Mechanisatie

Achtergrond 2 reacties

Claas Xerion 5000 Trac TS: reus op rupsen

Claas levert de Xerion 5000 optioneel als rupstrekker. Die rupsen moeten zorgen voor 10% extra trekkracht.

Claas koopt de 76 centimeter brede rupsen in bij Zuidberg in Ens (Fl.). Verrassend: het zijn dus geen eigen TerraTrac-rupsen, zoals bekend van de Lexion-maaidorsers, Axion 900-trekkers en zelfs hakselaars. Claas kiest voor Zuidberg-rupsen omdat de TerraTrac-rupsen niet geschikt zouden zijn voor gestuurde assen.

Extra stuurcilinder op de vooras

Claas doet 1 aanpassing aan de Xerion om er rupsen onder te bouwen, want er moet een extra stuurcilinder op de vooras worden gebouwd. Die bouwt de fabrikant al standaard op de Xerions met dubbellucht. Die stuurcilinder is vereist vanwege de grotere stuurkracht die nodig is om de rups (of dubbellucht) te draaien. Hierdoor kan trouwens een standaard Xerion niet op rupsen worden gezet, terwijl een rups-Xerion wel terug te bouwen is op wielen. De Zuidberg-rups wordt gewoon aan de naaf gebouwd. De rijsnelheid is daardoor beperkt tot maximaal 30 kilometer per uur.

Lees verder onder de foto

Moeilijk voor te stellen, maar soms schiet zelfs een dikke Xerion 5000 nog te kort als het om trekkracht gaat. Dan gaat het ook écht om extreme omstandigheden. Daarom bouwt Claas nu optioneel ook rupsen onder deze gigant. - Foto's Bob Karsten
Moeilijk voor te stellen, maar soms schiet zelfs een dikke Xerion 5000 nog te kort als het om trekkracht gaat. Dan gaat het ook écht om extreme omstandigheden. Daarom bouwt Claas nu optioneel ook rupsen onder deze gigant. - Foto's Bob Karsten

4000 vervalt

Het kleinste model in de Xerion-serie, de 4000 (435 pk), komt met de overgang naar Fase V te vervallen. Daar komt een 462 pk-sterke Xerion 4200 voor terug. Want Claas merkt op, dat die 4000’s vaak worden ingezet met 30 kuub grote mesttanks. En dan zijn er pk’s nodig, zeker in de heuvels. Alleen de 4500 en 5000 zijn overigens verkrijgbaar als rupstrekker.

Claas bouwt nu de nieuwe Cebis-armleuning in. Dat is dezelfde armleuning als in de kleinere trekkers, dus met multifunctionele rijhendel en het grotere touchscreen beeldscherm. Het startscherm toont een silhouet van een Xerion met icoontjes erop als sneltoets. In de praktijk zal er nóg een scherm bij hangen, voor het gps.

Nu aan Fase V

De trekkers voldoen nu aan de Fase V-emissienorm. Daartoe bouwt Claas een dieselpartikelfilter (DPF) in. Dat betekent dat de trekker af en toe moet regenereren. Dat gebeurt automatisch, of kun je handmatig uitstellen (en dus plannen). Verder is er een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en SCR-katalysator (AdBlue). Dit alles is keurig weggewerkt, vooral onder de cabine naast de ‘maar’ 930 liter grote dieseltank.

Lees verder onder de foto

Claas bouwt nu de Cebis-armleuning in de Xerions, met een groot touchscreenscherm. In de praktijk hangt er een tweede scherm bij voor het gps. De cabine is lekker breed, maar wel kort.
Claas bouwt nu de Cebis-armleuning in de Xerions, met een groot touchscreenscherm. In de praktijk hangt er een tweede scherm bij voor het gps. De cabine is lekker breed, maar wel kort.

Geen peilstok

De peilstok verdween; er is nu een sensor die het oliepeil even meet bij het opstarten. En er is nu een sensor in het dieselfilter, die alarm slaat als -ie water opmerkt. Claas haalt nu 2.200 Nm uit hetzelfde Mercedes-Benz-blok (dat is 100 Nm meer). En dit komt vanaf 840 toeren per minuut beschikbaar, in plaats van bij 1.000 toeren. Het werkbereik is dus wat groter.

Verversingsintervallen verdubbeld

Na de eerste 100-urenbeurt zijn nu alle verversingsintervallen verdubbeld. De zesde maal is bijvoorbeeld na 5.000 draaiuren, in plaats van 2.500. Claas heeft dat even voorgerekend. Ook een eyeopener. Het is een groot 12,5 liter motorblok: stationair verbruikt-ie al 6,6 liter per uur bij 800 omw/min.

Nieuw is dat het toerental terugzakt naar 730 toeren per minuut, zodra je de handrem activeert. Dan is het verbruik 4,7 liter per uur. Claas rekent voor: in vier jaar tijd, 1.000 draaiuren per jaar waarvan 20% stationair, betekent dit toch een besparing van 1.000 liter diesel.

Dit artikel is een samenvatting. Lees het volledige artikel, inclusief alle technische gegevens, in de digitale uitgave van Trekker!

Laatste reacties

  • Claasfan Jaco

    aan de Cabine zelf is niks veranderd, het is de zelfde als de maaidorsers en Jaguars, dus ik vind het raar dat kort is.

  • WGeverink

    Ik vind het veel zeggend dat boeren die hun trekkerpark op rupsen hebben staan terug gaan naar banden. Rupsen zijn duur in aanschaf en duur in het onderhoud. Rijcomfort is beter met banden.

Of registreer je om te kunnen reageren.