Home

Achtergrond

Trends 2017: meer eisen vanuit supermarkten

Supermarkten worden steeds strenger, maar koesteren bio.

Supermarkten dringen steeds meer hun wil op aan leveranciers, en schroeven qua prijs hun leveranciers steeds meer de duimschroeven aan. Albert Heijn en Jumbo gaan bijvoorbeeld het middelengebruik in aardappelen, groente en fruit aanpakken. Albert Heijn maakte afspraken met Natuur en Milieu, Jumbo met Greenpeace.

Zo verplichten ze hun Nederlandse telers vanaf 2019 onder Milieukeur te telen en zetten ze in op meer biologisch. Daar bovenop verbiedt Albert Heijn het gebruik van 28 wettelijk toegestane middelen.

Naam: Erik Hemmes 
Plaats: Hilversum (N.-H.) 
Bedrijf: Erik Hemmes/Retail Advies 
Functie: supermarktdeskundige 
- Foto: Ton Kastermans Fotografie
Naam: Erik Hemmes 
Plaats: Hilversum (N.-H.) 
Bedrijf: Erik Hemmes/Retail Advies 
Functie: supermarktdeskundige 
- Foto: Ton Kastermans Fotografie

Kan de landbouw meer van dit soort acties verwachten?

“Zeker. Er vindt in de supermarktsector veel kopieergedrag plaats. Het meegaan met wat de concurrentie doet, is een vast patroon. Dat andere supermarkten Albert Heijn en Jumbo dus gaan volgen, is een kwestie van tijd. In feite zijn AH en Jumbo niet origineel, maar kopieerden ze het gedrag van Aldi en Lidl in Duitsland. Daar zie je dit fenomeen namelijk al langer. Aldi verbood al eerder wettelijk toegelaten middelen in hun agf.

De supermarkten verliezen niets met zo’n actie. Ahold-Delhaize heeft in Nederland een marktaandeel van 35%, Jumbo ruim 19%. Vanuit deze machtpositie kunnen de supermarkten hun leveranciers strenge eisen opleggen en kortingen bedingen, om vervolgens naar de klant goede sier maken. En blijken ze naderhand toch ietwat te streng voor hun leveranciers, dan vijlen ze de scherpe kantjes er vanaf.

Daarbij, pronken met bio levert bij de klant een goed imago op, evenals een gezamenlijke publieksactie met een ngo. De klant waardeert dat en betaalt daar graag extra voor.”

Afgelopen jaar spoten biotelers illegaal koper om hun bio-aardappelen gezond te houden. Supermarkten veroordeelden voor de bühne het illegaal gebruik, maar een bovenwettelijk verbod op koper in bio-aardappelen kwam er niet.

“De bühne bestaat uit 17,1 miljoen potentiële klanten. Dát is belangrijk voor een supermarkt, niet die paar gangbare leveranciers die zich storen aan hun inconsequente gedrag. Het koperschandaal in bio strookt niet met het imago dat de supermarkten graag uitdragen, vandaar dat ze er weinig ruchtbaarheid aan gaven. Daarnaast weten supermarkten dat geklaag vanuit de landbouw niet aanslaat bij de consument.”

Geen opbeurende boodschap, het is dus slikken of stikken.

“Inkoopprijs is belangrijk, maar als je als leverancier nieuwe, verfrissende producten of ideeën hebt, is de retail wel degelijk bereid om te luisteren.”

Dat kan ik me voorstellen met bijvoorbeeld een nieuw soort zuiveldrankje, maar een bloemkool is gewoon een bloemkool.

“Denk in agf meer in presentatie en verpakking. Recente voorbeelden zijn de receptenkaartjes op het agf-schap bij Lidl, of aardappelen los opscheppen in plaats van voorverpakt bij Dekamarkt, of allerlei uitgestalde mini-tomaatjes die de klant zelf naar wens kan mixen bij Jumbo. De agf-sector moet meerwaarde creëren. Een goed voorbeeld zijn de merksnoeptomaatjes Tasty-Tom. Maar ook samengestelde maaltijdpakketten, soeppakketten en stamppotpakketten, al dan niet voorgesneden. En biologisch is groeiende. Boeren kunnen daarop inspelen.”

Lees meer Trends 2017 online en in Boerderij 17 van 24 januari 2017.

Of registreer je om te kunnen reageren.