Redactieblog

1 reactie

‘Een stagiair om nooit te vergeten’

Ik heb de laatste weken een aantal praktijkopleiders gebeld om te vragen naar hun ervaringen met onze Nordwin-leerlingen.

Die zijn in juni en juli zo’n 7 weken voor stage naar het buitenland geweest voor het tweede jaar van de opleiding. De stage in het eerste jaar is vaak in het binnenland.

Niet alleen hun technische en bedrijfsmatige scope wordt vergroot dankzij de stage, maar ook zeer zeker de sociaal-maatschappelijke. Vaak gaan er oude pubers naar het vliegveld toe en komen er jongvolwassenen terug. Ze gaan regelmatig naar landen met een actieve veehouderij, zoals Duitsland, Denemarken, Canada, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Deze landen scoren het hoogst, maar ook andere landen, zoals Botswana, doen het goed.

Het is niet meer zo dat stagiairs gezien kunnen worden als goedkope handjes

Praktijkopleiders zijn goud waard

Het gaat op stagebedrijven altijd anders dan thuis en dat is goed. Dat maakt de leerlingen nieuwsgierig. De praktijkopleiders, zowel voor de dagstages in Nederland als voor de blokstages in het buitenland, zijn voor onze school goud waard. Het is niet meer zo dat stagiairs gezien kunnen worden als goedkope handjes. Natuurlijk moeten ze meehelpen en routinewerk hoort er ook bij. De leerdoelen daarnaast zijn noodzakelijk om de leerlingen de gewenste ontwikkeling te geven.

Praktijkopleiders moeten discussie aan willen gaan

In het eerste jaar hebben we graag stageopleiders die in staat zijn koe- en bodemsignalen bij de leerling onder de aandacht te brengen. Het tweede jaar brengen ze meer managementaspecten in het runnen van een bedrijf onder de aandacht. Praktijkopleiders moeten dan van cijfers houden, zowel technische en financiële. Ze moeten ook de discussie met de studenten willen voeren over maatschappelijke ontwikkelingen en de impact hiervan op het boeren.

Zoals laatst een praktijkopleider zei tegen een stagiair: zorg dat we jou nooit vergeten

Structurele bijdrage bedrijfsvoering

De feedback van praktijkopleiders is mooi en nuttig: daarmee kunnen de leerling én de opleiding hun voordeel doen. Ook zijn er bedrijven die de studenten op een stageplaats laten solliciteren, een goede ontwikkeling, die leidt tot bewuste keuzes . Of zoals laatst een praktijkopleider zei tegen een stagiair: zorg dat we jou nooit vergeten. En dan niet omdat hij het kozijn eruit had gereden, maar omdat die leerling werd uitgedaagd een structurele bijdrage te leveren aan de bedrijfsvoering.

Eén reactie

  • farmerbn

    Dat zie je niet vaak. Een leraar die een stage-boer belt en vraagt hoe het gaat. De stagiars krijgen een waslijst van school mee wat ze allemaal niet mogen maar een telefoontje van die school is er niet bij. Scholen moeten ook niet gaan overdrijven met die managementaspecten. Veel stagiairs zijn daar helemaal nog niet klaar voor. Wij vragen ze wel om de handjes flink uit de mouwen te steken want als ze dat al niet kunnen , wordt het met boerworden ook niks. Scholen moeten meer aandacht geven aan bedrijfseconomie en minder aan maatschappelijk gezever.

Of registreer je om te kunnen reageren.