Rundveehouderij

Achtergrond 10064 x bekeken 12 reactieslaatste update:18 sep 2017

Leasen: vlot geregeld en goedkoper dan banklening

Wie eerder een trekker kocht met een lease-financiering zei daar maar niet te veel over. In pakweg 5 jaar tijd is de schroom voorbij en is leasen van nieuw materieel de norm.

Verkopers van grote dealers spreken van ‘een explosieve toename’. Zeker 75 tot 80% van de verkopen van nieuwe trekkers komt tot stand met een lease-financiering. De verklaring van die toename laat zich raden: de financiële ruimte is benut voor stallen, grond en koeien en bij de lage melkprijs is er geen cash om machines in één keer te betalen. Noodzaak dus.

Noodzaak is er ook bij de fabrikanten van machines en trekkers. Steeds minder boeren en bij die overblijvers weinig geld maakt de markt moeilijk. De ‘eigen’ leasemaatschappijen helpen de lopende band in de fabriek draaiende houden.

De lage rentetarieven voor de korte en middellange termijn (tot 5 à 7 jaar) resulteert in leasetarieven die 1% scherper zijn dan voor gangbare bankleningen. Banken hebben met strengere eisen te maken dan leasemaatschappijen. Dat brengt rompslomp en kosten met zich mee. Een leaseovereenkomst is vaak in een paar dagen te regelen, terwijl een banklening veel meer tijd vergt. Leasen is niet voorbehouden aan trekkers. Ook machines als shovels en voermengwagens zijn te leasen.

Actietarieven goedkoper dan bank

Er zijn drie alternatieven bij de aanschaf van een nieuwe machine waarvoor geen geld op de bankrekening staat:

  • Gangbare lening bij de bank: de rente varieert van 2,8 tot 3,2%, vaak wel met een wat langere looptijd dan bij leasing.
  • Financial lease: via verschillende geldverstrekkers. De grote banken hebben hun eigen leasemaatschappijen. Dealers komen vaak met een leaseofferte van de merkgebonden leasemaatschappijen als Agco Finance (Fendt, Valmet, MF), CNH Capital (New Holland) en BNP Paribas Leasing Solutions (John Deere). Financial lease is een lening met de trekker/machine als onderpand, waarbij deze gewoon als (economisch) eigendom op de balans komt, zodat investeringsaftrek en afschrijving mogelijk is. De rentetarieven variëren van 0% voor kortlopende lease (24-36 maanden) tot 2,5% voor leasetermijn van 5 à 7 jaar. Jos Lantman, country sales manager van Agco Finance, vertelt dat fabrikanten MF en Valtra actietarieven mogelijk maken van 1,85% bij een leasetermijn van vijf jaar. Dat gaat bij financiering tot 75% van het aankoopbedrag, terwijl de overige 25% voor eventueel 2,15% wordt gefinancierd.
  • Operationele lease: ook met één van de eerder genoemde partijen. Daarbij staat de machine niet op de balans. Het is te vergelijken met een vooraf afgesproken periode van huur waarbij de leasemaatschappij volledig eigenaar blijft en ook de kosten van het onderhoud voor rekening neemt. Na afloop van de looptijd kan de machine gekocht worden tegen een afgesproken bedrag. Het is ook mogelijk om voor een nieuwe machine een nieuwe overeenkomst aan te gaan. De dealer en de leasemaatschappij moeten dan zelf zien hoe ze de restwaarde van de machine realiseren.
Fabrikanten subsidiëren de leasemaatschappij om trekkers te leasen tegen scherpe rentetarieven variërend van 1,85 tot 2,5%.
Fabrikanten subsidiëren de leasemaatschappij om trekkers te leasen tegen scherpe rentetarieven variërend van 1,85 tot 2,5%.

Flexibel in te richten

In de praktijk gaat het bij melkveehouders vrijwel altijd om financial lease, omdat de machine dan op de balans staat, vertelt Age Bosma, vertegenwoordiger van S.Tjalma in Oldekerk. “Een scherpe lease-offerte helpt ons de verkoop aantrekkelijk te maken, want er wordt bij akkerbouwers en melkveehouders weinig verdiend.” Was er vijf jaar geleden nog weinig sprake van, nu is lease helemaal ingeburgerd, zegt hij. “Ik spreek wel klanten die eerst liever niet leasen. Krijgen ze dan een offerte en uitleg over lease, dan doen ze het na enig nadenken toch.”

Bosma somt de voordelen op. “Een aanschaf van € 60.000 spreiden over 5 jaar betekent dat je nu veel geld overhoudt waarmee je andere dingen kunt doen in je bedrijf. En je kunt lease flexibel inrichten. Wil je in drie jaar tijd aftikken, dan kan dat. Wil je er 7 jaar over doen, dat kan ook. Je kunt in gelijke maandtermijnen betalen, maar ook halfjaar- of jaartermijnen zijn mogelijk. Is je liquiditeit in de winter ruimer, dan kun je ervoor kiezen in de winter meer te betalen dan in de zomer.”

Het blijft een zakelijke overeenkomst, met kleine lettertjes om goed op te letten. Worden de termijnen slecht of niet meer betaald, dan komt er na enkele waarschuwingen een oplegger voorrijden om het onderpand op te halen. Verder eist de leasemaatschappij meestal dat het onderhoud volgens fabrieksschema bij de merkdealer wordt uitgevoerd. Wie zich daar niet aan houdt, kan bij schade aan de motor of versnellingsbak flink in de problemen komen. Voor dealers is dit juist een voordeel: op een nieuwe trekker wordt weinig verdiend, maar verkoop met lease garandeert voor hen werkplaatsuren voor de toekomst.

Jong gebruikt ook leasen

Tamelijk nieuw is dat het inmiddels mogelijk is jong gebruikte trekkers en machines te leasen. Per maatschappij verschilt welke maximale leeftijden ze daarvoor aanhouden. De ene maatschappij vindt 10 jaar aan het eind van de termijn wel de grens. Een trekker van 8 jaar oud kan dan nog maximaal 2 jaar in de lease. Terwijl een andere maatschappij het houdt op 14 jaar en zou voor dezelfde trekker nog 6 jaar lease aanbieden. De rentetarieven voor gebruikt gaan meer in de richting van het normale markttarief van 3%.

Met ‘makkelijk geld’ is het opletten: de maandtermijnen liggen jaren vast en moeten wel behapbaar zijn

Met lease is een grote aankoop eerder bereikbaar en dat is een voordeel. Maar met ‘makkelijk geld’ is het opletten. Een maandtermijn legt beslag op de financiële ruimte voor meerdere jaren. Rabobank komt gevallen tegen waarbij een driejarige lease uit 2014 nu te zwaar drukt op de liquiditeitspositie. “Moeten we daarbij helpen met een ruimere rekening courant dan wordt het alsnog een dure lease”, zegt Clemens van der Aa, sectormanager melkveehouderij Rabobank. “Lease is een prima oplossing, maar staar je niet blind op lage tarieven en makkelijk geld. Als ondernemer moet je goed inzicht hebben in je liquiditeit en een bewuste keuze maken.”

Totale kosten per draaiuur

Niet de aanschafkosten, maar de loonkosten van de chauffeur vormen het grootste deel van de kosten per draaiuur van een trekker. In onderstaande grafiek zijn voor een trekker van 103 kW (140 pk), aanschafprijs € 65.000, de kostenverhoudingen zichtbaar gemaakt. De investeringskosten (aanschaf – restwaarde) maken 17% van het totaal uit, brandstof 12% en slijtdelen 10%. Een dergelijke berekening van de ‘Total Cost of Ownership (TCO)’ geeft inzicht in de totale kosten die de aanschaf en het gebruik van een trekker met zich meebrengen. Bij investeringsbeslissingen is van belang niet alleen naar de aanschafprijs te kijken, maar ook naar zaken als restwaarde, brandstofkosten en onderhoud. Een nieuwe machine brengt weliswaar financieringskosten mee, maar daar kan een besparing op loon- en brandstofkosten tegenover staan.

Zelfde trekker, drie financieringen

Voor een nieuwe trekker met een aanschafwaarde van € 75.000 zetten we
drie financieringen op een rij. De berekeningen zijn aangeleverd door Rabobank en De Lage Landen Lease en zijn indicatief.

  • Bij 100% (Rabo)bank-financiering voor een termijn van 60 maanden (5 jaar) en een rente van 3% zouden de kosten op € 1.348 per maand komen. De totale kosten zijn dan € 80.880.
  • Wordt voor hetzelfde bedrag een leasecontract afgesloten met De Lage Landen dan komen de kosten op € 1.397 per maand. Over 5 jaar is dat € 83.820.
  • Als er eigen geld is (uit inruil of verkoop van een andere machine) kan dat worden ingezet om de maandlasten te verlagen. Bij een aanbetaling van € 10.000 en een slottermijn van € 5.000, te betalen na afloop van de 60 maanden lease, komt de maandtermijn op € 1.137. Totale kosten van de financiering zijn dan € 68.220. Om te vergelijken met de voorgaande varianten moeten daar de aanbetaling en slottermijn van samen € 15.000 bij worden opgeteld. De trekker heeft dan € 83.220 gekost. Na 5 jaar is er nog een restwaarde van zeker € 20.000. In de voorbeelden zijn de rentepercentages van bank en lease gelijk gehouden. In de praktijk werken merkgebonden leasemaatschappijen met lagere rentepercentages.
Tijdens Ondernemen in de Melkveehouderij krijgt u aan de hand van 3 managementkeuzes verschillende ondernemersthema’s voorgelegd: snel groeien, gestaag groeien, of optimaliseren. Meld u aan!  

Laatste reacties

  • John*

    als je nu de subsidie die wordt gegeven op de lease eraf onderhandelt bij de aanschaf prijs? wat komt er dan als beste uit de bus? Er wordt nu door de fabrikant al vlug 5000 euro gesubsidieerd op de lease. De machine 5000 euro goedkoper op de stoep is toch ook wel lekker.

  • koestal

    leasen is het nieuwe financieren

  • maxisprint

    je kunt met scherp onderhandelen zo tussen de 10% en 15% korting bedingen die je met leasen door de neus geboord worden toch vind ik dit wel een grappig reclameverhaaltje van de leasemaatschappij

  • melkveehouder .

    Leasetarieven die 1% scherper zijn dan de gangbare banklening, daar begint het artikel mee. Om te eindigen met de conclusie dat lease over 5 jaar €3000 duurder is. Wat een suggestieve propaganda. De opmerking die wel klopt is dat er gewoon geen geld is om een nieuwe trekker te kopen omdat er te weinig verdiend wordt. Of beter gezegd : we verdienen genoeg, maar krijgen te weinig!

  • farmerbn

    Bij echte concurrentie zijn de marges klein maar bij weinig concurrentie zijn de marges groot. Trekkerproducenten proberen door samengaan de concurrentie te verminderen. Als weinig boeren een nieuwe trekker kopen gaat de concurrentie omhoog en hebben de trekkerverkopers een probleem. Er moeten nieuwe trekkers verkocht worden om de fabrieken te laten draaien. Een goed middel om nieuwe trekkers te verkopen is het verschrikkelijk verhogen van de onderdelenprijzen. Als onderdelen te duur worden gaan boeren eerder over op aankoop van een nieuwe trekker. Doordat boeren geen geld hebben verzinnen trekkerproducenten een list. Ze maken een trekker eerst duizenden euro's duurder en geven daarna een bonusje bij de lease. Zelfs Dhr Sleurink tuint erin.

  • Leslie

    Vroeger kocht men tweedehands als er geen geld was voor nieuw. Als leasen de nieuwe trend is, en de uiteindelijke kosten hoger liggen. Schiet je er niet veel mee op. Misschien meer door loonwerker laten doen een optie in bepaalde gevallen

  • deB.


    Als je niet onder wil doen, maar er geen geld is, zijn dit ideale middelen om het ego te strelen van bepaalde mensen! Schijn dik doenerij

  • brandy

    plus niet te vergeten het verplichte dealer onderhoud gaat je ook geld kosten.

  • massy

    Ze moeten op elke geleasede trekker een grote L opzetten . dikdoenerij voor het zicht van een ander.

  • landboer

    Leslie, nu" koopt "men nieuw als er geen geld is voor tweedehands....

  • koestal

    Hoe zit dit belastingtechnisch, met deze melkprijs wil je ook wat kunnen afschrijven toch?

  • koeien10

    MASSY HEEFT GELIJK IK ZET LIEVER OP DE TREKKER=BETAALT.

Laad alle reacties (8)

Of registreer je om te kunnen reageren.