Mechanisatie

Nieuws

Tobroco-Giant toont eerste elektrische shovel op Bauma

Het Nederlandse Tobroco-Giant presenteert op de Bauma-beurs in april voor het eerst elektrische wielladers.

Op de bouwmachinebeurs Bauma – van 8 tot en met 14 april in München – toont Tobroco-Giant voor het eerst 2 elektrische wielladers met lithium-ion-accu’s. Met deze emissievrije en stille wielladers kun je tot maximaal 8 uur werken onder normale omstandigheden. Het gaat om 2 modellen: G2200E en G2200E X-TRA.

De wielladers zijn standaard uitgerust met een 48 volt lithium-ion accu. Er is dan één 6,5 kW elektromotor voor de rijaandrijving en één 11,5 kW elektromotor voor de werkhydrauliek.

De elektrische wielladers bevinden zich nog in een vroeg prototype-stadium. Er zijn nog geen foto's beschikbaar, alleen deze tekeningen. Ook zijn nog geen prijzen bekend. Evenmin is bekend wanneer Tobroco-Giant de machines levert. - Afbeeldingen: Tobroco-Giant
De elektrische wielladers bevinden zich nog in een vroeg prototype-stadium. Er zijn nog geen foto's beschikbaar, alleen deze tekeningen. Ook zijn nog geen prijzen bekend. Evenmin is bekend wanneer Tobroco-Giant de machines levert. - Afbeeldingen: Tobroco-Giant

Met 1 acculading tot 8 uur werken

De fabrikant uit Oisterwijk (Noord-Brabant) biedt straks 3 verschillende lithium-ion-accu’s aan voor in de eerste elektrische wielladers. Zo is er een accu van 12,3 kWh (240 Ah), of 18,4 kWh (360 Ah) of 24,6 kWh (480 Ah). De wielladers kunnen daarmee met één acculading respectievelijk 4, 6 of 8 uur werken onder normale omstandigheden. De accu’s liggen op de plek waar normaliter de dieselmotor ligt.

Vervolgens kan de gebruiker kiezen tussen een ingebouwde lader van 40A of 60A. Deze zijn op te laden met een standaard 230V-voeding. Optie 2 is een externe lader, verkrijgbaar van 40A tot 300A, waardoor het mogelijk is om een accu binnen 30 minuten halfvol te laden.

Giant-Tobroco benadrukt dat vanwege het ontbreken van filters en vloeistoffen in de motor, er minder onderhoud nodig is, dan bij een dieselvariant.


  • De wielladers zijn standaard uitgerust met een 48 volt lithium-ion-accu. Er is dan één 6,5 kW elektromotor voor de rijaandrijving en één 11,5 kW elektromotor voor de werkhydrauliek.

    De wielladers zijn standaard uitgerust met een 48 volt lithium-ion-accu. Er is dan één 6,5 kW elektromotor voor de rijaandrijving en één 11,5 kW elektromotor voor de werkhydrauliek.

  • Er is keus tussen een ingebouwde lader van 40A of 60A, waarmee je kunt opladen met een standaard 230V-voeding. Optie 2 is een externe lader, verkrijgbaar van 40A tot 300A, waardoor het mogelijk is om een accu binnen 30 minuten halfvol te laden.

    Er is keus tussen een ingebouwde lader van 40A of 60A, waarmee je kunt opladen met een standaard 230V-voeding. Optie 2 is een externe lader, verkrijgbaar van 40A tot 300A, waardoor het mogelijk is om een accu binnen 30 minuten halfvol te laden.

Plaatwerk gemaakt

De elektrische wielladers bevinden zich nog in een prototype-stadium. Het is nog te vroeg om prijzen en een leverdatum te noemen. Momenteel wordt aan het plaatwerk gewerkt. Zodoende beschikt de fabrikant alleen over computertekeningen en niet over foto’s van de wielladers. Zes concurrenten gingen Tobroco-Giant overigens voor. Zij introduceerden al elektrische wielladers.

Lager voorframe

Het verschil tussen de G2200E en G2200E X-TRA is dat de X-TRA een lager voorframe heeft. Daarmee tilt deze 2.200 kilo in plaats van 1.650 kilo. Maar deze is wel iets beperkter in hefhoogte (2,45 meter in plaats van 2,85 meter). Beide machines rijden maximaal 15 kilometer per uur.

Of registreer je om te kunnen reageren.