Mechanisatie

Achtergrond

Trekkerrijbewijs: gemiddeld slaagt 65% in één keer

Van de 100 jongeren die de eerste keer opgaan, slagen er 65 al voor het T-rijbewijs bij het eerste praktijkexamen. “Het is vooral een gemotiveerde groep”, zo stellen de rijschoolhouders. Wie zich nu meldt, moet 2 tot 3 maanden wachten voor het examen.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de rijvaardigheid (CBR) blijkt dat gemiddeld 65% van de jonge, aankomende trekkerchauffeurs slaagt voor het zogenoemde Trekkerrijbewijs (T-Rijbewijs) na het afronden van het eerste praktijkexamen. Dat is hoog. Ter vergelijk: bij het autorijbewijs (B-rijbewijs) slaagt 50% na het eerste praktijkexamen. De landelijke slagingspercentages bij de eerste keer praktijkexamen lopen uiteen van 42 tot 85%. Van de 65 opleiders die Nederland nu telt, zitten 42 op een slagingspercentage tussen de 55 en 70%. Het beste uit de bus komt Kreeft opleidingen in Hoogeveen met 85%.

Een gemiddelde leerling heeft ongeveer 14 tot 18 lesuren nodig, zo blijkt uit een belronde lang een aantal rijscholen. Lessen worden doorgaans gegeven in blokken van 2 tot 4 uur. Per uur kost een trekkerrijles grofweg € 70 tot € 80 exclusief btw.

2 tot 3 maanden wachten

Wie zich nu opgeeft bij een rijschool voor het behalen van het trekkerrijbewijs, kan doorgaans pas in februari op voor het praktische rijexamen. Een lange wachttijd. Een wachttijd van ongeveer 6 weken ervaren rijschoolhouders als acceptabel. De oorzaak van de lange wachttijd is de beperkte capaciteit van examinatoren bij het CBR. Het CBR nam het afgelopen jaar al 25 fte aan examinatoren in dienst, maar er blijven veel aanvragen komen. De oorzaak is niet alleen de run op het T-rijbewijs, maar ook op die van vrachtwagens, bussen en de vergunning ‘Taxi-vakbekwaamheid’. Al deze rijbewijzen doen doorgaans een beroep op dezelfde CBR-examinatoren.

Theo van Uden van Abemec in Veghel (slagingspercentage van 70%, 3 lestrekkers fulltime op de weg) bevestigt de lange wachttijd: “Iemand die zich nu meldt, kan ik pas in februari inplannen voor een examen. Maar pas 3 à 4 weken van tevoren beginnen we met de praktijklessen. Veel vroeger beginnen heeft weinig zin”. De meeste rijscholen doen vooraf een zogenoemde ‘intest’ met elke kandidaat. Afhankelijk van de uitslag daarvan, wordt er een inschatting gemaakt van het aantal uur dat er nodig is om het T-rijbewijs te halen.

Goed plannen

Overigens herkent niet elke rijschool de lange wachttijden. Piet Dillema, eigenaar van Rijschool Argus in de omgeving van de Friese plaatsen Leeuwarden en Drachten (slagingspercentage 64,3%), stelt: “Het is een kwestie van goed plannen en inkopen. Wij worden als rijschoolhouders verplicht om vroegtijdig examenplaatsen in te kopen bij het CBR. Hoe meer je vroeg inkoopt, des te groter is de kans dat je leerlingen snel kunt helpen. Iemand die nu belt, kan over 3 tot 4 weken al examen doen. Met 4 trekkers en jaarlijks zo’n 400 rijexamens, ben je flexibeler. En dat is dan het voordeel als je wat groter bent.”

Piet Dillema van Rijschool Argus geeft dagelijks met 4 trekkers les en behoort daarmee tot de grotere rijscholen voor het T-rijbewijs. Jaarlijks leidt hij ongeveer 400 mensen op voor het T-rijbewijs. - Foto: Piet Dillema
Piet Dillema van Rijschool Argus geeft dagelijks met 4 trekkers les en behoort daarmee tot de grotere rijscholen voor het T-rijbewijs. Jaarlijks leidt hij ongeveer 400 mensen op voor het T-rijbewijs. - Foto: Piet Dillema

Het CBR verwacht dat met enkele maanden weer naar een kortere wachttijd te kunnen, vooral omdat er nog steeds nieuwe examinatoren aangenomen worden. Goed in overleg blijven met het CBR is in deze belangrijk. Eerder dit jaar stopte een rijschool met trekkerrijlessen vanwege een geschil met het CBR.

Gemotiveerde groep

Alex Hendriks, van rijschool Hendriks in Oldebroek, heeft ook een wachtlijst van ongeveer 3 maanden. Met een slagingspercentage van 81%, staat hij in de top 3. “Ik merk dat mensen die het T-rijbewijs willen halen enorm gemotiveerd zijn. Ze weten al hoe het werkt, hebben doorgaans al veel geoefend en hebben ook een doel: snel aan het werk met de trekker. Dat is een heel ander vertrekpunt dan mensen die het autorijbewijs halen. Wat wel jammer is, is dat veel jongeren niet weten dat ze al van een leeftijd van 15,5 jaar hun theorie mogen halen. Immers, als ze de theorie hebben, mogen ze vanaf hun 16e meteen starten met praktijklessen. Anders moeten ze eerst nog theorielessen volgen, en moeten ze nog langer wachten voordat ze met de trekker de weg op mogen.”

Of registreer je om te kunnen reageren.