Mechanisatie

Achtergrond

DeLuTa-beurs: aandacht voor transport

Transport staat centraal op de tweejaarlijkse, Duitse loonwerkersvakbeurs in Bremen. Maar er is meer machinenieuws.

Niet zo gek. Duitse loonwerkers ontzorgen zo’n 90% van de 8.000 biovergisters in Duitsland. Dat betekent erg veel aan- en afvoer van landbouwproducten. Duitse loonwerkers halen hier jaarlijks € 500 miljoen omzet uit, stelt de Duitse brancheorganisatie.

Naast het werken voor de biovergisters, is er nog al het transport rondom alle veehouderij- en akkerbouwbedrijven. De populariteit van vrachtwagens neemt hierdoor hard toe in Duitsland. Dat is duidelijk te zien op de beursvloer: overal pronken vrachtwagens met opleggers. Al dan niet op landbouwbanden. Ook is er aandacht voor het overladen van producten, van het land op vrachtwagens op de weg.

Lees verder onder de foto‘s.


  • DeLuTa-beurs. - Foto's: Bob Karsten

    DeLuTa-beurs. - Foto's: Bob Karsten

  • Het Duitse Krassort toont een imposante trekker-opleggercombinatie voor transport van gras en mais. Er gaat tot 70 kubieke meter product in de bak. De trailer loopt daarbij optioneel in hondengang, hier achter een Mercedes-Benz-vrachtwagen met fronthef. Hiervoor wordt ie uitgerust met 3 elektronische gestuurde assen. Volgens de fabrikant is de combinatie toegelaten op de Duitse Autobahn met 80 km/u, afhankelijk van de gemonteerde banden. Onder de bak passen maximaal 810/45 R26.5-banden. Daarmee lever je wel 5 kuub laadvolume in, ten opzichte van 22.5-banden en ben je beperkt tot een maximale rijsnelheid van 60 km/u. De silagewagen is iets meer dan 13 meter lang.

    Het Duitse Krassort toont een imposante trekker-opleggercombinatie voor transport van gras en mais. Er gaat tot 70 kubieke meter product in de bak. De trailer loopt daarbij optioneel in hondengang, hier achter een Mercedes-Benz-vrachtwagen met fronthef. Hiervoor wordt ie uitgerust met 3 elektronische gestuurde assen. Volgens de fabrikant is de combinatie toegelaten op de Duitse Autobahn met 80 km/u, afhankelijk van de gemonteerde banden. Onder de bak passen maximaal 810/45 R26.5-banden. Daarmee lever je wel 5 kuub laadvolume in, ten opzichte van 22.5-banden en ben je beperkt tot een maximale rijsnelheid van 60 km/u. De silagewagen is iets meer dan 13 meter lang.

  • Becklöhne Maschinenbau toont een overlaadstation om ter plekke vrachtwagens vol te laden. De machine wordt vooral gebruikt in de maisoogst, maar ook gras, industrieaardappelen, en houtsnippers zijn al over de band gegaan. En een Engelse loonwerker gebruikt de ‘Lademonster’ als buffer om snel mestverspreiders vol te scheppen met compost. De Lademonster lost tot 6 meter hoogte, en overbrugt met 6 meter losafstand een klein slootje. Het geheel vraagt 180 liter hydrauliekolie per minuut, wat met een flinke trekker is aan te drijven. Optioneel levert Becklöhne er 1 Kubota-motor van 55 kW bij. De machine staat dan voor €168.000 in de prijslijst. Doet de trekkerhydrauliek het werk? Dan heb je de Lademonster voor €128.000, maar moet de trekker wel flink werken. Volgens de bouwer gaat er 35 kuub mais per minuut over de bodemketting. De belangrijke bottleneck is echter het snel wisselen van lossende silagewagens, en dat de logistiek in orde moet zijn met voldoende vrachtwagens. De bunker is uitgeklapt 3,60 meter breed, en er past ongeveer anderhalve silagewagen op de machine. De bunker heeft voorop 2 oprijplaten, zodat de lossende silagewagens niet wegzakken. Bediening gaat via een afstandsbediening.

    Becklöhne Maschinenbau toont een overlaadstation om ter plekke vrachtwagens vol te laden. De machine wordt vooral gebruikt in de maisoogst, maar ook gras, industrieaardappelen, en houtsnippers zijn al over de band gegaan. En een Engelse loonwerker gebruikt de ‘Lademonster’ als buffer om snel mestverspreiders vol te scheppen met compost. De Lademonster lost tot 6 meter hoogte, en overbrugt met 6 meter losafstand een klein slootje. Het geheel vraagt 180 liter hydrauliekolie per minuut, wat met een flinke trekker is aan te drijven. Optioneel levert Becklöhne er 1 Kubota-motor van 55 kW bij. De machine staat dan voor €168.000 in de prijslijst. Doet de trekkerhydrauliek het werk? Dan heb je de Lademonster voor €128.000, maar moet de trekker wel flink werken. Volgens de bouwer gaat er 35 kuub mais per minuut over de bodemketting. De belangrijke bottleneck is echter het snel wisselen van lossende silagewagens, en dat de logistiek in orde moet zijn met voldoende vrachtwagens. De bunker is uitgeklapt 3,60 meter breed, en er past ongeveer anderhalve silagewagen op de machine. De bunker heeft voorop 2 oprijplaten, zodat de lossende silagewagens niet wegzakken. Bediening gaat via een afstandsbediening.

  • Duitse aanhangerfabrikant Kröger bouwde al eens Agroliner-bakken voor op vrachtwagens. Dat gaat de fabrikant nu seriematig doen. De fabrikant merkt namelijk een trend dat loonwerkers meer landbouwtransport met vrachtwagens gaan doen. Kröger trapt af met deze oplegger variant van de TAW 30-afschuifwagen. De opbouw is identiek, met 50 kuub inhoud. In plaats van 3, heeft de vrachtwagen-variant 2 assen (achterste gedwongen gestuurd). Het onderstel is lucht geveerd. De oplegger is 2,55 meter breed met 600/55 R26.5-banden. De vrachtwagen is daarmee beperkt tot 65 km/u. Als je kiest voor hogedrukbanden, dan mag de vrachtwagen 80 km/u rijden. De Kröger-oplegger draagt 10 ton per as en brengt 12 ton over op de schotel. Met een eigen gewicht van 9.900 kg, mag een loonwerker hiermee zo’n 22 ton laden. Een rijk uitgeruste oplegger (26.5-banden, funk-besturing, luchtvering et cetera) kost €78.000 excl. btw.

    Duitse aanhangerfabrikant Kröger bouwde al eens Agroliner-bakken voor op vrachtwagens. Dat gaat de fabrikant nu seriematig doen. De fabrikant merkt namelijk een trend dat loonwerkers meer landbouwtransport met vrachtwagens gaan doen. Kröger trapt af met deze oplegger variant van de TAW 30-afschuifwagen. De opbouw is identiek, met 50 kuub inhoud. In plaats van 3, heeft de vrachtwagen-variant 2 assen (achterste gedwongen gestuurd). Het onderstel is lucht geveerd. De oplegger is 2,55 meter breed met 600/55 R26.5-banden. De vrachtwagen is daarmee beperkt tot 65 km/u. Als je kiest voor hogedrukbanden, dan mag de vrachtwagen 80 km/u rijden. De Kröger-oplegger draagt 10 ton per as en brengt 12 ton over op de schotel. Met een eigen gewicht van 9.900 kg, mag een loonwerker hiermee zo’n 22 ton laden. Een rijk uitgeruste oplegger (26.5-banden, funk-besturing, luchtvering et cetera) kost €78.000 excl. btw.

  • Deze Rebo Rack is in feite een gepantserde John Deere 6R-trekker. De pantsering beschermt de chauffeur tegen blindgangers tijdens het werken in militaire zones. De ruiten zijn verwarmd en kogelvrij, en onderlangs is de trekker volledig gepantserd.

    Deze Rebo Rack is in feite een gepantserde John Deere 6R-trekker. De pantsering beschermt de chauffeur tegen blindgangers tijdens het werken in militaire zones. De ruiten zijn verwarmd en kogelvrij, en onderlangs is de trekker volledig gepantserd.

  • Volgens de Duitse McHale-importeur is het prima mogelijk om mais te persen met de normale Ierse rondebalenpers. De importeur toont een video om dit te laten zien, en dat wekt behoorlijke interesse. Wel is het raadzaam om een extra rol op de wikkelaar te bouwen. De maisbaal heeft anders de neiging om door de wikkeltafel heen te zakken.

    Volgens de Duitse McHale-importeur is het prima mogelijk om mais te persen met de normale Ierse rondebalenpers. De importeur toont een video om dit te laten zien, en dat wekt behoorlijke interesse. Wel is het raadzaam om een extra rol op de wikkelaar te bouwen. De maisbaal heeft anders de neiging om door de wikkeltafel heen te zakken.

Omzet en kostendaling

Volgens de brancheorganisatie halen de Duitse loonwerkers gezamenlijk een jaaromzet van € 2,5 miljard. Jaarlijks wordt er zo’n € 800 miljoen geïnvesteerd in nieuwe machines.
Dit jaar missen de loonwerkers echter flink omzet, vanwege de lange droogteperiode. Er is beduidend minder gras en mais geoogst. Toch is de investeringsbereidheid dit jaar op hetzelfde niveau als in 2017, stelt BNP Paribas Leasing Solutions. Bundesverband Lohnunternehmen e.V kan dat wel verklaren: hoewel er minder is geoogst, maakten loonwerkers ook véél minder kosten. In 2017 hebben veel Duitse loonwerkers namelijk vanwege de natte omstandigheden urenlang in de bagger moeten werken om 1 hectare mais te oogsten. En daarbij hebben zij de wegen schoon moeten houden, et cetera.

BNP Paribas Leasing Solutions biedt wel – als reactie op de droogte – de mogelijkheid om flexibel af te lossen. Een klant kiest hierbij om bijvoorbeeld meer af te lossen bij een hoge melkprijs, of een jaar minder af te schrijven bij een tegenvallende oogst.

Lees verder onder de foto‘s.


  • CNH heeft de eerste trekkerseries klaar voor de Stage V-emissienorm. Case IH toont een nieuwe Optum, welke nauwelijks is gewijzigd. Enige zichtbare verschil, zijn deze 3 nieuwe leidingen op de dieseloxidatiekatalysator. Deze zorgen voor een variabele inspuiting: aan- en afvoer van koelvloeistof en Adblue-inspuiting. Er wordt volgens CNH niet meer Adblue ingespoten, om aan de norm te voldoen, de behandeling zelf is aangepast.

    CNH heeft de eerste trekkerseries klaar voor de Stage V-emissienorm. Case IH toont een nieuwe Optum, welke nauwelijks is gewijzigd. Enige zichtbare verschil, zijn deze 3 nieuwe leidingen op de dieseloxidatiekatalysator. Deze zorgen voor een variabele inspuiting: aan- en afvoer van koelvloeistof en Adblue-inspuiting. Er wordt volgens CNH niet meer Adblue ingespoten, om aan de norm te voldoen, de behandeling zelf is aangepast.

  • Het Nederlandse Evers introduceert een forse, 9 meter brede schijvenbemester die zowel op gras- als bouwland uit de voeten zou kunnen. De bemester heeft 2 rijen met snijschijven en erachter een aandrukrol. De bemester met 3 verdeelmolens weegt 4.500 kilo. De voorste rij schijven is optioneel in een hoek verstelbaar. Het idee: op bouwland (voornamelijk op de graanstoppel) werkt de Evers-bemester de mest lichtjes onder. En in grasland hef je de tweede rij snijschijven en de aandrukrol, en snijdt de bemester gleufjes in de grasmat. Volgens Evers is deze machine interessant voor Duitse loonwerkers die vooral bouwland bemesten, en een kleiner deel grasland. Met een snelwisselsysteem kun je die tweede rij schijven én aandrukrol er eventueel ook af koppelen. Mét hoekverstelling van de voorste schijven kost de bemester €79.000. Evers heeft een 12 meter brede variant op de tekentafel, alsook een getrokken variant. De fabrikant toont tegelijk een prototype van 2 gecombineerde schijven in een V-vorm, voor het inwerken in de grasmat. Evers heeft niet de intentie om met zodebemesters op de markt te komen.

    Het Nederlandse Evers introduceert een forse, 9 meter brede schijvenbemester die zowel op gras- als bouwland uit de voeten zou kunnen. De bemester heeft 2 rijen met snijschijven en erachter een aandrukrol. De bemester met 3 verdeelmolens weegt 4.500 kilo. De voorste rij schijven is optioneel in een hoek verstelbaar. Het idee: op bouwland (voornamelijk op de graanstoppel) werkt de Evers-bemester de mest lichtjes onder. En in grasland hef je de tweede rij snijschijven en de aandrukrol, en snijdt de bemester gleufjes in de grasmat. Volgens Evers is deze machine interessant voor Duitse loonwerkers die vooral bouwland bemesten, en een kleiner deel grasland. Met een snelwisselsysteem kun je die tweede rij schijven én aandrukrol er eventueel ook af koppelen. Mét hoekverstelling van de voorste schijven kost de bemester €79.000. Evers heeft een 12 meter brede variant op de tekentafel, alsook een getrokken variant. De fabrikant toont tegelijk een prototype van 2 gecombineerde schijven in een V-vorm, voor het inwerken in de grasmat. Evers heeft niet de intentie om met zodebemesters op de markt te komen.

  • Michelin toont een primeur op de DeLuTa: de IF 1000/55 R32 FloatXBib met Cyclic Field Operation (CFO)-eigenschappen. Het gaat hier nog om een prototype. De bandenfabrikant wil vooral meningen peilen. Michelin zet deze band in de markt als de vervanger van de huidige 1050/50 R32-banden, die nu onder veel zelfrijdende (mest-)machines liggen. Meest opvallend is het nieuwe nokprofiel: Michelin plaatste een extra nok tussenin, voor meer contactoppervlak. De bandenfabrikant geeft een Loadindex van 191D/188E. Dat overtreft het gros van het huidige aanbod 1050/50 R32-banden.

    Michelin toont een primeur op de DeLuTa: de IF 1000/55 R32 FloatXBib met Cyclic Field Operation (CFO)-eigenschappen. Het gaat hier nog om een prototype. De bandenfabrikant wil vooral meningen peilen. Michelin zet deze band in de markt als de vervanger van de huidige 1050/50 R32-banden, die nu onder veel zelfrijdende (mest-)machines liggen. Meest opvallend is het nieuwe nokprofiel: Michelin plaatste een extra nok tussenin, voor meer contactoppervlak. De bandenfabrikant geeft een Loadindex van 191D/188E. Dat overtreft het gros van het huidige aanbod 1050/50 R32-banden.

Maximaal aantal bezoekers

DeLuTa is een echte vakbeurs, puur gericht op loonwerkers. Sterker nog: alleen loonwerkers en medewerkers mogen komen. De organisatie verwacht 12.500 bezoekers over 2 dagen. De beursorganisatie limiteert het aantal bezoekers, zodat er voldoende mogelijkheid is tot een gesprek met de standhouders. Die 240 standhouders – alle bekende merken zijn vertegenwoordigd – mogen geen dure stands bouwen en maximaal 2 machines meebrengen. Dat houdt de beurs goedkoop, en lekker compact. Het is vooral een gemoedelijk praatbeurs. 220 buitenlandse loonwerkers kwamen ervoor naar Bremen.


  • Het Nederlandse Bomech, fabrikant van sleepvoetbemesters, plaatst de productie en verkoop van verdeelmolens in een nieuwe bv. Bomech start daarmee met een nieuw merk: Alrena. Volgens Bomech kent deze specifieke markt namelijk nog niet zoveel spelers. Daarbij denkt de fabrikant een plek op de markt te kunnen verover met betrouwbare verdeelmolens met een nauwkeurige mestverdeling. Ook zullen concurrenten van Bomech eerder een Alrena-verdeelmolen op een bemester plaatsen, dan een Bomech.

    Het Nederlandse Bomech, fabrikant van sleepvoetbemesters, plaatst de productie en verkoop van verdeelmolens in een nieuwe bv. Bomech start daarmee met een nieuw merk: Alrena. Volgens Bomech kent deze specifieke markt namelijk nog niet zoveel spelers. Daarbij denkt de fabrikant een plek op de markt te kunnen verover met betrouwbare verdeelmolens met een nauwkeurige mestverdeling. Ook zullen concurrenten van Bomech eerder een Alrena-verdeelmolen op een bemester plaatsen, dan een Bomech.

  • De fabrikant uit Albergen (Ov.) toont tegelijk een nieuw model horizontale verdeelmolen. Deze is er nu in 2 uitvoeringen, met 24 of 36 vijftig millimeter dikke uitlopen. Meer uitvoeringen volgen. Het bijzondere aan de snijmolen is de georganiseerde luchtstroom, zo stelt de fabrikant. Onder de verdeler bouwt Bomech 4 luchtinlaten. De (in dit geval) 4 snijschijven zijn hol van binnen, waar de lucht doorheen loopt. De groene kleur is overigens voor de show, de verdeelmolens worden gegalvaniseerd.

    De fabrikant uit Albergen (Ov.) toont tegelijk een nieuw model horizontale verdeelmolen. Deze is er nu in 2 uitvoeringen, met 24 of 36 vijftig millimeter dikke uitlopen. Meer uitvoeringen volgen. Het bijzondere aan de snijmolen is de georganiseerde luchtstroom, zo stelt de fabrikant. Onder de verdeler bouwt Bomech 4 luchtinlaten. De (in dit geval) 4 snijschijven zijn hol van binnen, waar de lucht doorheen loopt. De groene kleur is overigens voor de show, de verdeelmolens worden gegalvaniseerd.

  • Müthing komt met een Vario-klepelbak van 8,6 meter breed. Wat er Vario aan is? Het tegenmes en nalooprol zijn te verstellen. Wie bijvoorbeeld het tegenmes kort tegen de klepelas bouwt, slaat zijn groenbemester erg fijn. En wie een nat gewas klepelt zal ervoor kiezen om het gewas achter de nalooprol te strooien, in plaats van ervoor. Er mag 400 pk voor. Bijzonder is, dat Müthing kiest om 2 transmissies op de vlindermaaier te plaatsen, 1 per kant. Inclusief een frontkepelmaaier, kost de klepelbakcombinatie €49.850 excl. btw.

    Müthing komt met een Vario-klepelbak van 8,6 meter breed. Wat er Vario aan is? Het tegenmes en nalooprol zijn te verstellen. Wie bijvoorbeeld het tegenmes kort tegen de klepelas bouwt, slaat zijn groenbemester erg fijn. En wie een nat gewas klepelt zal ervoor kiezen om het gewas achter de nalooprol te strooien, in plaats van ervoor. Er mag 400 pk voor. Bijzonder is, dat Müthing kiest om 2 transmissies op de vlindermaaier te plaatsen, 1 per kant. Inclusief een frontkepelmaaier, kost de klepelbakcombinatie €49.850 excl. btw.

  • Een opvallende kleur: de blauwe New Holland-verreikers worden weer geel, zoals voorheen. Het gaat hier om een TH7.42 Elite-verreiker. De machine is voorzien van nieuwe styling, cabine en meer hefvermogen. Het gaat om 9 nieuwe modellen van 133 tot 145 pk uit FPT-motoren. De verreikers rijden maximaal 40 kilometer per uur.

    Een opvallende kleur: de blauwe New Holland-verreikers worden weer geel, zoals voorheen. Het gaat hier om een TH7.42 Elite-verreiker. De machine is voorzien van nieuwe styling, cabine en meer hefvermogen. Het gaat om 9 nieuwe modellen van 133 tot 145 pk uit FPT-motoren. De verreikers rijden maximaal 40 kilometer per uur.

Of registreer je om te kunnen reageren.