Mechanisatie

Achtergrond

Hightech Same Frutetto gaat strijd aan met Fendt

Same Deutz-Fahr komt met een nieuwe ‘premium’-smalspoorserie. Premium? Ja, daar is geen woord van gelogen. De Italiaanse trekkerfabrikant weet al het denkbare in deze kleine trekker te proppen. Het grootste nieuws: hij heeft een traploze transmissie. Maar er is (veel) meer, blijkt uit een proefrit met de Same Frutteto CVT 115S in Italië.
SDF Group presenteerde de trekkers in Italië in Same-rood. In Nederland wordt de trekker in Deutz-Fahr-groen geleverd. De trekkers verschillen – op de kleur van het plaatwerk en de stickers na - niet. De werklampen op de nieuwe dakrand zijn handmatig te richten. - Foto's: Bob Karsten
SDF Group presenteerde de trekkers in Italië in Same-rood. In Nederland wordt de trekker in Deutz-Fahr-groen geleverd. De trekkers verschillen – op de kleur van het plaatwerk en de stickers na - niet. De werklampen op de nieuwe dakrand zijn handmatig te richten. - Foto's: Bob Karsten

Wow. Same Deutz-Fahr (SDF) heeft een écht hightech-smalspoortrekker ontwikkeld. Al het denkbare is aanwezig. Zo heeft de Italiaanse fabrikant een traploze transmissie passend gemaakt voor de trekker. Tegelijk is de cabine volledig hernieuwd: een vlakke vloer, multifunctionele rijhendel, nieuw, slim dashboard et cetera.

Fase IIIB-motor

Vorig jaar vernieuwde SDF al ‘de voorkant’ van de trekker. De fabrikant introduceerde toen namelijk al een Fase IIIB-motor, met betere koeling en het moderne design. Ook die trekker wordt optioneel uitgerust met een slimme, onafhankelijk geveerde vooras. De trekkerserie met eenvoudige schakelbak of drietrapspowershifttransmissie blijft gewoon in productie.

Deutz-Fahr plaatste de multifunctionele rijhendel vanuit de maaidorsers in de smalspoortrekker. Die biedt veel functies. Dat is ook nodig, want er zijn tot maximaal 21 hydrauliekaansluitingen leverbaar. De vierstijlencabine biedt veel zicht rondom, en het vele glas zorgt voor veel licht in de cabine. Het stuur kan nu wegklappen.
Deutz-Fahr plaatste de multifunctionele rijhendel vanuit de maaidorsers in de smalspoortrekker. Die biedt veel functies. Dat is ook nodig, want er zijn tot maximaal 21 hydrauliekaansluitingen leverbaar. De vierstijlencabine biedt veel zicht rondom, en het vele glas zorgt voor veel licht in de cabine. Het stuur kan nu wegklappen.

Het nieuwe, traploze model met dus een continu variabele transmissie (cvt) komt erbij in het programma. Het prijsverschil is fors: een huidige DS 100 GS (maximaal 97 pk) met drietrapspowershifttransmissie kost kaal bruto € 58.850. Een nieuwe, 5090DS TTV met cvt (max. 88 pk) start met een brutoprijs van € 89.850. Volgens SDF is de prijs voor een volledig uitgeruste TTV-smalspoor (inclusief geveerde vooras, fronthef, frontaftakas et cetera) nog niet bekend.

‘Wij merken geregeld dat als er geld wordt verdiend in de fruitteelt, men al gauw kiest voor een duurdere, hightech-trekker’

Concurrentiestrijd met Fendt

Wilko Jillissen, directeur van SDF in de UK, de Benelux en commericeel manager in de Nordic’s, onderbouwt de ontwikkeling van de nieuwe smalspoortrekker: “Wij merken geregeld dat als er geld wordt verdiend in de fruitteelt, men al gauw kiest voor een duurdere, hightech-trekker. Deels om de winst te drukken. En in een jaar met slechte prijzen of lage opbrengsten kiezen veel telers juist voor één van de goedkopere merken. Onze huidige smalspoortrekkers zitten daar steeds tussenin.”

Een nieuw, volledig digitaal dashboard. Deze geeft veel info. Veel instellingen gaan via dit scherm. Zo kun je er het kopakkermanagementsysteem mee instellen. Dit zijn de vierkantjes bovenin, die zich vullen met emblemen. Het geeft ook aan wat je doet. Als je de agressiviteit van de omkeerinrichting verandert, geeft het dynamische dashboard dit duidelijk even weer. De vierkantjes onderin geven de vrij toewijsbare functies weer.
Een nieuw, volledig digitaal dashboard. Deze geeft veel info. Veel instellingen gaan via dit scherm. Zo kun je er het kopakkermanagementsysteem mee instellen. Dit zijn de vierkantjes bovenin, die zich vullen met emblemen. Het geeft ook aan wat je doet. Als je de agressiviteit van de omkeerinrichting verandert, geeft het dynamische dashboard dit duidelijk even weer. De vierkantjes onderin geven de vrij toewijsbare functies weer.

SDF gaat mede daarom nu de concurrentiestrijd aan met Fendt. Deze Duitse fabrikant was 9 jaar lang de enige trekkerfabrikant die een traploze smalspoortrekker kon leveren. Maar SDF gelooft dat er in de markt ruimte is voor nog zo’n moderne smalspoor. “Kijk naar de autowereld. Daar heb je BMW, Audi én Mercedes-Benz. In het topsegment is gewoon ruimte voor meerdere spelers”, beweert Rainer Morgenstern, commercieel directeur voor Europa bij SDF.

Technische specificaties

Deutz-Fahr 5090DS TTV
Motor:
SDF FARMotion 2,8 liter driecilinder
Vermogen (ECE R 120): maximaal 88 pk
Transmissie: TTV (traploos)
Hydrauliek: 100 l/m LS + 42 l/min
Breedte: 1.369 mm
Hefvermogen: 2.600 kg
Aftakastoerentallen: 3
Gewicht: 3.030 kg
Banden (achter): maximaal R28
Brutoprijs: vanaf € 89.850

Technische achterstand smalspoortrekkers

Vergeet niet, dat het smalspoorsegment qua moderne techniek doorgaans achterloopt op de grote trekkers. Oké, een elektronische geheugenstand voor het motortoerental is sinds kort normaal. Maar dat komt vooral omdat er vanwege de Fase IIIB-emissienorm nu commonrailmotoren worden gebruikt.

Een vlakke vloer! Alleen Fendt en Kubota kunnen dit ook op hun smalspoortrekkers leveren. De cabinevloer is hiervoor iets hoger.
Een vlakke vloer! Alleen Fendt en Kubota kunnen dit ook op hun smalspoortrekkers leveren. De cabinevloer is hiervoor iets hoger.

Smalspoortrekkers zijn doorgaans vrij eenvoudig uitgevoerd: een transmissietunnel, gewoon schakelen, en een simpel, analoog dashboard is heel normaal. Fendt even niet meegerekend dan, hè. In feite stopt Deutz-Fahr nu erg veel techniek van de grote trekkerseries in de kleine smalspoorserie.

Versnellingsbak gekanteld

Ten eerste valt natuurlijk de traploze bak op. Dit is een kleinere uitvoering van de TTV-transmissie die Deutz-Fahr gebruikt in de viercilinders uit de 6-serie. SDF ontwikkelde deze zogenoemde ‘T3500’ cvt zelf. Deze werkt als een traditionele cvt, dus een mechanische en hydraulische aandrijving worden gecombineerd middels een planetair. Het geheim om de cvt in een klein smalspoor te proppen: de bak is gekanteld. De interne aandrijfassen liggen boven elkaar, in plaats van naast elkaar.

2 mechanische bereiken

De cvt heeft 2 mechanische bereiken. Schakelen tussen die 2 gaat automatisch en dit merk je nauwelijks. Je kunt er als chauffeur ook geen invloed op uitoefenen. Bij 11,5 km/u en 37,3 km/u is de aandrijving 100% mechanisch. De trekker rijdt maximaal 40 kilometer per uur bij maar 1.650 motortoeren per minuut. De cvt biedt 3 modi: automatisch (pedaal), manueel (rijhendel) en een aftakas-modus waarbij de rijsnelheid afneemt naarmate het toerental daalt.

Origineel detail: je kunt het uitstekende ventilatorpakket omhoog klappen voor meer zicht op een hefmast.
Origineel detail: je kunt het uitstekende ventilatorpakket omhoog klappen voor meer zicht op een hefmast.

Kopakkermanagementfunctie

De exact reagerende rijhendel is afkomstig van de maaidorsers. De hendel ligt goed in de hand en biedt erg veel functies: 2 cruisesnelheden, 5 hydraulische dubbelwerkende functies, 3 vrij toewijsbare knoppen, en een noodstop voor de hydrauliek.
Ook nieuw: een kopakkermanagementfunctie. Dit is de ‘play’-knop op de rijhendel. Door meermaals op die knop te drukken, speelt de trekker steeds een handeling van een vooraf ingestudeerde cyclus af. Bijvoorbeeld heffen, aftakas uitschakelen, hydraulische functies bedienen, hefinrichting laten zaken en aftakas weer inschakelen. Je kunt het kopakkermanagementsysteem al rijdend opnemen, maar ook stilstaand instellen door de knoppen toe te wijzen. De trekker heeft nog een software-update nodig, want het werkt nog niet volledig.

Detail, maar zeker niet onbelangrijk. Een knappe opbergplek voor je smartphone, inclusief USB-oplader. En dat in een smalspoor. Met een pedaaltje is de stuurkolom op te klappen en naar je toe te halen.
Detail, maar zeker niet onbelangrijk. Een knappe opbergplek voor je smartphone, inclusief USB-oplader. En dat in een smalspoor. Met een pedaaltje is de stuurkolom op te klappen en naar je toe te halen.

Via een knopje op het dashboard kun je snel het aantal stuuromwentelingen halveren die nodig zijn om van uiterst links naar uiterst rechts te sturen. Handig voor het draaien op de kopakker.

Tot 9 ventielen

De smalspoor barst van de hydrauliek. Zo is er standaard een loadsensing-pomp aanwezig die 100 liter hydrauliekolie per minuut oplevert voor alleen extern gebruik. Dat is fors. Een tweede hydrauliekpomp levert 42 liter olie per minuut voor intern gebruik, zoals de stuurinrichting. In totaal zijn er 21 hydrauliekaansluitingen mogelijk: verdeeld over voor, midden en achterop de trekker. Achterop levert Deutz-Fahr maximaal 5 dubbelwerkende. Er zijn maximaal 9 hydrauliekventielen leverbaar. Dit alles is te bedienen met 3 fysieke hydrauliekflippers, de joystick, en de knoppen op de rijhendel.

‘In de cabine is het goed vertoeven. SDF maakte grote stappen. Een vlakke vloer!’

Fijne werkplek

In de cabine is het goed vertoeven. SDF maakte grote stappen. Een vlakke vloer! De grote transmissietunnel met handrem erbovenop is verdwenen. De stoel kan erg ver naar achter, zodat een 2 meter lange chauffeur riant kan zitten. De vanghaken zijn ook tot onder te zien. SDF plaatste de pedalen nu anders: ook met flinke werkschoenen is er ruimte, en je voet blijft niet snel meer klemmen tussen gas- en rempedaal.

Deutz-Fahr levert optioneel een onafhankelijke voorasvering. Deze veert super. Er zit veel slimme techniek in. Zo houdt de vooras de trekker rechtop in een scherpe bocht, en duikt 'ie iets bij een remactie. De bodemvrijheid wordt wel beperkt.
Deutz-Fahr levert optioneel een onafhankelijke voorasvering. Deze veert super. Er zit veel slimme techniek in. Zo houdt de vooras de trekker rechtop in een scherpe bocht, en duikt 'ie iets bij een remactie. De bodemvrijheid wordt wel beperkt.

Het stuurwiel kan nu (via een voetpedaaltje) naar voren klappen. De trekker heeft een vierstijlencabine met links en rechts volglas deuren. Het vele glas maakt de cabine licht, en biedt veel zicht. Voor nog meer licht had een dakraam niet misstaan. Het nieuwe, heldere dashboard is volledig digitaal en dynamisch; je kunt er instellingen op doen. Er is een opbergplek voor een smartphone, plus een oplader onder het dashboard. En er is af-fabriek een categorie 4-cabinefilter leverbaar.

De cabine is strak afgewerkt: led-werklichten zijn handmatig te richten, handgrepen netjes afgeschermd voor takken en de led-dagrijverlichting steekt niet uit. Plus een origineel detail: voor beter zicht kun je het naar achter uitstekende ventilatorpakket aan de dakrand omhoog klappen. Dat is handig bij het werken met een hefmast. Al blijft het pakket in de praktijk waarschijnlijk constant omhoog geklapt.

Rechtop houden

De cabine staat op hydro-silent-blocks. Dit zijn rubberblokken die kleine trillingen met een lage frequentie absorberen. En onder die blokken zit een tweede hydraulische kamer met olie, die vertraagd in elkaar overloopt. Dit geeft een bescheiden verende werking. Tijdens het rijden is de cabine zichtbaar in beweging. De veerweg is 30 millimeter.

Deze led-dagrijverlichting steekt niet uit en beschadigt dus geen fruit of bomen. Ook deurklinken zijn afgeschermd.
Deze led-dagrijverlichting steekt niet uit en beschadigt dus geen fruit of bomen. Ook deurklinken zijn afgeschermd.

Maar in combinatie met de slimme, onafhankelijk geveerde vooras levert dat een prima rijcomfort. Overigens, de vooras is voorzien van allerlei slimme technieken. Zo houdt de vooras de trekker rechtop bij het maken van een bocht. Dat komt omdat olie langzaam van de ene naar de andere kant stroomt. De trekker rijdt daardoor stabieler dan eentje met een vrij pendelende vooras. Ook duikt de vooras bij het remmen.

Tot R28

Er is keus uit een 3- en 4-cilinder uitvoering. De wielbasis van de 4-cilinder is 13 centimeter langer en de trekker weegt 130 kilo meer. Deutz-Fahr bouwt de FARMotion-motoren zelf in India. Deze motor heeft een EGR (uitlaatgasrecirculatie) en een DOC (dieseloxidatiekatalysator). De door SDF gepatenteerde DOC is opvallend klein en heeft een ovale vorm. Hierdoor kon de motorkap relatief laag blijven. Er zijn 5 modellen van maximaal 88 tot 113 pk. Er is keus uit 2 platformen, er is namelijk onderscheid in trekkers met R24- en R28-banden. SDF liet geen trekker op R28-banden zien, maar zegt dat de chauffeur daarmee weinig concessies doet.

‘Met deze techniek in huis, én een traploze transmissie, is de stap naar een autonome smalspoortrekker een stuk dichterbij’

Actieve stilstand

De TTV-smalspoor is trouwens ook uitgerust met PowerZero. Zeg maar een actieve stilstand. In feite werkt de hydraulische component van de transmissie dan averechts op de mechanische aandrijflijn, waardoor de trekker blijft stilstaan. Deutz-Fahr implementeerde dit voor het werken op de helling. Er is namelijk geen moment waarop de aandrijving wordt onderbroken, waardoor de trekker in zijn neutraal kan gaan rollen.

Autonome smalspoortrekker

Met deze techniek in huis, én een traploze transmissie, is de stap naar een autonome smalspoortrekker een stuk dichterbij. SDF zegt inderdaad in de buurt van het Italiaanse Treviglio (de smalspoorfabriek) een dergelijk project te hebben lopen. Daar rijdt een TTV-smalspoor volledig autonoom in de wijngaarden, op basis van sensoren én gps-navigatie.


  • We maakten de proefrit in de rode Same, maar voor Nederlandse klanten...

    We maakten de proefrit in de rode Same, maar voor Nederlandse klanten...

  • ... is er in eerste instantie de groene tweelingbroer van Deutz-Fahr. - Foto: Deutz-Fahr

    ... is er in eerste instantie de groene tweelingbroer van Deutz-Fahr. - Foto: Deutz-Fahr

  • Voor een serieuze concurrent kom je uit bij deze Fendt 208F. - Foto: Bas van Hattum

    Voor een serieuze concurrent kom je uit bij deze Fendt 208F. - Foto: Bas van Hattum

Of registreer je om te kunnen reageren.