AlgemeenOpinie

Wine & Swine

Een excursie die ik ‘voor de leuk’ maakte, bleek zeer leerzaam.

Hunter Valley is een wijngebied op ongeveer 100 kilometer van Sydney (Australië). Met zes andere Nuffield-scholars nam ik hier een kijkje. Het leek me meer leuk dan dat ik dacht er iets van te leren. Dat bleek toch anders uit te pakken.

Overproductie

In Australië is een overproductie van wijn, dus staat de prijs onder druk. Dat klonk me bekend in de oren. Hoe overleefden ze in Hunter Valley? Dat was de vraag die ik direct stelde. Temeer omdat Hunter Valley niet het meest efficiënte wijngebied is. Het is er tamelijk vochtig. Dat leidt ertoe dat wijnboeren veel gewasbeschermingsmiddelen moeten gebruiken om hun druiven gezond te houden. Dus hebben de zij relatief hoge kosten. Te weinig regenval kan er eens in de zoveel jaren toe leiden dat de oogst heel slecht is. Zeker door de economische omstandigheden zijn een aantal wijnboeren gestopt met het bedrijf. Toch zijn er nog steeds wijnboeren in dat gebied. Hoe zit dat?

Failliet

Om te beginnen zijn een aantal wijnhuizen failliet gegaan en overgenomen. De overblijvers konden met lagere kosten verder gaan. Daarnaast zijn er mensen met geld die het wel leuk en interessant vinden een wijnhuis te hebben, dus die kopen er een. Ze investeren in een representatief huis en een mooie ambiance. De eerste jaren verloren ze veel geld. De lol ging er vanaf en het wijnhuis inclusief grond kwam weer te koop. Nieuwe kopers konden dan vaak met extern geld van een externe investeerder tegen lagere kosten weer verder.

Op bezoek bij Lindeman’s

We gingen in Hunter Valley op bezoek bij Lindeman’s. Een wijnhuis dat ook exporteert naar Europa. Wellicht bij u bekend van de AH-reclame. Naast zijn andere wijngaarden bezit Lindeman’s dus ook wijngaarden in Hunter Valley. Tot voor een aantal jaren paste de wijn uit dit gebied niet in het strategie van het wijnhuis. Te weinig productie en niet stabiel. Maar de kwaliteit van de wijn was zo goed dat het zijn strategie veranderde. Dus is Lindemans nu ook met wijn uit Hunter Valley op de markt.

Eigen marktstrategie

Wij spraken een wijnboer die de crisis overleefde, doordat hij zijn eigen marktstrategie had. De kern zat hem in het onderhouden van de relatie met de klanten. Hij regelde zijn eigen distributie, sprak zelf met de klanten. Hij organiseerde eens in het jaar een relatiedag voor de klanten. Hij haalde de klanten op uit de stad en bracht ze naar het wijnhuis. Hij gaf ze lekkere wijn plus een heerlijk diner. Dat gaf goede marges. Daarnaast onderhield hij ook via sociale media als Facebook, Twitter en via onlineverkoop contact met zijn klanten. Kortom, hij overleefde door een succesvolle marktstrategie.

Verbreding

Een andere groep wijnboeren overleefde door de activiteiten te verbreden. Zoals een wine&dine-arrangement, weekeindje uit in de Hunter Valley en fiets -en paardrij-arrangementen. Voor een aantal ook een succesvolle activiteit gezien de nabijheid van veel mensen die in Sydney leven. Veel klanten in de buurt dus.

Swine&Dine

Het interessante voor mij was om te zien hoe deze mensen zich ontworstelden aan de tucht van de volumemarkt. Ze creëerden hun eigen kansen en vulden die in. Dus toch een zinvol bestede middag in mijn zoektocht naar meer toegevoegde waarde. Net zoals een wijnhuis veel onderscheidende wijnen heeft waarmee het consumenten aantrekt en bindt, droom ik van een toekomst met veel lekkere en onderscheidende producten uit de varkensvleesketen die consumenten aantrekt en bindt. Via Twitter kreeg ik als suggestie voor een naam voor een nieuw arrangement: Swine&Dine.

Beheer
WP Admin