Boerenblog

14 reacties

‘De lat kan niet hoger’

Mensen van buiten de sector bedenken steeds weer nieuwe regels. Wanneer ligt de lat hoog genoeg?

Uit naam van DE consument worden ons steeds meer extra regels opgelegd. Ik betwijfel of de bedenkers ervan zich afvragen of de regels praktisch uitvoerbaar en controleerbaar zijn.

Supermarktketen Jumbo introduceerde recent het keurmerk Beter Leven Zuivel.
Supermarktketen Jumbo introduceerde recent het keurmerk Beter Leven Zuivel.

Neem de uitspraak van Wiebren van Stralen. Bij FrieslandCampina werknemer onder de veelbelovende titel ‘Strategisch Programmamanager’. Hij voorspelt dat hybride melk de toekomst wordt waarbij de koe tussen plant en melk wordt uitgeknipt.

Volgens Van Stralen wordt hybride melk een serieuze concurrent voor de melkveehouder. Ook beweert hij dat Friesland Campina geen tijd heeft om kinderen te leren dat melk niet uit een pak komt. Een bijzondere uitspraak voor een ex-LTO man, nu in dienst bij de grootste melkgigant van ons land.

Nieuw zuivelkeurmerk Jumbo

Jumbo introduceerde recent ‘Beter Leven Zuivel’. In ruil voor 32 pagina’s criteria, kregen 6 melkveehouders 1 ster voor goed gedrag, naar inzicht van de Dierenbescherming. De lat voor 1 ster-zuivel ligt veel hoger dan voor andere sectoren en veehouders krijgen slechts 50% van de hogere opbrengst.

Een van de criteria luidt: ‘Het kalf wordt pas gescheiden van de moederkoe nadat de moederkoe het kalf droog heeft gelikt’. In de verduidelijking voor de controleur staat letterlijk: ‘Vraag na hoe lang kalveren van moederkoeien gescheiden worden’. Ik ben heel benieuwd hoe dat geborgd gaat worden.”

De consument ziet door de bomen allang het bos niet meer en koopt vooral het voedsel dat vorige week ook in het winkelmandje lag

Ik vrees dat al deze – door mensen van buiten de sector bedachte – regels onze mooie producten uit de markt zullen prijzen. Vlog-melk, Planet Proof, scharrel- of vrije uitloopeieren; volgens mij ziet de consument door de bomen allang het bos niet meer en koopt die vooral het voedsel dat vorige week ook in het winkelmandje lag.

In 2050 hebben 10 miljard mensen dagelijks voedsel nodig. Programmamanagers en andere ambtenaren zullen dan op zoek moeten naar een nieuwe baan. Of agrarische ondernemers ondertussen naar hun pijpen willen dansen, bepalen ze zelf. Hoe hoog legt u de lat?

Laatste reacties

  • john***

    een voordeel van die programma's is dat ketenregisseurs extra bedrijven toe mogen laten als er extra vraag komt. Zo worden iig de meerkosten vergoed.

  • Maas1

    De route voor winst maximalisatie voor de retailer lijdt richting de uitgang van de boer als voedselproducent van voedselproducten.Voedsel is niet alleen voedsel het is veel meer..
    Silicon valley loopt zich warm net als andere tech reuzen dat kan ook veel gevolgen hebben voor onze samenleving en onze democratische orde,je moet het natuurlijk wel willen zien!
    Voor een pluimveehouder was de route naar de uitgang, van batterij huisvesting naar scharrel, van scharrel naar volière van volière naar uitloop kippen, van uitloop naar biologische dan naar een ster dan naar twee en als klapper drie sterren.
    U hoeft inderdaad niet meer uit te leggen dat in de toekomst het voedsel in het westen uit een zgn fabriek komt.Dat u virtueel voedsel zult eten los geweekt van politiek maatschappij en democratie! Ook voor u verdere leven zal er veel veranderen dit in naam van u slimste goeroe Al Gore. Welkom in u toekomstige virtuele leven!


  • pinkeltje

    De consument koopt toch gewoon wat er in de bonus is?

  • kraats

    Gewoon 'NEE' zeggen ... We doen niet mee aan die onzin. Ga het maar in het buitenland halen. En dan wachten op de eerste uitbraak van een 'voedselramp'...
    Wel met z'n allen 'Nee' zeggen ...

  • joannes

    Geen enkele bedrijfstak kan creatie and innovatie negeren! En in tijden van overvloed waar de prijzen voor producten dalen, zijn er altijd kapers die met een variatie proberen hun "productie" positie te verbeteren! En wanneer zij het negeren, zijn er anderen die met nieuwe ideeen de markt proberen te veroveren. Competitie is er,en zal er altijd zijn voor de consument!

  • Bennie Stevelink

    Je probeert onderscheidend te zijn, op wat voor manier dan ook, of je kiest voor bulk aan de onderkant van de markt.
    Al die extra eisen, waar Anita over klaagt, hoef je niet aan te voldoen: je kiest gewoon voor bulk-productie.

  • Allewies

    Wiebren moet heel snel wieberen!

  • farmerbn

    Je ziet vaak dat zuivelbedrijven zich willen onderscheiden met hun producten. Dat doe je door smaak en kwaliteit maar als dat niet lukt met andere zaken zoals hierboven beschreven. Dat is zelfs ook het gemakkelijks voor de zuivelaar want je legt de producent allerlei beperkingen op en zelf doe je eigenlijk niks. Dat gaat gewoon door totdat er geen boeren meer zijn die zo gek zijn om aan al die extra kostprijsverhogende eisen te voldoen. Als boeren vrij zijn om te kiezen is er niet veel aan de hand, als de politiek zich ermee gaat bemoeien en al die onzin verplicht stelt is het gedaan voor de Nederlandse boer.

  • Maas1

    Ja precies farmerbn en dan verbiedt men productie methode's in Europa.De productie methodes die in Europa zijn verboden komen dan vervolgens van buiten Europa,Europa en Nederland weer binnen en verdringen u toegestane productie methode uit het winkelschap en de producten.
    En de toegestane productie methodes worden vervolgens ook weer uit het winkelschap gedrukt door ze überhaupt niet meer op te nemen in het assortiment!
    ....en ja men gaat door tot er inderdaad geen boer meer is, .....

  • Noordam2

    het is niet erg als de lat steeds hoger ligt, het is een uitdaging er aan te voldoen. je gaat anders denken en handelt er naar. wij in de akkerbouw hebben veel meer aandacht voor de bodem, andere grond bewerkingen voor gezondere gewassen, uitgekiende bemesting, randvoorwaarden die extra punten opleveren enz. Ook komen er meer biologische middelen mede door die lat die steeds hoger ligt. Voor ons is het een uitdaging maar het is zoals Bennie schrijft je hoeft het niet te doen. Je bent niet eens verplicht om boer te blijven!!!

  • WGeverink

    Waar het op neer komt Bennie is dat jullie zoals met de melk vaak ook nog tegen jezelf aan het concurreren bent.https://youtu.be/34BMA6KBONE

  • Maas1

    Verbijsterend....ik voel me als consument best wel belazerd. Bij zulke marketing zal de meer waarde nooit bij de boer terecht komen. Het veronderstelde hogere segment moet het goedkopere alternatief immers kosten technische af dekken.Het blijft bulk productie dan wel in een hoger segment maar met andere variërende verpakkingen...waarvan de inhoud de productie wijze immers de zelfde is!

  • joannes

    @Maas1 Veel artikelen sneuvelen in hun marketing life precies omdat the consument de meerwaarde niet herkent. De bulk wordt ook ook verbeterd en dan ,moet het hogere segemnt verder reiken. Een leuke verpakking zal het verschil niet maken.

  • WGeverink

    @ joannes. Klik de link in mijn vorige reactie of ga naar You Tube, Keuringsdienst van waarde melk.

Laad alle reacties (10)

Of registreer je om te kunnen reageren.