Lidl wil veel meer Kipster, 75 miljoen eieren en meer kringloopproducten
Retailer Lidl Nederland zet vol in op producten van kringlooplandbouw. Het wil binnen enkele jaren, “en liefst zo snel mogelijk”, 75 miljoen Kipster-eieren per jaar afnemen. Pigster-vlees ligt vanaf eind 2025 in de schappen. Kipster-Kringloopbrood vanaf september dit jaar. Dat maakten Lidl en Kipster donderdag 18 juli bekend op een persbijeenkomst.
Lidl heeft de afnamegaranties met Kipster-concepteigenaar Ruud Zanders eind 2023 met vijf jaar uitgebreid en verlengd tot 2029. Het wil ook veel meer Kipster-eieren en andere producten uit circulaire landbouw afnemen.
In de afgelopen vijf jaar zijn acht miljoen Kipster-eieren afgenomen. Dat moeten er “liefst zo snel mogelijk, maar wel binnen enkele jaren”, 70 tot 80 miljoen per jaar worden, geeft Erik van der Hoogen, inkoop- en marketingdirecteur Lidl Nederland, aan. “De vraag vanuit onze klanten is vele malen groter dan het aanbod. We moeten ‘nee’ verkopen. We willen zoveel aanvoer dat we er ook acties mee kunnen doen.” Volgens Lidl Nederland CEO Marcel Oosterwijk is dat voor Lidl een unicum. “Leveringszekerheid is ons speerpunt.” Hij trekt aan Kipster vanuit zijn intrinsieke motivatie dat kringlopen de toekomst zijn.
10 bedrijven nodig
Zanders geeft aan dat voor die 75 miljoen eieren per jaar circa tien legpluimveebedrijven nodig zijn. Er zijn met het aansluiten van de Barneveldse pluimveehouder en stalinrichter René Beek nu drie legpluimveehouders die rechtstreeks aan Lidl leveren. Beek leverde voorheen onder anderen 3 sterren Beter Leven-eieren van 40.000 hennen uit twee in 2021 nieuw gebouwde stallen. Sinds mei dit jaar levert hij aan Lidl. “De grootste wijziging in de stalopzet was starten met een eigen pakstation”, geeft Matthias Breen aan. “Voorheen leverden we eieren af, nu gaan de eieren in Kipster-doosjes rechtstreeks naar het distributiecentrum van Lidl. We leveren nu voedsel af.” Breen, de schoonzoon van René Beek, meldt dat Beek overweegt nog een stal om te zetten of aan te kopen voor productie onder het Kipster-concept.
Zanders gaat met de afzetgaranties pluimveehouders werven voor omschakeling. Het meest geëigend zijn volgens hem bedrijven met scharrelstallen jonger dan zeven jaar. “Ook daar zijn vaak investeringen nodig, zoals het verhogen van de stal voor meer volume en roldeuren in de gevels”, aldus Zanders. “Dat is nog rond te rekenen. Bij oudere stallen is het veelal beter alles te vervangen door nieuwbouw.” Dat is ook de reden dat Lidl expliciet aangeeft meer eieren te willen afnemen. “We willen boeren aangeven dat er een goede markt voor is en deze garanties kunnen de houding van banken ook veranderen. We vragen de banken ook mee te werken”, aldus Oosterwijk.
Meer dan eieren
Lidl wil naast kringloop-eieren ook kringloopvarkensvlees en kringloopbrood gaan verkopen. De bouw van de eerste Pigster-varkensstal start medio augustus in Westervoort (N.-Br.). Een voormalige nertsenhouder bouwt daar een nieuw gesloten bedrijf met 100 zeugen. “Bij varkens is gebruik van circulair voer geen item”, aldus Zanders. “Dat is volledig ingeburgerd en al vele tientallen jaren de praktijk. Bij varkens is dierwelzijn het moeilijkst. Bij kippen is het juist andersom.”
De Kipster-hennen krijgen vanaf 17 weken leeftijd voer met 40 procent kringloopproducten, veelal plantaardige reststromen vanuit Lidl. “We scheiden daarvoor de plantaardige en dierlijke reststromen”, aldus Van der Hoogen. “Dat percentage wordt opgebouwd tot zo’n 90 procent vanaf 40 weken leeftijd.” Nijsen Company regelt de logistiek van de reststromen.
Ook komt Lidl op korte termijn, vanaf september van dit jaar, met volkoren Kringloopbrood. Dat wordt gemaakt met tarwe van vier Groningse akkerbouwers die daarvoor mest van Kipster-hennen gebruiken. Agrifirm is daarbij betrokken.
Lidl ondersteunt de opschaling al met tv-commercials.