Home

Achtergrond 2 reacties

Tweede poging trekkerkenteken geen gelopen race

De soap rondom het trekkerkenteken krijgt een nieuw hoofdstuk. Het wetsvoorstel dat vorig jaar werd weggestemd, gaat in de herkansing. Grote vraag is of deze poging van minister Schultz wel zal slagen.

Het wetsvoorstel voor de invoering van het trekkerkenteken krijgt een herkansing. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ziet dit als de enige oplossing om volgend jaar te kunnen voldoen aan de Europese plicht om apk in te voeren voor landbouwvoertuigen die harder kunnen rijden dan 40 kilometer per uur. Ze vreest anders een infractieprocedure van de Europese Commissie met mogelijk hoge boetes tot gevolg.

Betaalbaar en controleerbaar systeem

De Europese apk-plicht gaat op 20 mei 2018 in voor landbouwvoertuigen met een constructiesnelheid van 40 kilometer per uur en hoger. Invoering van een kentekenplicht voor alle landbouwvoertuigen, zowel trekkers als aanhangers en andere getrokken voertuigen, is volgens Schultz de enige manier om te komen tot een betaalbaar en controleerbaar systeem om aan de apk-plicht te voldoen. De invoering van de kentekens kost agrariërs naar schatting € 30 per voertuig.

Om de politici tegemoet te komen, komt Schultz bij haar nieuwe poging om het wetsvoorstel door de Kamers te loodsen tegemoet aan de wensen van de Kamer. Ze wil de maximaal toegestane snelheid verhogen naar 40 km/u en een verbeterde toegang tot rondwegen opnemen in het nieuwe wetsvoorstel.

De invoering van de kentekens kost agrariërs naar schatting € 30 per voertuig. Foto: Henk Riswick
De invoering van de kentekens kost agrariërs naar schatting € 30 per voertuig. Foto: Henk Riswick

Partijen overtuigen niet eenvoudig

Grote vraag is of dit voldoende is om de politiek te overtuigen nu wel voor het wetsvoorstel te stemmen. Eenvoudig wordt het in ieder geval niet. Bij de vorige stemmingen waren VVD, CDA, PVV en SGP tegen het wetsvoorstel. De partijen lijken nu ook nog niet overtuigd van de argumenten van Schultz. CDA blijft vooralsnog bij het standpunt dan de verplichte kentekens niet nodig zijn en dat het alleen tot lastenverzwaring voor de boer leidt. VVD is ook nog niet overtuigd dat verplichte kentekens voor alle landbouwvoertuigen de enige oplossing is om te voldoen aan de Europese regels. PvdA blijft voorstander van de invoering van de kentekens.

Bij de wetsbehandeling vorig jaar waren LTO Nederland en loonwerkersorganisatie Cumela voor invoering van de kentekenplicht, in combinatie met de hogere snelheid en toegang tot rondwegen, waardoor de grote trekkers en machines niet meer door drukke dorpskernen hoeven.

LTO wil de keuze bij de boer laten: als hij een kenteken wil, kan dat op basis van vrijwilligheid

Keuze bij de boer

Nu lijkt het draagvlak voor een verplicht kenteken voor alle 270.000 landbouwvoertuigen minder groot. Cumela staat nog steeds achter het plan. Het systeem is er klaar voor en een goedkopere en eenvoudigere invoering van de kentekens kan volgens de loonwerkersorganisatie niet. LTO Nederland heeft zijn visie bijgesteld en wil alleen nog een kentekenplicht voor de snelle, apk-plichtige landbouwvoertuigen. Voor de overige trekkers wil LTO de keuze bij de boer laten. Als hij een kenteken wil, kan dat op basis van vrijwilligheid. Voordeel van een kenteken kan dan zijn dat er met een hogere snelheid mag worden gereden en dat je met de trekker op de rondweg mag. De verdeeldheid van de organisaties geeft de politiek opnieuw vrij spel. De tegenstemmers van december, VVD, CDA, PVV en SGP, hebben samen 75 zetels. Het wordt dus een nieuw spannend hoofdstuk in de soap van de kentekenplicht.

Laatste reacties

  • Marco22

    Geloof er geen biet van. Wel kenteken invoeren maar toegang op rondwegen ed wordt achterwege gelaten.
    Daar gaan gemeenten en provincies over, denk niet dat die staan te juichen om trekkers overal op N-wegen toe te laten
    Van een ruggegraatloze lto heeft het rijk toch niets te duchten.
    Wat rest is extra lasten apk, wegenbelasting ed.

  • farmerbn

    Lees nog eens het artikel van 18 mei 2016. De overheid had toen hele andere argumenten om het kenteken in te voeren. Nu een jaar later zijn ze eerlijker. Hoe betrouwbaar is onze overheid? Misschien zijn ze in de toekomst volledig eerlijk en heffen ze naast wegenbelasting nog veel andere heffingen. Zeker als Klaver het voor het zeggen heeft.

Of registreer je om te kunnen reageren.