RundveeNieuws

Lichte daling omzet en winst Ausnutria

Hong Kong – Door een lagere dan verwachte productie, een aanpassing van de strategie en door hevige concurrentie in China heeft babyvoedingfabrikant Ausnutria een lager resultaat behaald over de eerste helft van 2015 dan over dezelfde periode vorig jaar. Dit meldt de Chinees/Nederlandse onderneming in het interim-jaarverslag.

De omzet daalde van 937 naar ruim 912 miljoen yuan (€127 naar €123 miljoen), de netto winst daalde van 58 naar 39 miljoen yuan (van €8 naar €5 miljoen). Ausnutria verwacht ook voor de komende periode een onstuimige markt voor zijn producten.

De productie van babyvoeding en andere zuivel in de Ausnutria-fabrieken pakte in de voorbije periode sinds eind 2014 lager uit dan verwacht. Dit komt door de vernieuwing van twee poedertorens in Kampen en een daarop volgende inregelperiode, waardoor niet op volle kracht kon worden geproduceerd. Hierdoor kon veel product ook pas later worden afgeleverd.

Meer product onder eigen merk

Tegelijkertijd zit Ausnutria in een periode dat meer product onder eigen merk op de markt wordt gezet en minder voor derden wordt geproduceerd. Dat betekent op het ene front extra omzet, terwijl op het andere front omzetverlies optreedt. Tenslotte heeft het bedrijf te maken met een hevige concurrentiestrijd op de Chinese markt voor babyvoeding, waardoor marges onder druk komen.

Babyvoeding van geitenmelk

Veel succes boekte Ausnutria met babyvoeding gebaseerd op geitenmelk. Daarvan stegen de verkopen met 75 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar naar €33 miljoen. Deze producten worden verkocht onder het merk Kabrita.

China is wel de belangrijkste afzetmarkt voor Ausnutria (afzetaandeel 60 procent), maar ook een aanzienlijk deel van de productie wordt binnen de EU verkocht (30 procent). Dit zijn groeimarkten. Klappen kreeg de afzet in de VS, het Midden-Oosten en Australië/Nieuw Zeeland.

Beheer
WP Admin