Foto: Mark Pasveer AlgemeenAchtergrond

Trends 2016: Opvolger van buiten

Boerderij zoomt in op de trends van 2016. Geen opvolger in gezin of familie betekent niet het eind van een gezond agrarisch bedrijf. De opvolger mag van buiten komen.

De structuur van boerenbedrijven is steeds minder traditioneel. In het verleden kon je ervan uitgaan dat het een 100% familiebedrijf was. Het was de oudste zoon, of in elk geval een van de kinderen, die bedrijfsopvolger zou worden. Min of meer een vanzelfsprekendheid en een automatisme. Tegenwoordig is dat allerminst zeker. Kinderen van een boerenbedrijf kiezen bewuster hun toekomst en die kan buiten het bedrijf liggen.

Boer zoekt Boer koppelt boer aan potentiële opvolger

De consequentie dat het bedrijf dan maar verkocht moet worden, maakt langzamerhand plaats voor de keuze voor een opvolger van buiten het gezin. Boer zoekt Boer van het NAJK, samen met Countus, Flynth, Rabobank en Lianne Veenstra Agrocoaching is zo’n initiatief dat agrarisch ondernemers met een gezond bedrijf wil koppelen aan een potentiële opvolger. Een manier om het voortbestaan van het bedrijf veilig te stellen.

Eerst een aantal jaren samenwerken

De Boer zoekt Boer-formule bestaat nu een paar jaar en volgens projectleider Else de Feber van het NAJK beginnen de eerste resultaten zichtbaar te worden. “Het is een kwestie van eerst een aantal jaren samenwerken voordat duidelijk is of er sprake kan zijn van een overname.” Omdat de periode waarin het project bestaat nog relatief kort is, is er nog geen sprake van een daadwerkelijke overname. “We horen van verschillende boeren en hun potentiële opvolgers dat de samenwerking goed verloopt, we verwachten dan ook dat het doel waarmee het project is opgezet zal slagen.”

Ontmoetingsavonden in heel Nederland

Door heel Nederland worden regelmatig ontmoetingsavonden, zogenoemde match-bijeenkomsten, gehouden waar potentiële bedrijfsovernemers kunnen kennismaken met boeren die – op termijn – hun bedrijf van de hand willen doen buiten de familie. Volgens Else de Feber is er meestal aardig wat belangstelling voor dergelijke bijeenkomsten. “Het aantal jongeren dat een bedrijf zoekt, overtreft vaak wel het aantal aanbieders, maar toch leveren de avonden een mooie mix op.”

Aantal bedrijfsaanbieders blijft nog achter

Dat Boer zoekt Boer weerklank vindt, blijkt wel uit de vraag en aanbod-rubriek op de site van dit initiatief. Zeker mensen die een bedrijf zoeken, plaatsen massaal hun informatie op de site. Het aantal bedrijfsaanbieders blijft daar nog wel behoorlijk bij achter. Volgens De Feber heeft dat te maken met het feit dat veel boeren die geen opvolgers in de familie hebben het moeilijk vinden om daar openlijk op het internet voor uit te komen. Of dat te maken heeft met een vorm van schaamte of dat het een andere reden heeft, is niet helemaal duidelijk. Feit is dat op de door het NAJK georganiseerde avonden de drempel lager blijkt te liggen en de zoekers naar een bedrijfs­opvolger zich wel melden.

Lees meer Trends 2016 in Boerderij nr. 18 van 26 januari 2016

Beheer
WP Admin