In Nederland werd de maximumsnelheid op snelwegen verhoogd van 120 km/u naar 130 km/u op 1 september 2012. Echter, om de stikstofuitstoot te verminderen, werd deze maatregel in maart 2020 gedeeltelijk teruggedraaid. – Foto: ANP AlgemeenNieuws

Eerst PAS-melders helpen, daarna 130 op de snelweg

De maximumsnelheid op de snelweg naar 130 kilometer per uur verhogen – zoals in het hoofdlijnenakkoord staat – mag pas als de PAS-melders eerst geholpen zijn. Hiertoe hebben de ChristenUnie en het CDA een motie ingediend tijdens een Kamerdebat afgelopen donderdag over stikstof, het Nationaal Plan Landelijk Gebied (NPLG) en natuur. Volgens de indieners verkeren de PAS-melders al veel te lang in onzekerheid.

De VVD hamerde in het debat op verzilting in kustprovincies en de stikstofsituatie in Zeeland waar relatief weinig veebedrijven zijn. Volgens de partij komt de stikstof met name van de scheepvaart uit zee. De VVD diende een motie in voor maatwerk in kustprovincies; een actieplan om in de behoefte van zoetwater te kunnen voorzien en verzilting tegen te gaan en hiertoe maatregelen in het NPLG op te nemen.

Stemming moties volgende week

De GroenLinks-PvdA diende een motie in over agrarisch natuurbeheer. De partij wil graag een garantie langjarige contracten van minimaal twaalf jaar om deelnemers financiële zekerheid te bieden. De Partij voor de Dieren tenslotte pleitte voor een verplichte agro-industrieheffing voor bedrijven (niet boeren). Volgende week worden de verschillende moties in de Tweede Kamer in stemming gebracht.