Melktankwagen haalt melk bij een lid van FrieslandCampina. De coöperatie koerst op behoud van haar omvang via groei bij bestaande leden en het aantrekken van nieuwe leden. - Foto: Mark Pasveer RundveeNieuws

FrieslandCampina legt ‘Koers op 2030’ voor aan leden

Behoud van de huidige omvang van de melkaanvoer, de coöperatie blijft 100% eigenaar van de onderneming en herstel van het vertrouwen van leden; dat zijn enkele kernpunten voor de nieuwe strategie die zuivelcoöperatie FrieslandCampina vanaf 1 februari voor gaat leggen aan de leden.

De aftrap voor de gesprekken gaf het grootste zuivelbedrijf van Nederland in een online bijeenkomst over ‘Koers op 2030’. De nieuwe voorzitter Sybren Attema en andere bestuursleden lichten de voornemens toe richting leden. Attema benadrukt dat het gaat om een denkrichting die allereerst met de leden wordt besproken.

De aanloop naar de nieuwe koers is al maanden bezig, in december zijn de eerste contouren al aangekondigd in de ledenraad. Toen werd aangekondigd dat FrieslandCampina weer nieuwe leden wil aantrekken, daarover moet deze zomer al meer duidelijk zijn. De stand van zaken over een mogelijke verkoop van kindervoeding kwam nadrukkelijk niet aan de orde.

Herstel vertrouwen

In de bijeenkomst ging het vooral over de coöperatieve onderwerpen die in de eerste plaats de leden aangaan. Uiteindelijk hebben die ook grote invloed op de onderneming. Bijvoorbeeld als het gaat om het beter in de markt zetten van inspanningen op het gebied van duurzaamheid en de verdeling van de meeropbrengsten van bijzondere melkstromen. Herstel van het vertrouwen tussen leden en bestuurders is cruciaal, stelden Attema en zijn collega-bestuurders meerdere malen. De Duitse bestuurder Hans Stöcker benoemde (in het Nederlands) vertrouwen als cruciaal om de andere doelen te halen. “Besluiten moeten beter gedragen worden door de leden, zonder vertrouwen gaan we ook de andere doelen niet halen”, aldus Stöcker

10 kernpunten

De kern van Koers op 2030 omvat 10 punten. Dat begint met behoud van de omvang van het bedrijf. Volgens Attema geeft een verdere afname van de omvang, nu circa 10 miljard kilo ledenmelk, geen substantiële verbetering van het rendement. Tegelijkertijd is omvang nodig om het productienetwerk en de markten in stand te houden. Alleen zo kan een toonaangevende melkprijs worden behaald voor de leden en blijft het bedrijf een aantrekkelijke werkgever voor talentvolle medewerkers.

Alle tien punten op een rij, zoals weergegeven in de bijeenkomst:

  1. De coöperatie betaalt een toonaangevende melkprijs. Om blijvend van waarde te zijn voor de leden, in de markt en samenleving wil FrieslandCampina haar omvang behouden;
  2. De coöperatie staat voor goede waardering van de melk, biedt ledenbedrijven ruimte om te groeien en wil ook nieuwe leden aan zich binden;
  3. De wensen van de markt zijn leidend voor de koers;
  4. Diversiteit is de kracht van de coöperatie en geeft stabiliteit en wendbaarheid;
  5. FrieslandCampina wil collectieve duurzaamheidsdoelen voortdurend verbeteren en halen. Elk individueel bedrijf kiest op welke thema’s het wil excelleren;
  6. De coöperatie verdeelt de meeropbrengsten uit de markt;
  7. De coöperatie beloont beweging op duurzaamheidseisen van de markt van morgen;
  8. Eigenaarschap brengt zeggenschap en waarde én vraagt verantwoordelijkheid en bijdrage;
  9. De coöperatie blijft enig aandeelhouder van de onderneming. Vreemd kapitaal mag niet ten koste gaan van de zeggenschap;
  10. Werken vanuit vertrouwen. Daarbij is iedereen aanspreekbaar op zijn of haar bijdrage aan het geheel.

Nieuwsbrief zuivelmarkt

Schrijf je in voor deze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van noteringen en marktontwikkelingen binnen de zuivelmarkt.

  • Datumnotatie:MM slash DD slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Reacties

  1. Via zoekfunctie boerderij eens opgezocht wat ook al weer route 2020 moest opleveren . 3 belangrijke punten zuigelingen poeder en merkkazen en duurzaam spoor dat geld op moest leveren. Merkkaas? Duurzaam tja voor 5% van de leden pp melk maar of dat uit de markt komt? En baby poeder , vertrek aanstaande. En als je dan ook nog door je vrienden van milieu defensie gedreigd word met rechtsgang om stikstof.
    Leg dit rapport maar in de onderste la , bij die andere.

  2. wie heeft des tijds het cv van hein beoordeeld moeten die zich niet achter de oren krabben
    sinds is het een zinkend schip
    hij durft nu ook weer verkoop van friso in de mondt te nemen waar zo als ik het aan voel bij de leden
    daar op TEGEN zijn maar stemmen IS BIJ FC IN DE LEDEN VERGADERING een vies…!!!! WOORD wat ze niet kennen te gek voor woorden dat dat zo is en dat leden voorzitters daar aan mee werken dat er niet gestemd mag worden
    maar voor groot loon zijn die ook om te kopen zo als wij leden ervaren

  3. ik mis nog dat er teveel personeel in het kantoor in Amersfoort is daar kan ook driekwart weg . Kost ons veel geld en de meeste doen weinig nuttigs heel de dag.

    1. Sinds 2014 zijn er 4 duizend aangenomen. Afgelopen jaar hoop bombarie dat er met 100 miljoen toch mooi duizend uit gaan. Mooie show maar uiteindelijk werken er jog duizenden teveel. Allemaal op kantoor en Joost mag weten wat ze uitvreten

  4. Nieuwe leden moeten zich dik inkopen. Rfc kan dat geld goed gebruiken. Eerst leden wegjagen en nu weer werven, beetje wisselvallig toch?

    1. Wegjagen? Wegkopen bedoel je met €0,05/liter oprotpremie en volgend jaar weer nieuwe leden aantrekken met €0.10/ liter premie. De wereld op zn kop denk ik.

  5. Vertrouwen… nu met de geruchten dat Friso verkocht gaat worden denk ik niet dat er ook nog maar 1 lid te vinden is die vertrouwen in het zinkend schip heeft.
    Boel speerpunten die maar aangeven dat rfc met de waan van de dag mee waait. En dat is nou net een groot probleem in Nederland. Energie, klimaat stikstof, allemaal waanzin enkel in Nederland. Dit gaat ons geen toekomst brengen.

  6. Nieuwe leden? , verstandige keus van rfc al is het alleen maar om de particuliere verwerkers bij de les te houden, worden anders wel heel snel rijk met het beleid van de afgelopen jaren!

  7. Vertrouwen in bestuurders van Rfc😡
    Laat ze eerst maar eens zorgen dat ze verantwoordelijkheid nemen voor de ellende van de melktsunami in 2015
    Bestuur van Rfc is niet capabel. In 2015 niet en nu nog steeds niet
    Wanneer je uitspreekt dat je het huidige melkvolume wilt behouden snap je niet wat er in het coalitie-akkoord staat.

  8. Ongelofelijk dat ze nu weer leden zoeken ik zie nog gebeuren de vertrekkers op termijn weer terug komen nu geld van dmf en over 4 jaar terug komen….. net zoals die geld krijgen bij een ontslag en na een jaar weer op de loonlijst komen ….

Beheer
WP Admin