Een productiefaciliteit van Amul met een afbeelding van de premier van India, Narendra Modi, op de voorgrond. Foto: ANP / AFP / Sam Panthaky RundveeNieuws

Indiaas zuivelmerk Amul komt naar Europa

Het grootste zuivelmerk van India – Amul – zet met de verkoop van verse melk voet op Europese bodem. Dat melden verschillende Indiase media. De melk komt van een Spaanse zuivelcoöperatie en Amul verzorgt de marketing. Dat Amul de samenwerking kiest met een bedrijf in Europa heeft te maken met het ontbreken van een vrijhandelsverdrag met de Europese Unie (EU).

Handel is weliswaar toegestaan, maar dan betaalt de Indiase coöperatie Gujarat Co-operative Milk Marketing Federation Limited (GCMMF), waarvan Amul een merk is, importheffingen als het rechtstreeks de EU benadert. Ook gelden per Europees land verschillende certificeringsvereisten, wat een vlotte verkoop bemoeilijkt.

Omzeilen importheffingen

Na de verkoop van verse melk wil het bedrijf ook starten met verkoop van typische zuivelproducten uit India. Hiervoor gaat het verwerkingsmachines leveren aan de Spaanse coöperatie. De stap om de Europese markt te betreden, volgt op een succesvolle marktentree in de Verenigde Staten in mei van dit jaar. Daar werkt GCMMF samen met Michigan Milk Producers.

De coöperatie in India is eigendom van 3,6 miljoen melkveehouders die dagelijks ongeveer 30 miljoen liter melk leveren, die wordt verwerkt in ruim 100 zuivelfabrieken. De naam van de Spaanse zuivelcoöperatie wordt niet in de media genoemd.

Reacties

Je moet een account hebben om te reageren

Voordelen van een account:

Krijg toegang tot de beste en meest actuele artikelen.

Discussier mee met collega’s, experts en specialisten.