Mechanisatie

Achtergrond

Weidemann 9580T: meer shovel dan verreiker

In Nederland noemen we ze vaak knikverreikers. Toch is de 12-tons Weidemann 9580T echt een shovel met telescoopmast. En daar is de prijs ook naar. Een impressie.

De verreiker geniet een grote populariteit in de landbouw. Niet onterecht; ze zijn mooi laag gebouwd en kunnen toch hoog heffen. Nadelen zijn er ook; de laaggeplaatste cabines bieden beperkt zicht en zijn aan de krappe kant. Hierin blinkt een shovel juist uit; ruimere cabine, goed zicht én grotere wielen plus meer duwkracht. De telescooplader combineert van oudsher die sterke punten van de verreiker met die van een shovel. In de jaren negentig zag je ze regelmatig, maar met de opkomst van de verreiker staakten veel fabrikanten na de eeuwwisseling hun productie. Op een gegeven moment waren alleen JCB en Schäffer nog over.

Lees verder onder de foto‘s. Lees onderaan dit artikel het eindoordeel van deze impressie.

Met de kleine 12 ton wegende 9580T betreedt Weidemann een voor haar nieuw segment. De telescooplader in deze klasse is echt veelzijdig en zowel serieus te nemen als wiellader en als verreiker. De prijs is echter navenant. - Foto's: Matthijs Verhagen
Met de kleine 12 ton wegende 9580T betreedt Weidemann een voor haar nieuw segment. De telescooplader in deze klasse is echt veelzijdig en zowel serieus te nemen als wiellader en als verreiker. De prijs is echter navenant. - Foto's: Matthijs Verhagen

Zwaardere modellen

De laatste jaren groeit het aanbod weer, zowel in merken als ook in types. Een opvallende trend is: zwaardere modellen. Deze Weidemann 9580T zit met z’n 12 ton in het topsegment, zwaardere knikverreikers zijn er niet. En eigenlijk is knikverreiker hier dus een verkeerde term, door hun gewicht en bouw zijn het in praktijk écht shovels met een telescoopgiek. Deze machines pakken volledig uitgeschoven nog vlot 3 ton op vijf meter hoogte, staan op dikke banden en hebben voldoende gewicht en bodemvrijheid om de kuil mee vast te rijden of om snel veel tonnen te laden. Ter vergelijking; in wiellader-termen praat je in deze gewichtsklasse over machines van het formaat Volvo L60H, vaak gezien als een benchmark.

De Weidemann is standaard vrij compleet. Belangrijke opties zijn de 40 km/u uitvoering en de zwaardere 4,0 liter motor.
De Weidemann is standaard vrij compleet. Belangrijke opties zijn de 40 km/u uitvoering en de zwaardere 4,0 liter motor.

Technische gegevens

Motor: Deutz TCD 3.6 met 136 pk.
Optie: TCD 4.1, 4,0 liter viercilinder met 156 pk.
Emissieklasse: Stage V, DOC (katalysator), EGR (uitlaatgasrecirculatie), DPF (roetfilter) en SCR (AdBlue).
Transmissie: hydrostaat GKN Walterscheid. Omkeer. Snelheden voor- en achteruit max. 20 km/u (optie 40 km/h).
Inhoud dieseltank: 140 liter.
Afmetingen: Lengte 6,090 meter, breedte 2,390 meter, hoogte: 3,11 meter.
Maximale bandenmaat: 700/50R26.5 (optie, + 15 cm hoogte).
Assen: ZF.
Hydraulisch systeem: Loadsensing-pomp 150 l/min (Optie: 180 l/min). werkdruk 250 bar.
Eigen gewicht: 11.207 kilo.
Kiplast geknikt met bak: 5,8 ton ingeschoven, 3,1 ton uitgeschoven.
Max. bakpenhoogte: 5.480 millimeter.
Richtprijs compleet uitgevoerd, 136 pk in 20 km/u-uitvoering: € 152.500. Meerprijs 40 km/u: +€ 6.000.
Informatie: www.weidemann.nl.

Optie: 4,0 liter Deutz

Standaard ligt er in de lengte boven de achteras een 3,6 liter Deutz-viercilinder met 136 pk. Echter, ‘onze’ machine beschikt een 4,0 liter motor met 156 pk. Een optie. De motor voldoet aan de Stage V-normen, maar heeft hiervoor wel álle technieken inclusief roetfilter nodig. De kunststof motorkap opent in één geheel. Desondanks zitten olie- en brandstoffilters niet binnen handbereik, zeker niet vanaf de grond.

Wel is de cabinetrap van de rechterzijde afneembaar en kun je deze aan het contragewicht haken voor een gemakkelijke opstap, dit vormt dan een bordes, bijvoorbeeld om olie te peilen. Voor een onderhoudsbeurt moeten de kloeke kunststof spatborden eraf, met een paar bouten per kant. Het luchtfilter kreeg rechtsachter de cabine een plekje buiten het motorcompartiment en is goed te vinden via een afsluitbaar deurtje. De Weidemann oogt compleet en is helemaal uitgevoerd in landbouwspecificaties, met bijvoorbeeld een verstelbare trekhaak, beplating aan de onderzijde, luchtremmen en extra hydrauliekaansluitingen achterop. Je mag tot 18 ton trekken, dus een wagen stro is geen punt.

Je merkt dat Weidemann zich echt op de landbouw richt; een versteltrekhaak, hydrauliekaansluitingen achterop, luchtremmen en beplating aan de onderzijde zijn aanwezig.
Je merkt dat Weidemann zich echt op de landbouw richt; een versteltrekhaak, hydrauliekaansluitingen achterop, luchtremmen en beplating aan de onderzijde zijn aanwezig.

Links en rechts instappen

De cabine oogt ruimtelijk, mede dankzij de ranke stijlen en het dakraam. Ook de afwerking is modern en opgeruimd. Zo is een automatisch geregelde airco standaard. De klassieke draaiknoppen doen anders vermoeden, maar zijn gekoppeld aan het display; daarop verschijnt de ingestelde temperatuur. Op dit scherm doe je ook de belangrijkste machine-instellingen via een draai-drukknop zoals we die bij veel merken zien. Het zeven inch beeldscherm zit gemonteerd aan de dakrand. Prima buiten het zichtveld, maar dat is vanwege de camerabeelden van de achteruitrijcamera ook een nadeel; die wil je goed in het zicht hebben. Een apart display geeft de lastindicatie weer, doe je te gek dan grijpt de beveiliging in, zoals bij een verreiker. Bijzonder aan de cabine is dat je zowel links als rechts een volwaardige instap hebt. De hele armconsole met stick kun je zowel van binnen als van buiten snel opklappen. De deuren kunnen helaas geen 180 graden openklappen, er is wel een schuifraam in verwerkt.

Het zicht is goed, mede dankzij de ranke cabinestijlen en het dakvenster. Het stuur is verstelbaar, de rechterconsole opklapbaar. De transmissie kent veel mogelijkheden. De Weidemann is echt af.
Het zicht is goed, mede dankzij de ranke cabinestijlen en het dakvenster. Het stuur is verstelbaar, de rechterconsole opklapbaar. De transmissie kent veel mogelijkheden. De Weidemann is echt af.

Slimme aandrijflijn

De stick beschikt over verlichte knoppen en twee schuifjes. De linker voor de omkeerfunctie, de rechter voor bediening van de telescoopmast. Op de achterkant van de stick zit de derde functie. De cilinders zijn voorzien van einddemping, de hefcilinders van een lastcompensator (giekvering).

Bijzonder is de transmissie. Weidemann kiest ook in deze klasse voor een hydrostaat; de PowerDrive 370. Onderhuids een ICVD-hydrostaat van GKN Walterscheid. Bijzonder: deze loopt zonder mechanische groepen of schakelingen van 0 tot 40 km/u. Het grote bereik van de hydrostaat komt door de grote zwenkhoek die de hydromotor in het transmissiehuis kan maken (45 graden). Eerder voelden we een Kramer-wiellader met dezelfde aandrijflijn écht aan de tand; die bood volop power aan de wielen, ook bij weinig motortoeren. Het lukt prima om ook dan nog een bak vol te drukken zonder het inching-pedaal te gebruiken. Om de snelheid met het rijpedaal goed te doseren kun je de transmissie wel elektronisch in drie standen schakelen; slak, schildpad of haas. Tegelijk is er elektronisch handgas en een schuifje om de snelheid te begrenzen. Dat werkt mooi. De transmissie is bovendien slim: ook in de ‘haas’-stand kun je met maximaal koppel de bak vol drukken. Andersom regelt de software op maximale snelheid het motortoerental terug.

De telescoopgiek maakt een massieve indruk. Geknikt en uitgeschoven tilt de Weidemann nog 3,1 ton.
De telescoopgiek maakt een massieve indruk. Geknikt en uitgeschoven tilt de Weidemann nog 3,1 ton.

Je koopt een shovel, plus deel verreiker

De telescoopgiek oogt massief qua constructie. Bijzonder maar niet uniek is de Z-kinematiek die hierin geïntegreerd is. Zoals bij veel wielladers; perfect voor laadwerk, iets minder qua parallelgeleiding en vasthoudendheid aan de vorken. Verder zijn er ZF-assen gemonteerd en komt de Weidemann met een Lundberg-snelwissel (Volvo-maten). In alle opzichten koop je dus wiellader-techniek, afgetopt met een stuk verreiker. Dat geldt trouwens ook voor de prijs. Want met 160.000 euro betaal je ook daadwerkelijk een shovel én een halve verreiker.

Alternatieven

Traditionele verreikers zijn een goedkoper alternatief, echter bieden deze verhoudingsgewijs ook minder mogelijkheden. Het is een ander segment. Ook de standaard wiellader met high-lift laadframe en hoogkipbak kan een alternatief zijn, echter mis je dan het hoogtebereik. Een op vele fronten vergelijkbare machine met ook dezelfde motor onder de kap is de Schäffer 9660T. Deze machine staat in de boeken vanaf: € 129.900. De iets lichtere JCB TM 420 onderscheidt zich met een powershifttransmissie in plaats van een hydrostaat, en is te koop vanaf € 117.500. Full options is dat € 140.000.

Eindoordeel 12-tons Weidemann 9580T

Plus
► echt agrarische uitvoering
► degelijke giek, bouw en afwerking
► veelzijdige machine
Min
► nog geen bewezen concept
► Z-kinematiek in combinatie met palletvorken
► aanschafprijs

Of registreer je om te kunnen reageren.