Home

Nieuws 1781 x bekeken 10 reacties

Jamie Oliver promoot 'misvormde' groente

Tv-kok Jamie Oliver gaat een campagne voeren om consumenten meer 'misvormde' groente en fruit te laten kopen en dus winkels er toe aan te zetten dat ook te verkopen.

De Britse supermarkt Asda heeft al toegezegd vanaf eind deze maand meer kromme wortelen, niet helemaal ronde appels of aardappelen met knollen - in het Engels aangeduid als 'wonky fruit and veg' - te gaan verkopen.

Volgens Oliver wordt veel te veel groente en fruit van uitstekende kwaliteit weggegooid, omdat het niet voldoet aan de 'schoonheidseisen' van de grote supermarkten. Volgens Asda is het grootste probleem dat de klant twijfelt aan de kwaliteit en ook minder voor misvormde producten wil betalen. Uit klantenonderzoek blijkt echter dat de meerderheid nu wel bereid is dergelijke groente en fruit in het karretje te gooien om wat te doen aan de enorme berg voedingsafval. Om ze verder over de brug te trekken zal Asda wel wat van de prijs afdoen.

Bovendien heeft het winkelbedrijf, de tweede supermarkt van het land, een mooi motto bedacht: 'Beautiful on the Inside' ofwel: het ziet er van binnen prachtig uit. ''Als ze zich maar half realiseerden hoeveel we samen eigenlijk weg gooien, dan zouden ze hun karretje vol laden met dit soort producten. Als het maar in het schap lag'', aldus Oliver.

Overigens verkoopt de Franse supermarkt Auchan al enkele maanden groente en fruit dat er niet helemaal perfect uitziet om de telers in dat land te steunen.

Laatste reacties

  • ed12345

    Ben benieuwd of dit gaat lukken

  • minasblunders1

    Voedselverspilling kan alleen bestaan bij extreme welvaart. Het probleem lost zich binnen niet al te lange tijd vanzelf op.

  • agratax2

    @ed12345. Of het lukt of niet, het zal het -overschot- op de markt vergroten of/en de prijs van de hele handel verlagen. Laten we optimistisch zijn er komt aan misvorming en mis kleur slechts 10 % volume meer op de markt, die al overvoerd is. Dat de mensen niet begrijpen, dat de armen die honger lijden echt de huidige prijs niet kunnen betalen en dat het zeer de vraag is of de telers die meer volume kunnen afzetten, dit kunnen doen voor de lagere prijs die onherroepelijk het gevolg is van meer volume. Daar komt bij is de prijsverlaging van dien aard, dat de armen, die niets hebben, nu wel kunnen kopen.

  • Elevage

    in mijn eigen moestuin zijn de wortels ook niet allemaal 100% recht

  • japke33

    goede actie van Jamie! Zou mooi zijn als Herman den Blijker zijn voorbeeld volgde.

  • Mels

    Volkomen kolderieke aandachttrekkerij. Dat zgn voedselverspillen is helemaal niet aan de orde. Het misvormde deel van de oogst wordt veevoer of gaat naar een vergister of compostering (laatste uitweg) maar zelfs dan gaat er niks verloren. Enige is de diesel en chemie en arbeid die gebruijt is maar je mag er vanuit gaan dat er gerekend wordt met een bepaald percentage misvormde. Het echte verspillen doet de consument met teveel kopen (reclame) te veel maken en dan weggooien en de zgn over datum producten die helemaal (nog) niet bedorven zijn maar zgn over datum omdat de EU meent te verplichten dat het erop moet omdat de consument (waarschijnlijk) te dom gemaakt is om zelf te denken dat melk geen 10dgn houdbaar is.

  • agratax2

    @Meis denk je eens in dat we geen einddatum zouden hebben zoals nu maar een meer realistische en ook geen kwaliteitscontrole op uiterlijke gebreken. In dat geval zou er bij de huidige voedselproductie nog meer op de markt komen en daarmee de prijs volkomen onderuit halen. Dit laatste zou wel eens het achterliggende doel kunnen zijn van de beleidsmakers (Brusselse burelen), die de eisen voor uiterlijke gebreken willen verruimen. Ik heb nog geen boer of tuinder gehoord, die tegen deze verruiming is, omdat ze kennelijk denken dat ze hiermee minder kosten en meer omzet genereren, zou wel eens minder werk en heel veel minder omzet kunnen betekenen.

  • hansje

    Goede actie ,maar alleen 40 jaar te laat ,als je ziet hoeveel groenten en
    fruit is weggegooid in die tijd! in frankrijk zijn er meerdere supermarkten
    die het verkopen en het spul gaat gewoon weg.

  • Mels

    Zo ver wou ik niet eens gaan. Agratax1. Gaat mij puur om het aandacht trekken en het feit dat niet de producent en retail verspilt maar de consument. Er zijn er bij die yoghurt een dag voor de datum al weggooien en zelfs de kat krijgt t dan niet meer. Daar zit de gekte en dat er geprobeerd wordt structureel lagere prijzen te krijgen is al jaren aan de orde.

  • agratax2

    @Meis. Ik kan je gelijk geven, dat de >eind datum< niet meer is dan Bescherming van de Handel in de meest ruime zin. Om uiterlijk niet als prijsvorming te gebruiken heb ik in 1990 in Polen de oplossing gezien op de bloemenmarkt nl. Rozen van alle maten en rijpheid in dezelfde emmer en 1 prijs waarvoor de klant mocht uitzoeken. Dit reulteerde in Tevreden klanten, ze hadden allemaal de MOOISTE rozen uit emmer gezocht en de kweker had alle rozen voor een goede prijs verkocht. Dit systeem was voor de Nederlandse kwekers in de groep onbegrijpelijk. Zij vonden kwaliteit sortering bij de productent nodig en daaraan gekoppeld prijsverschil en weg gooien van de mindere kwaliteiten. De Pool verkocht alles voor de prijs die zijn (arme) klanten konden / wilden betalen voor een bos rozen.

Laad alle reacties (6)

Of registreer je om te kunnen reageren.