AlgemeenAchtergrond

Ahold slokt Delhaize op

Ahold neemt de Belgische supermarktketen Delhaize over. Door de overname ontstaat een partij met ongekende inkoopmacht. De twee bedrijven realiseerden vorig jaar een gezamenlijke omzet van €54,1 miljard.

Voor leveranciers vormt het samengaan zowel een bedreiging als kans. Leveranciers met onderscheidende producten hebben wellicht niets te vrezen, maar anderen moeten de concurrentie aan met de leveranciers van de andere partij binnen de combinatie. Winnaars kunnen dan een groter volume leveren, verliezers moeten op zoek naar een ander afzetkanaal.

Machtige combinatie

De combinatie Ahold Delhaize zal niet alleen in Nederland en België machtig zijn. Beide partijen zijn ook grootschalig actief in de VS. De combinatie wordt de vierde grootste supermarktketen in Europa en de nummer vijf in de VS. Ahold-dochter Albert Heijn is met een marktaandeel van zo’n 33 procent marktleider in Nederland.

Marktleiderschap

Delhaize vecht in België met Colruyt om het marktleiderschap en kwam vorig jaar op een marktaandeel van zo’n 25 procent. Mededingingsperikelen worden toch niet verwacht omdat Albert Heijn nog een kleine speler is in België en Delhaize niet actief is in Nederland.

Gelijk?

De branchegenoten spreken van een “fusie van gelijken”, maar de één is toch wat gelijker dan de ander. Het nieuwe hoofdkantoor komt in Nederland. Aandeelhouders van Ahold krijgen 61 procent in de combinatie in handen. Topman Dick Boer van Ahold komt aan het roer te staan en wordt bijgestaan door zijn huidige financieel directeur, Jeff Carr.

Ruilverhouding

De aandeelhouders van Delhaize krijgen 4,75 aandelen Ahold per aandeel Delhaize dat ze bezitten. Die ruilverhouding waardeert het Delhaize op circa €9,3 miljard euro. Ahold betaalt daarmee een premie van 27 procent op de slotkoers van Delhaize de dag vóór de bekendmaking van de overname. Ahold keert ook €1 miljard euro uit aan eigen aandeelhouders.

Beheer
WP Admin