Mechanisatie

Achtergrond

Luxe McCormick-reus makkelijk te temmen

Trekkerfabrikant McCormick boort het 300 pk-topsegment aan met haar nieuwe X8-serie. Het eerste exemplaar is in Nederland afgeleverd. Een proefrit.

Afgelopen maand is de eerste McCormick X8 afgeleverd in Nederland. In 2012 maakte Argo bekend dat het al haar trekkerseries ging vernieuwen, en dat het een trekker van 300 pk ging ontwikkelen. Deze zou er alleen als McCormick komen, niet als Landini. Eind 2017 was het ontwerp productierijp, en werd de serieproductie opgestart. De eerste klant in Nederland van een X8-model is mechanisatie- en loonbedrijf Hoekstra in Hantumhuizen (Fr.). Zij gaan de McCormick X8.660 van 264 pk, het lichtste model uit de X8-serie, vooral inzetten voor de vlindermaaier, de mestpomp voor het sleepslangen en de drieassige opraapwagen. Boerderij maakte in Hantumhuizen een proefrit.

De metallicrode gigant met z’n strakke retrogrill oogt modern, en ondanks z’n forse afmetingen niet log en vrij wendbaar. - Foto's Jan Willem van Vliet
De metallicrode gigant met z’n strakke retrogrill oogt modern, en ondanks z’n forse afmetingen niet log en vrij wendbaar. - Foto's Jan Willem van Vliet

McCormick X8 is forse maar ranke trekker

De nieuwe X8-serie omvat drie modellen van 264 tot 310 pk. De metallicrode gigant met z’n strakke retrogrill oogt modern, en ondanks z’n forse afmetingen niet log en vrij wendbaar. De trekker staat op nieuwe VF Vredestein Traction Optimal-banden, achter in de maat VF 710/75 R42. Breder kan niet, want dan steken de banden buiten de frontmaaier uit. De motor is een 6,7 liter Fiat Powertrains Technology (FPT). De motor voldoet aan de Fase IV-emissienorm met behulp van SCR-technologie en een DOC-systeem. Dezelfde motor hangt Case IH in de Case Optum.

Specificaties McCormick X8

Merk: McCormick.
Types: X8.660, X8.670 en X8.680.
Max Vermogen (pk): 264, 286 en 310 .
Motor: 6,7 liter FPT, met DOC en SCR.
Transmissie: VT-Drive.
Aftakas: 540e , 1.000 en 1.000e.
Hydrauliek: 157 l/min, optie 212 l/min, stand 4 DW-ventielen, optie 6 DW.
Hef: cat IV, 12 ton.
Leeggewicht: 10,8 ton.
Vanafprijs: € 223.000.
Info: www.Argi.nl

Besmettelijke cabine

De cabine is groter dan op de X7-serie. Het lichte interieur heeft een frisse uitstraling, maar is misschien wel wat besmettelijk. De luxe bijrijdersstoel klapt geheel weg, prima. De trap is geïntegreerd in de brandstoftank en telt 5 treden tot aan de cabinevloer. De trap staat geheel verticaal. Het is dus niet instappen, maar opklimmen. Afstappen is eigenlijk nog lastiger. Om niet te vallen, kan dat kan eigenlijk alleen achterwaarts. Hoekstra heeft de onderste trede iets naar buiten verplaatst, wat de in- en uitstap wat vergemakkelijkt. In- en uitstappen kan eigenlijk alleen links. De rechterdeur fungeert vooral als nooduitgang.

Links onder de cabine huist dus de brandstoftank, met daarin geïntegreerd een gereedschapskist. Rechts onder de cabine hangt een soortgelijk donkergrijs blok, met daarin een AdBlue-tank. De vulopening van de AdBlue-tank zit overigens gewoon links, naast de opening van de dieseltank. Verder zitten er een olietank, accu en een bak voor alle kogels en pennen.

Knoppen, hendels en beeldscherm zijn ergonomisch geplaatst. Een fijne rijhendel.
Knoppen, hendels en beeldscherm zijn ergonomisch geplaatst. Een fijne rijhendel.

Vanuit de cabine heb je goed zicht rondom. Ook op de heflatten en trekhaak. De hef is overigens categorie IV. Dat past weliswaar bij het formaat trekker, maar maakt werktuigen uitwisselen met 200 pk-trekkers met categorie III-hef lastig. Standaard zit voorop een Zuidberg-fronthef die 5 ton tilt, en 2 dubbelwerkende ventielen. Een frontaftakas is optie.

Alleen met cvt

De McCormick X8-serie is alleen verkrijgbaar met een VT-Drive continu variabele transmissie, dus niet met een powershift-bak. Argo koopt de TMT 32 Terramatic cvt in bij transmissiefabrikant ZF. Het is overigens dezelfde transmissie die Deutz-Fahr in haar 9-serie monteert.

Er zijn vier rijbereiken. Rijbereik 1 heeft een bereik van 0,5 tot maximaal 3 kilometer per uur, rijbereik 2 van 0,5 tot maximaal 12 kilometer per uur, rijbereik 3 van 0,5 tot maximaal 21 kilometer per uur en rijbereik 4 van 0,5 tot maximaal 50 kilometer per uur. De trekker heeft dus geen actieve stilstand. Voor stilstaan moet de trekker in neutraal worden gezet.

50 kilometer per uur levert volgens het loonbedrijf nagenoeg geen tijdwinst op, maar wel een hoger brandstofverbruik, meer bandenslijtage en vaker kapotte bladveren op aanhangers

Volgens de fabrikant rijdt de trekker 50 kilometer per uur met een gereduceerd toerental van 1.600 toeren. Loonbedrijf Hoekstra heeft de trekker laten begrenzen op 40 kilometer per uur. 50 kilometer per uur levert volgens het loonbedrijf nagenoeg geen tijdwinst op, maar wel een hoger brandstofverbruik, meer bandenslijtage en vaker kapotte bladveren op aanhangers. De X8 rijdt aangenaam rustig 40 op 1.400 toeren. Vanwege het lage motortoerental, het lage geluidsniveau en de hoge zit, heb je niet het gevoel dat je toch al 40 rijdt. Je ervaart het als langzamer. De motor hoor je met dit lage toerental nagenoeg niet, wel is het joelende geluid van de cvt-hydromotoren goed in de cabine hoorbaar.

Concurrenten van de McCormick X8

Qua formaat en vermogen komen de Fendt 933 Vario, de Claas Axion 920 en de Deutz-Fahr 9340 TTV het dichtstbij. De Fendt (50 km-versie) heeft een 7,8 liter Deutz-motor, 336 pk zonder boost en kost bruto € 281.449. De Claas Axion 920 C-Matic CIS+ heeft een 8,7 liter FPT motor, 320 pk zonder boost en kost bruto € 251.560. De Deutz-Fahr 9340 TTV heeft een 7,8 liter Deutz-motor van 316 pk zonder boost en kost bruto € 241.700.

Logische ergonomie

McCormick heeft de ergonomie goed voor elkaar. Cabine, vooras en stoel zijn comfortabel afgeveerd en de knoppen en hendels zijn logisch geplaatst. De symboliek op de knoppen is duidelijk. Ook de menustructuur van het 12-inch beeldscherm is logisch van opzet. McCormick noemt dit de Data Screen Manager (DSM).

Ook zonder uitleg hebben nieuwe chauffeurs de trekker snel doorgrond. Voor het kopakkermanagement moet echter wel de handleiding tevoorschijn worden gehaald. Programmeren van de handelingen gaat verrassend genoeg niet via het grote beeldscherm, maar via het kleine lcd-schermpje op het dashboard, aangestuurd via een klein draaiknopje op de armleuning. Beetje omslachtig, waardoor je het kopakkermanagement snel laat voor wat het is.


  • De hef is categorie IV. Dat maakt werktuigen uitwisselen met 200 pk-trekkers lastig.

    De hef is categorie IV. Dat maakt werktuigen uitwisselen met 200 pk-trekkers lastig.

  • De motor is van FPT. Standaard is een Zuidberg fronthef gemonteerd die 5 ton tilt. Frontaftakas is optie.

    De motor is van FPT. Standaard is een Zuidberg fronthef gemonteerd die 5 ton tilt. Frontaftakas is optie.

  • De trap staat geheel verticaal, dus voorwaarts op- en achterwaarts afstappen.

    De trap staat geheel verticaal, dus voorwaarts op- en achterwaarts afstappen.

Voetknop voor de motorrem

Op de cabinevloer, tussen koppelingspedaal en rempedalen, zit een voetknop. Het lijkt op de differentieelknop waar John Deere nog in sommige types halsstarrig aan vasthoudt, maar het is de knop voor de motorrem. Verplicht in sommige heuvelachtige landen. Hef en hydrauliek moeten voor gebruik eerst geactiveerd worden door enkele seconden een ontgrendelingsknopje in te drukken, een EU-veiligheidsverplichting. Bij verlaten van de zitting schakelen aftakas en hydrauliek automatisch uit, behalve als je voor opstaan 4 seconden een veiligheidsknopje op de armleuning indrukt, eveneens een EU-veiligheidsdingetje. Ook is de trekker voorzien van zowel luchtberemming als een enkel hydraulisch remventiel, als gevolg van de nieuwe voertuigeisen sinds 1 januari.

Kortom, een trekker waarmee McCormick goed voor de dag kan komen.

+ Comfortabel en compleet
+ motor en cvt
+ bediening makkelijk te doorgronden

- steile trap
- categorie IV-hef
- kopakkermanagement via klein lcd-scherm

Of registreer je om te kunnen reageren.