 2013 voor $20 miljard (€17,6 miljard) aan bloemen, planten en uitgangsmateriaal verhandeld. Nederland speelt met exportveilingen Aalsmeer en Rijnsburg een cruciale rol in de wereldwijde handel in bloemen en planten. In de afgelopen jaren neemt de wereldwijde concurrentie vooral bij snijbloemen toe. In Colombia, Ecuador, Ethiopië, Kenia en Maleisië nam de export van snijbloemen toe. In deze landen kunnen snijbloemen van goede kwaliteit goedkoop en grootschalig geproduceerd worden.
In groeimarkten zoals Brazilië, China, India, Mexico en Turkije neemt de teelt van bloemen en planten toe zonder dat dit leidt tot grote veranderingen van handelsstromen. Nederland 'verloor' een groot deel van de Japanse markt. In 2003 was Nederland nog goed voor 8 procent van de snijbloemen die Japan importeerde. In 2013 was dit percentage gedaald tot 2 procent. Japan is meer gaan vertrouwen op import vanuit Maleisië en Colombia. Binnen Europa blijft Nederland op markten als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk dominant.
Volgens de analyse van Rabobank zijn de afgelopen vijf jaar de consumentenbestedingen aan bloemen en planten op gevestigde markten nauwelijks gegroeid. Wel is sprake van een verschuiving. De consument lijkt vaker te kiezen voor lager geprijsde bloemen en planten die via supermarktketens of doe-het-zelfketens worden afgezet. De Rabobank verwacht dat grootwinkelbedrijven met een verdere professionalisering een groter marktaandeel naar zich toe kunnen trekken.
Volgens Rabobank Nederland zullen ondernemers zich moeten richten op nichemarkten voor typisch lokale producten en seizoenproducten, willen zij zich onderscheiden. Ook zal de aandacht uit moeten gaan naar meer efficiency in de keten, bijvoorbeeld door meer en hechtere samenwerking.

Of registreer je om te kunnen reageren.