Home

Achtergrond

Duitsers en Amerikanen digitaliseren handel boer

De individuele boer kan met behulp van online-handelsplatforms makkelijker, sneller en met minder prijsrisico van zijn producten afkomen. In Duitsland zijn BayWa en een start-up met de naam Agrora bezig met de opzet van dergelijke platforms, in Noord-Amerika doen ADM en Cargill hetzelfde.

Digitalisering in de landbouw gaat niet alleen over mechanisatie, sensoren in de staltechniek en de inzet van drones bij het veldwerk, maar ook om de handel van de individuele boer met afnemers en andersom. In Duitsland worden op dat vlak diverse initiatieven ontwikkeld.

In de VS hebben de agrohandelsreuzen Archer Daniels Midland (ADM) en Cargill een online handelsplatform opgezet voor graantelers. ’Grainbridge’ heet het platform van de Amerikanen, waarmee telers in de VS en Canada hun contracten, afrekeningen en betalingsgegevens kunnen beheren. Daarnaast – en daar gaat het eigenlijk om – kunnen ze op Grainbridge transacties in ‘real time’ afwikkelen, dat wil zeggen in dezelfde tijd dat ze online zijn. Het platform biedt daarbij de mogelijkheid productiedata en productiekosten op te halen om het prijsrisico te beoordelen.

Meer dan klassieke online handel

Grainbridge is een voorbeeld van welke kant het op gaat. In Duitsland zet agrohandels- en dienstverleningsconcern BayWa in op de digitalisering van de handel. Het concern maakte eind november bekend een belang te hebben verworven in de Ierse start-up FarmHedge. Ook hier gaat het om een online platform voor de handel tussen de boer en afnemers, in dit geval meer de lokale handelsvestigingen die bedrijfsmiddelen aanbieden en landbouwproducten opkopen.

De bedoeling is dat klanten straks nog individueler kunnen worden bediend

Het klinkt klassiek, maar volgens BayWa is het meer dan een klassieke online handel. De transacties en de levering kunnen met name sneller worden afgewikkeld, gelooft het concern. “Met de participatie in FarmHedge komt een exclusief digitaal distributiekanaal op onze thuismarkten beschikbaar”, verklaart Marion Meyer, directeur van bedrijfssegment BayWa Venture. De bedoeling is namelijk dat de klanten straks nog individueler kunnen worden bediend. “Daarom wordt het platform ook met zelflerende software uitgerust om de aanbiedingen te optimaliseren”, aldus Meyer.

Agrora als Ebay voor landbouwgrondstoffen

Een handelsplatform voor de individuele boer gaat binnenkort ook online in Osnabrück. Dit platform in de eindfase van de ontwikkeling heet Agrora en lijkt volgens de initiatiefnemers veel op Ebay, maar dan gespecialiseerd in landbouwgrondstoffen. Het platform mikt op de terbeschikkingstelling van allerlei gegevens uit diverse bronnen, zoals de koersen op de grote graanbeurzen. Ook een vrachtbeurs gaat onderdeel vormen van Agrora.

Agrora moet vooral besparing van tijd en moeite opleveren en gaat qua mogelijkheden ook aanzienlijk verder dan de klassieke bemiddelingsplatforms voor landbouwgrondstoffen, verzekeren de jonge drijvende krachten achter het project. Agrora presenteert zich al online met een website en wordt volgens plan als handelsplatform begin volgend jaar operationeel.

Of registreer je om te kunnen reageren.