Het ophalen en terugbezorgen van melkbussen vergde een enorme logistieke inzet. Naarmate er meer boeren overstapten op een koeltank, werden de kosten voor de resterende bussenmelkers hoger. Zij kregen daarom te maken met kortingen op hun melkprijs en toeslagen voor het transport. - Foto: Misset BoerenlevenAchtergrond

1977: Melkbussen waren voor velen pure emotie

Decennialang bewaarden boeren melk in bussen. Toen de koeltank kwam, hielden ze er wat achter de hand. Stel dat de RMO-wagen pech had.

Deze foto is volgens de potloodkrabbel op de achterkant gemaakt in 1977. Dat zou best kunnen want bussenmelkers waren toen nog niet verdwenen. Al werden het er wel rap minder. Dat kwam vooral door de ingezette schaalvergroting. Waren vroeger bedrijven met vier tot tien koeien heel gewoon, na de oorlog veranderde dat snel. 25 koeien, 30 en soms zelfs meer. Boeren kwamen bussen te kort. Ze huurden of kochten extra exemplaren, soms voor driedubbele prijzen vanwege de grote vraag. Met zulke grote aantallen koeien werd het een heel gedoe met die bussen.

Het maakte nogal verschil of je er vijf aan de weg moest zetten, zoals op de foto, of 30. En dat soms twee keer per dag, afhankelijk van het ophaalsysteem. Nadat de melkrijder ze leeg weer terug had gebracht, moesten ze ook nog eens allemaal schoongeboend worden. Boerinnen waren er maar druk mee.

Emoties liepen hoog op

En toch, toen de melkfabrieken erop aan begonnen te sturen dat het maar eens gedaan moest zijn met die bussen, was het land te klein. Veel kleinere boeren verzetten zich zoveel ze konden. Het alternatief, de aanschaf van een melkkoeltank, kon voor hen niet uit. Het zou het einde van hun bedrijfje betekenen. Ook melkrijders zagen hun broodwinning in gevaar komen. De emoties liepen dan ook hoog op. Hoewel melkfabrieken er de tijd voor wilden nemen, ging de ontbussing sneller dan gedacht.

Toch bewaarde bijna iedereen in het begin zijn bussen. Voor het geval de koeltank bijvoorbeeld stuk zou gaan of de RMO-wagen een lekke band kreeg.

In de rubriek Zo ging het toen gaan we terug in de tijd. Boerderij bestaat al meer dan 100 jaar en aan de hand van foto's uit het archief kijken we naar de agrarische sector in de vorige eeuw. Benieuwd naar meer historie? Check het dossier Zo ging het toen.

Reacties

  1. Dat is mijn vader januari 1987 toen de laatste melkbussen naar Heino Krause gingen . Daarna heeft hij nog een tijdje naar Rouveen gereden waar ze in 1998 zijn gestopt met bussen ontvangst .

Beheer
WP Admin