Boerenblog

‘Superknap, die marketing van restproducten!’

Peperdure knakworst voor de hond of prijzig visvoer: zorg voor sexy verpakking en een goed verhaal en de consument betáált. Marketing troef!

Ik wil het hebben over het slim vermarkten van producten. Over hoe ‘waanzinnig knap’ die soms in de markt worden gezet. Waarom lukt het anderen wel om felbegeerde, unieke, en knaldure producten in de markt te zetten, en waarom krijgen wij dat als varkenshouders maar niet voor elkaar? Vlees af boerderij kost immers al jaren geen drol. Dat ‘geven we weg’. Zodat anderen er veel aan kunnen verdienen. Het zijn wel heel sociale mensen, die agrarische producenten. Toch moet dat maar eens zijn afgelopen, toch?

Dure salami- en knakworst voor de hond

Overal waar ik kom, ben ik nieuwsgierig naar producten en hun prijs. Ik heb al eens een weblog besteed aan dure salamiworstjes voor de hond. Nu heb ik een nieuw product gevonden: knakworstjes! Voor uw hond. Maar ik weet zeker dat ze ook verrekkes goed smaken tijdens het kijken van de Formule1! Hoewel de humane knakworst waarschijnlijk goedkoper is, want die honden-knakworstjes kosten omgerekend € 1,50 per 170 gram, oftewel € 9 per kilo. Vriendenprijsje, voor bijproducten van het varken. Waanzinnig knap!

‘Visvoer is ook goud geld’

Visvoer is een ander gouden verkoopkanaal. De vissers hebben de keuze uit tientallen soorten lokvoer, smaak en geurstofjes om die megakarper uit het water te sleuren. Alles met hightechtechniek en elektronische verklikkers, echo’s en op afstand bestuurbare voerbootjes. Man man man, waar is de tijd gebleven dat ik als jonge vent een stel gekookte piepers in het water mikte en met een Frolic-hondenbrok en Bambix die karper ving? En maar kijken naar die rot-dobber. Nou, die moderne variant visser koopt bij de visspeciaalzaak voor € 2 een zakkie broodmeel of maiszetmeel. Omgerekend € 2.000 per ton voor een restroduct uit de levensmiddelenindustrie. Waanzinnig knap!

Goedkoop vlees en restproducten voor (relatief) heel veel goed verkopen: dat is wat lukt als je een vlotte verpakking combineert met een goed verhaal, schrijft blogger Ronald Scholten. 'Dan betáált de consument'. - Foto: Ronald Scholten
Goedkoop vlees en restproducten voor (relatief) heel veel goed verkopen: dat is wat lukt als je een vlotte verpakking combineert met een goed verhaal, schrijft blogger Ronald Scholten. 'Dan betáált de consument'. - Foto: Ronald Scholten

Gedroogd vlees voor € 88 per kilo

Het toppertje komt nu. Zo liep ik in de Metro – in Nederland heet dat Makro – in Boedapest. Mijn oog ziet iets nieuws, iets aantrekkelijks op de vleeswarenafdeling. Mijn ogen worden er als het ware naar toe getrokken. Mooie, gekleurde zakjes gedroogd vlees. Wel 4 soorten, allen anders gekruid. Verpakt per 25 gram, mooi marketingverhaal op het etiket en een schrikbarend prijslabel: € 2,20. Nee, gekkie, niet per ons, nee per 25 gram! Dat is € 88 per kilo. Waanzinnig knap. Sexy verpakking, gedroogd vlees als snack. Vreet je zomaar een zakkie van op als je gezellig aan de bar babbelt. Waanzinnig knap!

‘Maak wat de consument wil, doe het in een sexy verpakking, met een goed verhaal en dito marketing. Hij of zij betáált ervoor’

Kern van de zaak: maak wat de consument wil, doe het in een sexy verpakking (dus geen rose lap vlees op wit vochtabsorberend bakkie en krimpfolie), goed verhaal en marketing. En hij of zij betaalt ervoor.

Knakworst voor de hond, door blogger Ronald Scholten aangetroffen in Boedapest. Wie de kiloprijs even doorrekent, kan maar één ding concluderen, vindt Scholten: wat een supergoede marketing! - Foto: Ronald Scholten
Knakworst voor de hond, door blogger Ronald Scholten aangetroffen in Boedapest. Wie de kiloprijs even doorrekent, kan maar één ding concluderen, vindt Scholten: wat een supergoede marketing! - Foto: Ronald Scholten

Of registreer je om te kunnen reageren.