Redactieblog

1281 x bekeken

Gewaagde start

De sector heeft de stalkeuring verloren, de klepkeuring is de nieuwe realiteit. Kersverse voorzitter Henk Bleker van de branche-organisatie Vee&Logistiek Nederland komt met een helder standpunt. Hij begint daarmee gewaagd aan zijn nieuwe functie, want dit is niet bepaald iets dat transporteurs en handelaren in vee graag willen horen.

Zij ondervinden veel overlast van het intrekken van het QLL-kwaliteitssysteem voor veetransport. In plaats van stalkeuring vooraf, moeten de varkens die geëxporteerd worden nu weer gekeurd worden tijdens het laden. Het gevolg: er is minder flexibiliteit mogelijk bij het transport, nachtelijke transport is niet meer mogelijk en de kosten voor de keuringen stijgen enorm. Logisch dat zowel de transporteurs als de veehouders liever zien dat de dieren op stal gekeurd mogen worden.

Bleker constateert dat de sector de kans op stalkeuring heeft laten liggen. Het systeem was niet goed genoeg geborgd, waardoor het systeem, ook na herkansingen, voor de politiek niet geloofwaardig was. Met zijn politieke ervaring weet de oud-staatssecretaris hoe de hazen in Den Haag lopen: een systeem dat niet goed genoeg is, heeft consequenties. En dus is er een streep gezet door QLL.

Mogelijk had de sector liever een voorzitter gehoord die zeer strijdlustig zou pleiten voor stalkeuring. Maar de voorman laat het er nu al bij zitten en gaat voor een 'second-best' oplossing: proberen de klepkeuring zo flexibel mogelijk te maken. Misschien wat minder prettig om te horen, maar politiek gezien wel wat realistischer.

Of registreer je om te kunnen reageren.