De motor- en emissiecomponenten van deze Fendt 313 Vario zijn vervangen door accu’s en elektromotoren. Foto: Holland-Utrecht MechanisatieNieuws

Eerste volledig elektrische Fendt afgeleverd

Fendt-dealer Holland-Utrecht leverde net voor kerst de eerste volledig elektrische Fendt af aan Van Huizen Groenvoorziening. Die gaat de trekker vooral inzetten bij groenonderhoud in Rotterdam en Barendrecht.

LMB Holland-Utrecht (Utr.) verzorgde samen met elektrificatiespecialist New Electric Automotive in Staphorst (Ov.) de ombouw van een standaard Fendt 313 Vario. Holland-Utrecht nam het constructiegedeelte op zich en New Electric Automotive bouwde de elektromotoren en accu’s in.

Volle werkdag

Bij het project, Fendt-e genaamd, zijn originele diesel- en emissiecomponenten vervangen door vier Tesla-accupakketten en twee Siemens-elektromotoren. De capaciteit van de accu’s is dusdanig gekozen dat de trekker minimaal 8 uur per dag kan werken met gemiddeld 50% belasting, zonder tussentijds laden. De laadtijd bedraagt ongeveer 15 uur.

Van Huizen Groenvoorziening in Barendrecht (Z.-H.) gaat zijn Fendt-trekker onder andere inzetten voor transportwerk en het versnipperen van hout. Gecalculeerd is dat de accu’s ongeveer 2.000 ladingen meegaan. Uitgaand van 200 werkbare dagen per jaar, is dat een levensduur van 10 jaar.

Pionieren

De ombouw startte in maart 2020. Vanwege corona en te late levering van onderdelen heeft het project vertraging opgelopen. Gijs Scherpenzeel van Holland-Utrecht geeft aan dat het inregelen van de nieuwe elektrische aandrijving met bestaande Fendt-componenten ook meer tijd kostte dan verwacht. Zaken als warmte voor de kachel en aandrijving van de compressor moesten ze opnieuw uitdenken.

Stijgende vraag

Holland-Utrecht geeft aan dat het ombouwen van diesel naar volledig elektrisch grofweg € 250.000 kost, exclusief de trekker. Gijs Scherpenzeel ziet een groeiende interesse vanuit met name groenvoorzieningsbedrijven die in emissievrije overheidsprojecten werken. Holland-Utrecht houdt de trekker de komende tijd nauwkeurig in de gaten om eventuele kinderziektes te verhelpen.

Eerder keek TREKKER mee in het productieproces.

Reacties

  1. Dat elektrisch rijden is al weer achterhaald! Ze kunnen tegenwoordig bestaand diesel- en benzinemotoren ombouwen naar rijden op luchtdruk. Levert veel meer milieuwinst op! Weegt lang niet zoveel als die accupakketten en tanken doe je binnen 5 minuten. Rijbereik is vergelijkbaar.

Beheer
WP Admin