Nederlandse lobby werpt vruchten af: renure stapje dichterbij
Goed nieuws voor Nederlandse boeren: het Europees Parlement heeft maandagavond 6 mei meerdere amendementen aangenomen die het gebruik van renure — een duurzame kunstmest gemaakt van dierlijke mest — makkelijker moeten maken.

Renure moet een duurzaam alternatief worden voor gewone kunstmest, waardoor boeren minder kunstmest uit het buitenland hoeven te halen. Foto: Mark Pasveer
De amendementen, onder andere ingediend door Europarlementariër Jessika van Leeuwen (BBB), roepen de Europese Commissie op om het voor boeren eenvoudiger én betaalbaarder te maken om renure te gebruiken. Zo moeten er duidelijke regels en financiële steun komen. Ook wordt gevraagd om soepelere wetgeving, bijvoorbeeld door de strenge mestregels aan te passen. Renure moet zo een duurzaam alternatief worden voor gewone kunstmest, waardoor boeren minder kunstmest uit het buitenland hoeven te halen.
Voor Nederlandse boeren is dit extra belangrijk. Zij kampen al jaren met een mestoverschot en mogen door strenge regels niet alle mest gebruiken die hun vee produceert. De overtollige mest moet worden afgevoerd, wat extra kosten met zich meebrengt. Door renure meer in te zetten, kunnen boeren hun mest aan renure-producenten leveren en zo geld besparen. Vanuit Nederland wordt daarom al jaren gelobbyd bij de Europese Commissie voor soepelere regels rondom renure.
Dit artikel is alleen voor abonnees
Al geabonneerd?
Lees onbeperkt Premium artikelen met een abonnement
Boer beter met onbeperkte toegang tot alle artikelen
Speel beter in op jouw markt met actuele prijzen
Vorm je eigen mening met opinies en analyses










Ja ja allemaal mooi, maar als het ten koste gaat van derogatie is het droefenis