AlgemeenAchtergrond

Marco van Zijverden (1962)

Lichtpuntje in de sierteelt. (2013: nr. 29)

Marco van Zijverden is als directeur van Dutch Flower Group (DFG), een conglomeraat van ruim dertig vaak sterk gespecialiseerde en autonoom handelende handelsbedrijven, de machtigste man in de nog altijd omvangrijke Nederlandse handel in bloemen en planten. Van Zijverden zit al 15 jaar in het topbestuur van DFG en was daarvoor directeur van voorloper OZ Group.

Wekelijks zet de onderneming naar eigen zeggen circa 60 miljoen bloemen, 5 miljoen boeketten en 5 miljoen planten af over de hele wereld. De omzet bedraagt ongeveer € 1,2 miljard en het personeelsbestand bedraagt ruim 2.000 fte. Daarmee is het bedrijf met afstand marktleider.

In 2014 werd de invloed nog weer uitgebreid, zij het met een babystapje. DFG kocht het failliete Vida Verde uit Honselersdijk voor enkele miljoenen en bracht het onder bij Hamiplant. De voortdurende groei van DFG is opmerkelijk want grote concurrenten zoals Florimex en Ciccolella vielen de laatste jaren om.

2014 was voor de handel een behoorlijk jaar. Tot en met oktober ligt de exportomzet een kleine 3 procent hoger dan een jaar eerder en met name in Zuid-Europese landen wordt weer groei geboekt. Hoewel de Russische regering de bloemen- en plantenhandel ontzag bij een boycot, blijft de Russische markt een zorgenkindje.

 

FUNCTIE

• Directeur en eigenaar Dutch Flower Group

Beheer
WP Admin