Mechanisatie

Achtergrond 1 reactie

Trekkertrio met verschillend talent getest

3 Claas-trekkers met gelijk vermogen, maar een compleet verschillende uitvoering. We hebben ze tegelijk getest in Duitsland.

Met een trekker rond 140 pk kun je bijna alles doen. Ze zijn in te zetten voor het zwaardere grondwerk, transport, maaien maar ook lichter werk als harken of voeren. Juist dit kaliber trekkers is in veel uitvoeringen te krijgen. Het ene model van 140 pk is veel meer trekker dan het andere. Dat begint er al mee dat je 140 pk zowel uit een 6-cilinder als 4-cilinder kunt halen. Daar horen ook verschillende afmetingen, gewichten en wielbases bij. Dan zijn er nog het luxe niveau en de transmissiekeuze; powershift of traploze transmissie. Ook bedieningsconcepten kunnen enorm verschillen in deze klasse. Uiteraard gaan de wisselingen in prijs daarmee gelijk op. Een verschil van meer dan € 30.000 tussen 2 trekkers met gelijk vermogen is dan heel gewoon.

3 modellen

Claas heeft in dit segment 3 modellen die in uitvoering compleet verschillen. Juist daarom is het interessant om ze te vergelijken in een test. Het gaat om de 4-cilinders Arion 460, Arion 530 en de 6-cilinder Arion 610.

Lees verder onder de foto.

140 pk kun je zowel uit een 6-cilinder als 4-cilinder halen. In uitvoering, afmetingen, gewichten en wielbases kunnen de verschillen dan toch groot zijn. Ook in luxe niveau en transmissie. Een verschil van meer dan €30.000 tussen 2 trekkers kan dan zomaar. - Foto’s: Top Agrar
140 pk kun je zowel uit een 6-cilinder als 4-cilinder halen. In uitvoering, afmetingen, gewichten en wielbases kunnen de verschillen dan toch groot zijn. Ook in luxe niveau en transmissie. Een verschil van meer dan €30.000 tussen 2 trekkers kan dan zomaar. - Foto’s: Top Agrar

De Arion 460 met FPT-motor is helemaal aan en uit te kleden met opties. Het verschil tussen een rijk uitgeruste 460, met bijvoorbeeld voorasvering, en een kale versie is € 20.000. Onze testuitvoering had een panoramadak, 6-traps powershift, geveerde vooras en het CIS+-pakket met voorladerhendel die elektrisch en proportioneel te bedienen is.

Arion 460 in het voordeel met voorlader door zicht, afmeting en joystick

Kale 6-cilinder biedt genoeg voor transport en eenvoudig landwerk

Powershiftbakken een tikkeltje sneller en zuiniger dan cvt

Ook de Arion 530 heeft een 4-cilinder onder de kap, alleen komt deze van DPS (Deere). Ook heeft de trekker een traploze bak; de EQ200 van Claas. De trekker was met alle luxe uitgevoerd, met multifunctionele armleuning, Cmotion rijhendel en de grote CebisTouch monitor.

De grootste, Arion 610, tot slot heeft een 6-cilinder in het vooronder die ook van DPS komt. De 610 is bewust kaal gehouden om te zien of die luxe opties echt zoveel meer bieden. De Arion met een 6-cilinder van Deere heeft een 6-traps Hexashiftbak en mechanisch bediende hydrauliekventielen. De cabines van de 500- en 600-serie zijn nagenoeg gelijk.

Testen in praktijk

Om de trekkers goed te testen, zijn ze alle met een 3 meter brede schijveneg op pad gestuurd en een 3 meter brede klepelmaaier om de aftakas te proberen. Om hydrauliek en software te testen, was er een veldspuit en voor de transporttest werden ze ingespannen voor een 21 tons tank op ons vaste parcours van 50 kilometer. Juist een 140 pk trekker is veelzijdig genoeg om ook met een voorlader te werken. Vandaar dat Claas een FL120 voorlader meegaf, die op alle 3 de trekkers past. Het doormeten van motor, hef en hydrauliek is gedaan door Deula. Collegablad Top Agrar deed de statische metingen aan de trekkers. In de tabel zijn de resultaten daarvan te zien.

Lees verder onder de foto’s en tabel.


  • Om de trekkers goed te testen, zijn ze alle met een 3 meter brede schijveneg op pad gestuurd en een 3 meter brede klepelmaaier om de aftakas te proberen. Om hydrauliek en software te testen, was er een veldspuit.

    Om de trekkers goed te testen, zijn ze alle met een 3 meter brede schijveneg op pad gestuurd en een 3 meter brede klepelmaaier om de aftakas te proberen. Om hydrauliek en software te testen, was er een veldspuit.

  • Voor de transporttest reden de trekkers met een 21 tons tank op ons vaste parcours van 50 kilometer. Opvallend is dat er geen verschil bleek in de gemiddelde snelheid tijdens het afleggen van het parcours.

    Voor de transporttest reden de trekkers met een 21 tons tank op ons vaste parcours van 50 kilometer. Opvallend is dat er geen verschil bleek in de gemiddelde snelheid tijdens het afleggen van het parcours.

  • Een 140 pk trekker is allround genoeg om met een voorlader te werken. Vandaar dat Claas een FL120 voorlader meegaf die op alle 3 de trekkers past.

    Een 140 pk trekker is allround genoeg om met een voorlader te werken. Vandaar dat Claas een FL120 voorlader meegaf die op alle 3 de trekkers past.

  • Deula Warendorf heeft de trekkers aan de aftakas doorgemeten op vermogen en motorkarakteristiek. De rest van de metingen komt van het testteam van redacteuren. De trekkers hebben allemaal een nagenoeg gelijk vermogen, maximale bandenmaat (1,85 meter) en ook de draaicirkel zit dicht bij elkaar. Prijs, uitrusting, gewicht en afmetingen lopen wel verder uiteen.

    Deula Warendorf heeft de trekkers aan de aftakas doorgemeten op vermogen en motorkarakteristiek. De rest van de metingen komt van het testteam van redacteuren. De trekkers hebben allemaal een nagenoeg gelijk vermogen, maximale bandenmaat (1,85 meter) en ook de draaicirkel zit dicht bij elkaar. Prijs, uitrusting, gewicht en afmetingen lopen wel verder uiteen.

Rijden op de weg

Bij de transporttest viel een paar dingen op. Zo is er geen verschil in de gemiddelde snelheid gemeten op het af te leggen parcours. Om de trekkers te kunnen vergelijken is ook de 530 geheel op 40 kilometer per uur gereden. Het verschil in gewicht, transmissie en comfort heeft daar dus geen invloed op. Wel waren de schakeltrekkers bergop 2 km/uur sneller dan de 530 met traploze bak. De 400 en 500 gebruikten beide gemiddeld 29 l/min. Dat komt doordat de 500 zijn motortoerental verder kan reduceren, hoewel de 400 met 1,3 ton lichter is. Van de 600 was geen meting mogelijk. Uiteindelijk bleek de Arion 460 met 49,32 liter/100 km iets (2 liter) zuiniger dan de traploze 500.

Bijna de ideale mix

Na alle testen, zowel op het veld als binnen, blijkt de Arion 460 op een gemiddeld bedrijf een bijna ideale mix te geven om alles te kunnen doen wat je wil. Hij past op middelgrote bedrijven voor voorladerwerk en graslandbeheer maar ook voor de ploeg op bouwland. De schakelautomatiek en voorasvering geven het nodige comfort en ook het hefvermogen is voldoende. Zelfs voor de 3-meter-zaaicombinatie. Nadeel is het lage toegestane draagvermogen.

De 530 is echt een trekker waar een vaste chauffeur op moet zitten. Wie niet met alle mogelijkheden leert omgaan, haalt ze er ook niet uit. Zo bieden de cvt-bak, elektrische bedienbare hydrauliek en zeker de Isobus-software talloze fijnafstellingen en mogelijkheden. Als je ze weet te vinden. Deze trekker komt dan wel goed tot zijn recht voor bijvoorbeeld een getrokken spuit of een aardappelrooier.

De 610 tot slot is goed in transport met bijvoorbeeld een silagewagen of grote giertank. Ook voor de ploeg laat de 6-cilinder zich niet kennen. Voordeel daarbij is dat iedereen met de eenvoudige trekker uit de voeten kan. Er zijn geen geheimen. Aanrader is om voor € 800 de extra schakelautomatiek erbij te nemen op de Hexashift-bak.

ARION 460: Een voorladertrekker bij uitstek

Als je over de smalle treden (28 cm) in de cabine stapt, begrijp je gelijk waarom deze trekker gemaakt is voor voorladerwerk.

Lees verder onder de foto.

Belangrijk onderscheid tussen de 3 Arions is de FPT motor onder de kap. De Arion 530 en 610 doen het beide met respectievelijk een 4- en 6-cinder van DPS (John Deere). De karakteristiek van FPT is zeer goed.
Belangrijk onderscheid tussen de 3 Arions is de FPT motor onder de kap. De Arion 530 en 610 doen het beide met respectievelijk een 4- en 6-cinder van DPS (John Deere). De karakteristiek van FPT is zeer goed.

Cabine

Het dakraam, dat bijna naadloos in de voorruit doorloopt, geeft een perfect zicht naar boven en veel lichtinval. Daarbij is de C-stijl van de 6-stijlencabine ver naar binnen geschoven, wat ook schuin achter goed zicht geeft. Het zijraam kan open. Het stuur klapt weg via een pedaal en je kan zelfs van rechts instappen.

Een duidelijk verschil met de 500- en 600-serie is de opgeruimde zijconsole met centraal een prima joystick met knoppen voor de bak, hef en de F3- en F4-knoppen. Deze zijn vrij toe te wijzen, maar niet aan de 4WD dat juist bij voorladerwerk handig is. Zonder voorlader staat de hendel vast. De elektrisch bediende hydrauliekventielen zijn optie. Het CIS+-schermpje in de A-stijl is klein maar kleur en contrast zijn goed. Bedienen gaat met een draai-drukknop op de stuurkolom. Je kunt hier onder andere hef, hydrauliek en de geheugenknoppen instellen. Optioneel is er een snelstuurfunctie. De kopakkerautomatiek heeft alleen een opnamefunctie.

Motor

Claas geeft voor de FPT-motor een maximaal vermogen van 104 kW (140 pk) op. Wij meten aan de aftakas slechts 95 kW (129 pk) bij 1.800 toeren. Het hoogste koppel van 1.090 Nm noteert de FPT bij 1.220 toeren. De karakteristiek blijkt zeer goed. De motor is zelfdragend gemonteerd waar de voorladerdelen ook aan zijn geschroefd. Er zijn 2 motortoeren vast te leggen via de hefbediening en de multihendel.

Transmissie

De Hexashift kan de 4 groepen en 6 powershift-trappen allemaal schakelen met de tuimelschakelaars op de multihendel. Bij het schakelen van de groepen wordt de aandrijving even onderbroken. Er zijn een nette 9 verzetten tussen de 4 en 12 km/uur. Het scheelt € 2.500 op de eenvoudigere 4-traps Quadrishift-bak. De automatiek is compleet; de hoogste ps-trappen zijn te begrenzen en de wegrijversnellingen voor- en achterruit en schakelpunten te stellen. Ook zijn er een auto- en een PTO-functie. Wisselen van rijrichting gaat via de hendel onder het stuur en optioneel via de multihendel. Via de rem is ook te ontkoppelen, maar dit werkt vrij abrupt voor precies voorladerwerk.

Lees verder onder de foto.

Het verschil met de grotere Arions is het doorlopende dakraam dat heel goed past bij het voorladerwerk. De opgeruimde zijconsole met daarop prominent de joystick draagt bij aan het gevoel een echte voorladertrekker te rijden.
Het verschil met de grotere Arions is het doorlopende dakraam dat heel goed past bij het voorladerwerk. De opgeruimde zijconsole met daarop prominent de joystick draagt bij aan het gevoel een echte voorladertrekker te rijden.

Hydrauliek

De hefknoppen zitten mooi gegroepeerd en ook de externe knoppen zijn goed te bedienen. De 460 tilt met 5 ton zo’n 2,6 ton minder dan zijn grote broers. Toch kan hij prima overweg met de werktuigen in de test. De geïntegreerde fronthef tilt 2 ton en heeft, zoals het hoort, dezelfde categorie vanghaken.

Voor de hydrauliek zijn 3 pompen te krijgen; 68 l, 100 l/min en de 110 liter LS-pomp zoals op onze trekker. Wij meten op een ventiel 109 liter. Correct.

Er zijn veel keuzes in hydrauliek, van mechanisch tot proportioneel elektrisch. Goed is de joystick en knop om te switchen tussen de voorlader en ventielen achterop. Om in de monitor te scrollen van 1 tot 100% flow moet je wel heel veel draaien.

Aftakas

3 toerentallen: 540/540E/1000 die vlot zijn te kiezen op de B-stijl. De hoofdkoppelingsknop is prima en heeft eenvoudige automatiek op de hef. Zowel links als rechts op het spatbord zit een PTO-knop.

Comfort

De cruisecontrol voor bak en motor brengt veel comfort. Ook de geveerde Carraro-vooras en mechanische cabinevering dragen hieraan bij. Toch overtuigt de 460 niet heel erg op de weg en zijn de grotere Arions hier duidelijk beter. Het sturen gaat relatief zwaar, maar wel heel exact. Draaien lukt binnen 10,7 meter. Het toegestane laadvermogen van de 460 is met 2.300 kilo best laag. Optioneel kan hij 500 kilo meer meenemen.

ARION 530: Luxe voor kenners

Wie meer uit de 530 wil halen, moet hem echt leren kennen. Dan kan hij zowel zijn kleinere als grotere broer ook de baas.

Lees verder onder de foto.

De Arion 530 is het meest luxe uitgevoerd van het trio. De techniek vraagt wel uitleg en aandacht. Door de dikke banden blijkt de draaicirkel met 11,45 meter slechts 5 centimeter krapper dan die van de 6-cilinder.
De Arion 530 is het meest luxe uitgevoerd van het trio. De techniek vraagt wel uitleg en aandacht. Door de dikke banden blijkt de draaicirkel met 11,45 meter slechts 5 centimeter krapper dan die van de 6-cilinder.

Cabine

Door de grote armleuning lijkt de cabine klein. De trekker verscheen met alle denkbare opties erop, zoals de automatische airco en elektrische spiegels. Het zicht is beter dan in de 600, maar we missen het dakraam van de 400. Ook maakt de brede motorkap het koppelen van de voorlader wel een heel precies klusje.

De armleuning herbergt veel functies. Top is de Cmotion-hendel die op zijn beurt ook weer veel functies bevat. In de CebisTouch-terminal zijn alleen de trekkerfuncties in te stellen. Voor Isobus en gps-sturen is een tweede terminal nodig. In de Cebis zijn aparte hoofdschermen voor werken in het veld en transport. Voor het veldwerk is er het silhouet van een trekker met rondom de diverse functies. De menustructuur is in de meeste gevallen duidelijk. Kleur-, symboolgebruik en helderheid zouden inmiddels verbeterd zijn. Voor 16 machines zijn instellingen vast te leggen en is er een zeer complete kopakkerautomatiek.

Motor

De 4-cilinder van DPS (Deere) zou volgens Claas 107 kW (145 pk) moeten leveren. Wij meten 100 kW (135 pk) op een vrij hoog toerental. Hoogste koppel op de aftakas is 1.130 Nm. Het handgas zit vrij diep in de zijconsole verwerkt en er zijn geheugenknoppen voor 2 toerentallen.

Transmissie

De traploze EQ200-CVT heeft 2 snelheidsbereiken die automatisch wisselen tussen 0 en 50 km/uur. Er zijn naast manueel, 2 rijmodussen. In ‘auto’ rijd je helemaal op het rijpedaal en in de tweede modus ‘hendel’ werken de rijhendel en het rijpedaal parallel aan elkaar. Na het starten staat hij op ‘auto’. Minder handig is dat de trekker ook achteruit rijdend versnelt als je de hendel naar voren duwt. Dat werkt tegen het richtinggevoel in, zeker als je net wisselt van rijrichting door de hendel naar achter te trekken.

Er zijn 3 snelheidsbereiken. De eerste loopt tot 15 km/uur, de tweede tot 30 km/uur en de laatste tot 50 km/uur. In de ‘auto’-stand is het door het gevoelige motor- en transmissiemanagement nog niet zo makkelijk om met het pedaal een vaste snelheid te houden. Claas werkt aan een betere afstelling. Handig is de keuze of het pedaal zich laat begrenzen door de cruisecontrol of deze juist deactiveert. De rijstrategieën Power, Eco en handgas werken goed en zijn duidelijk te kiezen via Cebis. Uiteraard is de cvt een uitkomst in combinatie met voorladerwerk.

Lees verder onder de foto.

Door de grote armleuning lijkt de cabine klein, maar hij herbergt wel veel functies. Top is de Cmotion hendel. In de CebisTouch-terminal zijn alleen de trekkerfuncties in te stellen. Voor isobus en gps-sturen is een tweede terminal nodig.
Door de grote armleuning lijkt de cabine klein, maar hij herbergt wel veel functies. Top is de Cmotion hendel. In de CebisTouch-terminal zijn alleen de trekkerfuncties in te stellen. Voor isobus en gps-sturen is een tweede terminal nodig.

Hydrauliek

Het hefvermogen is met 6,5 tot 7,6 ton dik in orde. Het toegestaan draagvermogen is met 2,3 ton wel schraal. Dat komt ook door het hoge eigen gewicht van 8 ton door de zware transmissie-unit. De 40 km-versie heeft dan ook 1 ton draagvermogen meer. Voorbeeldig zijn de kruislingse tuimelknoppen voor de hef. Zo vind je ze weinig in de markt. Er zijn 2 LS-pompen te krijgen (110 of 150 l/min). Onze testtrekker had 3 elektrische DW-ventielen die vrij zijn toe te wijzen aan hendels via de terminal. Tijd en flow zijn overigens voor beide richtingen in te stellen. De ventielen hebben een handige uitwerphendel, maar zitten wel aan beide kanten van de topstang.

Aftakas

Alle 4 de toerentallen zijn aan boord en deze zijn vlot te kiezen. De automatiek is dik in orde en de schakelpunten zijn in te stellen.

Comfort

Lekker is dat de vering zichzelf afstelt aan de hand van de snelheid. De Dana-vooras doet het daarbij goed. Van links naar rechts zijn slecht 2 2/3 omwentelingen nodig, maar het stuur verloopt na een tijdje op de weg wel een beetje. Door de dikke banden blijkt de draaicirkel met 11,45 meter slechts 5 centimeter krapper dan die van de 6-cilinder.

ARION 610: Weinig opties, maar niks gemist

De 610 kwam bewust in zijn meest sobere uitvoering. Toch misten we niet veel aan de opties die we hadden kunnen hebben.

Lees verder onder de foto.

Het maximale koppel is bij de 6-cilinder iets hoger dan bij de 4-cilinder. Toch halen beide het niet bij de goede karakteristiek van de FPT in de Arion 460. Desondanks klinkt zo’n 6-pitter toch gewoon het mooiste en is hij ook nog het stilste.
Het maximale koppel is bij de 6-cilinder iets hoger dan bij de 4-cilinder. Toch halen beide het niet bij de goede karakteristiek van de FPT in de Arion 460. Desondanks klinkt zo’n 6-pitter toch gewoon het mooiste en is hij ook nog het stilste.

Cabine

Het frame is gelijk aan de 530, maar voelt ruimer door de ranke armleuning zonder terminal. De langere motorkap neemt meer zicht weg. Hij is daarbij zo breed dat wanneer je de voorlader in rijdt om te koppelen er aan beide kanten nog maar 2 centimeter overblijft. Een gevaarlijk klusje dus voor de lak.

Het optionele dakraam is geplaatst, maar het kunststof is wat troebel. De armleuning is overzichtelijk met voorop zijn korte pook voor groepen en powershifttrappen. Links ervan zitten 6 knoppen voor snel heffen en vrij toewijsbare functies. De hefknop zit voor de knop om te zakken, wat tegen het gevoel ingaat. De joystick voor de voorlader is goed gepositioneerd. In de A-stijl zit een klein schermpje dat in zwart-wit de gekozen versnelling en de versnelling achteruit weergeeft.

Motor

De 6-cilinder DPS-motor (Deere) heeft een inhoud van 6,8 liter en gebruikt AdBlue. Het maximale vermogen is gelijk aan dat van de Arion 530. Ook hier meten we aan de aftakas iets minder dan met 101 kW (137 pk) voor de motor is opgegeven. Het maximale koppel is bij de 6-cilinder iets hoger dan bij de 4-cilinder. Toch halen beide het niet bij de goede karakteristiek van de FPT in de Arion 460. Desondanks klinkt zo’n 6-pitter toch gewoon het lekkerst en heeft het laagste geluidsniveau.

Transmissie

Net als in de 460 is er een Hexashiftbak met 4 groepen en 6 powershifttrappen. Ook hier zijn er 9 versnellingen tussen de 4 en 12 km/uur. Opvallend is dat de trekker zowel met als zonder last soepel schakelt. Ook de speedmatching, waarbij de juiste versnelling bij de actuele snelheid wordt gezocht, is accuraat.

Er zit op deze testtrekker geen automatiek om alle versnellingen via het rijpedaal te doorlopen. Het is wel te krijgen voor € 800 en de knoppen ervoor zijn al aan boord. Op de 460 zit de software wel en bevalt daar goed, zodat je je zelfs kunt afvragen of € 7.000 extra voor een cvt-bak nog wel nodig is. Van rijrichting wisselen kan via de hendel onder het stuur en de knoppen op de voorlader-joystick. De verhouding tussen de voor- en achteruitversnelling is niet in te stellen, maar hebben we ook niet gemist.

Bewust eenvoudig gehouden en daardoor is alles duidelijk aan de bediening. Alleen de memoryknop voor het toerental vraagt wat uitleg, maar iedereen kan in principe op deze trekker springen en ermee op pad. Het comfort is in orde.
Bewust eenvoudig gehouden en daardoor is alles duidelijk aan de bediening. Alleen de memoryknop voor het toerental vraagt wat uitleg, maar iedereen kan in principe op deze trekker springen en ermee op pad. Het comfort is in orde.

Hydrauliek

Met de joystick is alleen de voorlader te bedienen. Het was mooi geweest als je hem ook kon omzetten naar de ventielen voor of achter. Het ventielblok moet zich dan wel via het schermpje in de A-stijl laten instellen. Onze 610 heeft 3 mechanische ventielen waarvan de bedieningshendels zich lichtjes laten bedienen, maar wel vrij ver weg in de zijconsole staan. De flow is op het ventiel op de achterbrug in te stellen. Je kan het zelfs vanuit de stoel doen.

De pomp levert 110 l/min en optioneel 150 l/min. Op een ventiel meten we 103 l/min. De fronthef is goed geïntegreerd, maar op het frame geschroefd en tilt 2,7 ton. Lastig is dat we niet voor de optionele externe knoppen voor de fronthef kozen. Achter tilt de trekker 7,4 ton en blijft er een draagvermogen over van 2,7 ton.

Aftakas

De 4 aftakastoerentallen zijn met knoppen op de B-stijl te schakelen. Er is een eenvoudige automatiek op de hef met vaste schakelpunten.

Comfort

Eenvoud en duidelijkheid zijn troef in de bediening. Iedereen kan in principe op deze trekker springen en wegrijden. Het comfort is in orde en er zijn 3 stuuromwentelingen nodig van links naar rechts. Ook hier verloopt het stuur tijdens de transporttest een stukje. Door de wat kleinere banden dan die onder de 530 is de draaicirkel maar 5 centimeter groter.

Medeauteur: Guido Hohner

Eén reactie

  • farmerbn

    Welke gaat het eerst stuk? Krijg je 5 jaar garantie? Welke is in de lease het goedkoopst (zonder inruil)?

Of registreer je om te kunnen reageren.