Boerenleven

Achtergrond 1 reactie

1980: Trekker op de kop, gered door de rolbeugel

In 1980 sloeg deze trekker om. De verplichte rolbeugel bewees duidelijk zijn nut.

Het was 1980 toen de trekker op de foto hieronder achterover kieperde. Dat hij niet helemaal ondersteboven ging, was te danken aan de rolkooi. In de praktijk sprak en spreekt men ook wel over valbeugel, maar die term dekt eigenlijk niet goed de lading.

Lees verder onder de foto

Dankzij de Fritzmeier-rolbeugel sloeg deze Deutz 6206 niet helemaal om waardoor de chauffeur waarschijnlijk met de schrik en een paar blauwe plekken vrij kwam.  - Foto: Misset
Dankzij de Fritzmeier-rolbeugel sloeg deze Deutz 6206 niet helemaal om waardoor de chauffeur waarschijnlijk met de schrik en een paar blauwe plekken vrij kwam. - Foto: Misset

Jaarlijks tientallen doden voor invoering van kantelbeveiliging

De verplichting tot een kantelbeveiliging kwam er in 1975 en had een reden: door met trekker en al om te slaan, vielen jaarlijks tientallen doden en een veelvoud aan gewonden, al dan niet met blijvend letsel. In Amerika, waar cijfers zijn bijgehouden, ging het om maar liefst 20% van de ongelukken in de landbouw.

In Engeland, Duitsland en Scandinavië gold al een verplichting om trekkers te voorzien van kantelbeveiliging, dat had het aantal slachtoffers aanzienlijk doen dalen. Cijfers in Nederland varieerden van 20 tot 30 dodelijke ongelukken per jaar; ook hier gonsde de verplichting van een rolbeugel rond.

Eerst zelf iets in elkaar lassen, later goedgekeurde beugels

In 1975 kwam die er dus. Eerst was de omschrijving omslachtig, de verplichting gold voor trekkers zwaarder dan 800 kilo en alleen als je met de trekker bezig was op kuilbulten met een helling van 20 graden of meer. In het begin kon iedereen zelf nog iets in elkaar lassen, maar vanaf juli 1976 moesten alle nieuwe trekkers een rolbeugel hebben die was goedgekeurd door de Veiligheidsinspectie. Voor bestaande trekkers gold een overgangsregeling tot 1983.

Tegenwoordig moeten alle trekkers officieel een rolbeugel hebben, maar in de praktijk rijden met name hobbyisten nog weleens zonder.

Dit artikel is te lezen in Boerderij 43 van dinsdag 21 juli en is onderdeel van de rubriek Zo ging het toen

Eén reactie

  • veldzicht

    De boeren klagen wel eens,in de de tijd van de cabineloze trekkers was zo,n valbeugel echt wel een hele verbetering voor de veiligheid van de bestuurder,zeker met de opkomst van de rijkuilen,toen zal menig boer wel gedacht;nou dat ging maar net goed en een aantal keren ging het hartstikke fout met doden en gewonden tot gevolg. hebben ;

Of registreer je om te kunnen reageren.