Home

Achtergrond laatste update:30 jan 2020

Trend 18: elektro-hype wordt tastbaar

Al jarenlang wordt de trend van elektronisch aandrijven benoemd. 2020 wordt het jaar waarin eindelijk veel concreet wordt. Na 2020 gaat het nog veel sneller.

De verkoop van elektrische auto’s neemt versneld toe. Over een groot deel van 2019 was de 100% elektrische Tesla Model 3 zelfs het best verkochte model. In totaal nam de verkoop van elektrische auto’s in 2019 toe met 21%. Daarentegen liep de verkoop van de populaire diesel met maar liefst 45% terug.

In de landbouw, zij het iets vertraagd, zal het niet veel anders gaan. Op het gebied van trekkers en werktuigen duurt het nog even, maar op het gebied van compacte elektrische voertuigen zal het snel gaan, vergelijkbaar met de autobranche.

Elektrische minishovels

De machines die het snelst overgaan naar elektrisch zijn de minishovels. In 2015 beet fabrikant Weidemann het spits af met de introductie van de zogenoemde eHoftrac elektrische minishovel. Begin 2019 telde de markt al 6 aanbieders van een elektrische minishovel, en dat aantal groeit, zo bevestigt Toine Brock van Tobroco machines in Oisterwijk (zie kader onderaan dit artikel). Algemeen geldt dat de productie van minishovels in de tweede helft van 2019 goed op gang is gekomen. Ook de productie van elektrische verreikers komt op gang.

100% elektrische trekker

Ook wat landbouwmachines en trekkers betreft zal de elektronische aandrijving gestaag opkomen. Voorbeelden zijn er genoeg: John Deere en ZF komen met traploze aandrijvingen met elektrische componenten erin, productiestart voor John Deere is 2021, ZF volgt iets later. Het Zwitserse Rigitrac toonde ook al een dieselloze, 100% elektrische trekker, type SKE50. De Nederlandse importeur zou er al enkele van hebben kunnen verkopen, ware het niet dat de productie pas start in 2021. Fendt heeft de 100% e100 Vario klaar als prototype. Ook het merk Farmtrac heeft een kleine 20 pk elektrische trekker klaar waarvan de productie start in 2020.

Agritechnica

Een volledige elektrische wielaandrijving in de grotere trekkers en zelfrijders laat iets langer op zich wachten, naar schatting duurt dat nog 5 tot 10 jaar. Voorbeelden zijn al wel bekend, zoals in het studiemodel van Steyr dat onlangs op de Agritechnica werd getoond. Maar sommige fabrikanten versnellen behoorlijk. Het Nederlandse MTT tractors in Arnhem (MultiToolTrac tractors) bouwt inmiddels de tweede versie van de MultiToolTrac-werktuigdrager, en ook deze heeft een elektrische wielaandrijving. Bij deze grotere versies is het nog wel de dieselmotor die – via een aggregaat – zorgt voor de energievoorziening van de wielen.

Lees verder onder de foto.

Toine Brock (50) is directeur/eigenaar van Tobroco Machines in Oisterwijk (N-Br.) waar alle Giant-minishovels en verreikers worden gebouwd. - Foto: Tobroco
Toine Brock (50) is directeur/eigenaar van Tobroco Machines in Oisterwijk (N-Br.) waar alle Giant-minishovels en verreikers worden gebouwd. - Foto: Tobroco

‘In 2025 is 35% van de Giant-minishovels elektrisch’

In 2025 verwacht Toine Brock dat 35% van de 8.500 Giant-minishovels, die jaarlijks uit zijn fabrieken rollen, een elektrische aandrijving heeft. Dat alles elektrisch wordt, verwacht hij niet. Daarvoor is de vraag naar diesel te groot. Hij verklaart: “De nieuwste diesels zijn zo schoon, de uitlaatgassen zijn zelfs schoner dan de lucht die erin gaat. En daarbij, de vraag naar elektrisch is nu alleen groot in de Benelux en Scandinavië. Duitsland volgt. Uit de rest van de wereld komt er nauwelijks vraag.”
Stikstofwetgeving
Op dit moment is er 1 elektrische Giant-minishovel type productierijp, de 2,2 ton zware G2200E. “Van dit eerste type gaan we 250 stuks maken, en allemaal zijn ze al verkocht.” Brock wijdt het vooral aan de stikstofwetgeving en de stimuleringsregelingen zoals Mia en Vamil dat de vraag zo hoog is naar elektrisch. “En, elektrisch rijdt ook gewoon echt goed en stil, dat horen we van alle klanten.”
Verzekering
In 2021 verwacht Brock de elektrische versies van grotere minishovels (2,7 én 3,5 ton) en verreikers te introduceren. Of er beren op de weg zijn? “Momenteel is het vooral de verzekering die moeilijk doet in verband met het mogelijke risico op brand. Én, de prijs van lithium kan wel eens een bedreiging worden. Lithium is heel duur, nu maakt het accupakket 40% van de kostprijs uit.”

Boeren staan voor misschien wel de belangrijkste keuze in hun ondernemersbestaan: ga ik door of niet? Lees wat er speelt dit jaar, inclusief alle 20 trends.

Of registreer je om te kunnen reageren.