AlgemeenAchtergrond

Vlees met ziel op je bord

Streekproducenten uit Finland, Hongarije, Frankrijk, Polen en Nederland wisselen ervaringen met elkaar uit. Vleesveehouder Harry Boomkamp uit het Overijsselse Denekamp is net terug uit Finland. Hij ziet het al voor zich: verkoop van rendiervlees op de Twentse streekmarkt.

Harry Boomkamp is er vast van overtuigd: streekproducten hebben de toekomst. Hij ziet het op de maandelijkse Twentse Streekmarkt in Delden. Duizenden consumenten lopen langs de kramen en gaan met gevulde boodschappen naar huis. Hij heeft geteld, de laatste keer kwam hij op 3.500 personen.

Consumenten worden kritischer, ze willen van alles weten over de productiewijze, over de verwerking, de ingrediënten, soms tot in detail. Daar is volgens de rundveehouder en initiatiefnemer van de streekmarkt helemaal niks mis mee. Integendeel, niks leukers dan in gesprek te gaan met kritische consumenten en te horen wat hun wensen zijn. Boeren en tuinders kunnen daar van leren en hun productie op afstemmen. Eigenlijk hebben agrarische ondernemers geen keus, stelt Boomkamp. Het is luisteren en handelen of stoppen met je bedrijf. Simpeler kan hij het niet zeggen.

Hij is net terug uit Finland. Hij was daar in het kader van een Europees uitwisselingsproject met ondernemers uit Frankrijk, Hongarije, Polen, Nederland en Finland. In dat project gaat het erom dat streekproducenten hun ervaringen delen en afspraken maken om samen te werken bij de afzet van hun producten.

Boomkamp wil niet eigenwijs zijn, maar het bezoek aan Finland maakte hem wel duidelijk dat de Nederlandse streekproducenten zich in de Europese voorhoede bevinden. Neem alleen al de verkoop via internet. Daar hadden ze in Finland echt nog nooit van gehoord. Hij heeft daar in de wandelgangen zijn eigen succesverhaal verteld over digitale verkoop.

Consumenten die vandaag op zijn website www.boergondisch.nl een vleespakket bestellen, hebben dat morgen diepgevroren in huis. Door zijn intensieve contact met klanten, aangevuld met onderzoek, weet hij precies wat de tegenwoordige consument wil. In de korte tijd tussen werk en sportschool, vaak hooguit een uur, moet er snel, maar zeker ook goed worden gegeten. En daarom ontwikkelt hij in zijn eigen bedrijfskeuken vleesspecialiteiten die aan de hoge eisen van de hedendaagse consument voldoen.

Op creatieve wijze verwerkt een van zijn medewerkers nu noten, pruimen, uien en seizoensgroenten – natuurlijk allemaal in de regio gekocht – tot speciale vleesproducten, met als basis het vlees van zijn eigen Limousin-runderen. Vijf minuten bakken en klaar is Kees. En dan toch een product op het bord dat op alle manieren voldoet aan de maatschappelijke eisen op het gebied van milieu, gezondheid en dierwelzijn. Vlees met ziel, zegt Boomkamp samenvattend.
De Finnen, Fransen en Hongaren hebben nog meer geleerd van Boomkamp en zijn Twentse collega’s. Het succes van de Twentse streekmarkt is voor een belangrijk deel te danken aan de samenwerking tussen de vaak individualistische ondernemers. Een bestuur neemt initiatieven, polst de streekproducenten en duwt en trekt als dat nodig is. Bij Finse en Hongaarse streekproducenten bleek dat een openbaring.

Toch heeft Boomkamp zelf ook wat opgestoken. Bijvoorbeeld over het gebruik van kruiden. De Finnen verhitten kruiden in de ruimte waar wordt gegeten. Er verspreidt zich een kruidenlucht in de ruimte wat sfeerbevorderend werkt.

De groep producenten begint nu een onderzoek naar de voor- en nadelen van verkoop van elkaars streekproducten. Boomkamp verwacht niet dat er in Nederland veel behoefte is aan Fins berenvlees, maar voor een aantal andere producten zeker wel. Rendiervlees bijvoorbeeld, hij kan zich best voorstellen dat daar vraag naar is op de Twentse streekmarkt. En andersom, waarom zouden consumenten in Hongarije of Frankrijk niet reikhalzend uitkijken naar boerenkruidenkaas uit Nederland?

Hij leest de krant, kijkt tv, leest en hoort over vleesloze dagen. Hij wordt daar niet benauwd van. Integendeel, de kritiek van consumenten op vleesproductie stimuleert hem juist op door te gaan. Prima dat een deel van de mensheid parttime vegetariër wordt. Heeft hij geen probleem mee. Snapt hij eigenlijk best, want er wordt volgens hem in de vleesketen tamelijk respectloos met dieren en vlees omgegaan. De kritische consument is best terug te winnen, zegt hij. Hij wijst op zijn ervaringen op de streekmarkt in Delden. Naar vlees van duidelijke herkomst en diervriendelijk geproduceerd is zeker vraag.

Beheer
WP Admin