Foto: Henk Riswick BoerenlevenOpinie

‘Maak van je klacht je kracht’

In deze tijd is ondernemerschap en creativiteit nodig, zegt Dik Veefkind.

Volgens een onlangs verschenen publicatie van het CBS halen agrarisch ondernemers zo’n € 1,5 miljard omzet uit ‘korteketenverkoop’. Korteketenverkoop wil zeggen dat er direct vanaf het erf agrarische producten worden verkocht aan de consument (bijvoorbeeld via een bloemenstal of melktap). Opvallend is dat het per regio nogal verschilt waar deze omzet gerealiseerd wordt. In het westen en midden van ons land vindt meer korteketenverkoop plaats dan in andere regio’s. Dat heeft waarschijnlijk met bevolkingsdichtheid te maken.

Hogere marges

Waar de meeste agrarisch ondernemers zich jarenlang hebben geconcentreerd op levering aan de tussenhandel of verwerkende industrie, is een toenemend aantal van hen er tegenwoordig steeds meer van doordrongen dat ze ook zelf direct de consument kunnen aanspreken en producten aan hen kunnen afzetten. Resultaat: veel hogere marges en – niet onbelangrijk – een kans om van je klanten ambassadeurs te maken.

Want veel burgers willen het wel, direct hun voedsel betrekken van de bron. Ze hebben vaak alleen een aanleiding nodig. Een aanleiding om bij jou het erf op te stappen en je producten te kopen en het liefst nog iets mee te krijgen van je bedrijf en hoe jouw producten ‘gemaakt’ worden.

Prijsvorming landbouwproducten

Het verbaast mij hoe creatief sommige ondernemers zijn. Hoe ze in staat zijn om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en op creatieve wijze consumenten weten te boeien en te binden. Op sociale media zijn veel agrarisch ondernemers actief en bouwen ze aan een trouwe kring van klanten.

Dit is één van de grote uitdagingen waar de sector voor staat: hoe kunnen we nieuwe verdienmodellen bedenken, als aanvulling of wellicht ter vervanging van traditionele inkomstenbronnen? Een veelgehoorde en overigens terechte klacht van boeren is de te lage vergoedingen voor hun producten. Op geen enkele manier is de prijsvorming voor de meeste landbouwproducten in lijn met bijvoorbeeld alleen maar de inflatie. Dat ergert, dat schuurt.

Niet de sterkste overwint, maar degene die zich het beste kan aanpassen

‘Maak van je klacht je kracht’ hoorde ik laatst iemand zeggen. Daar zit iets in. Kun jij als individuele ondernemer iets doen om van je klacht (lage prijzen) je kracht te maken? Dat is nog niet altijd een eenvoudige opgave. Het doet een beroep op je creativiteit en ondernemerschap. En dat is wat ook nodig is in deze tijd. Niet de sterkste overwint, maar degene die zich het beste kan aanpassen.

Als ik samen met ondernemers praat en nadenk over de toekomst of nieuwe bedrijfsstrategieën, stel ik weleens wat vragen als: “Wie of wat inspireert je? Wat heeft hij of zij gedaan om te komen op het punt waar ze nu staan? Wat kun jij daar van leren en wat betekent dat voor jouw keuzes en beslissingen van morgen?”

Misschien is korteketenverkoop voor meer ondernemers een optie voor een passende langetermijnvisie…