Boerenblog

1731 x bekeken 7 reacties

Zo onweerstaanbaar, zo lekker

Niet alleen gaan voor de kilo’s, de smaak hoort er onlosmakelijk bij. Dat zijn we in Nederland helemaal vergeten.

Mijn bezoek aan de Salone del Gusto, de salon van de smaak, in Turijn (Italië) stond deels in het teken van mijn zoektocht naar meer toegevoegde waarde in de keten. Die doe ik in het kader van mijn Nuffield-studie. De Salone is een paradijs als het gaat om lekkere producten. Alles draait om smaak en beleving. Je kunt er enorm veel producten proeven. De 'ark van de smaak' stond met meer dan 3.000 producten prominent op de beurs. De ark is er om de biodiversiteit te behouden. Ook een aantal Nederlandse producten staan in deze ark van de smaak. Het gaat dan bijvoorbeeld om het Brandrode rund, de Zeeuwse platte oester en de Lakenvelder.

Toegevoegde waarde
In Turijn waren natuurlijk veel hammenproducenten met hun hammen. Gedroogde schouders waren er ook te kust en te keur. Een leuk voorbeeld vond ik een mooie ham die in een houten doos zat, zoals wijn ook in een houten kistje zit. Dat brengt direct veel meer geld in het laatje. Ik had er nog nooit aan gedacht dat het ook zo kon. 100 gram gedroogde appelschijfjes voor €5. Doe er een beetje chocolade om en je vraagt €7. Ik moet wel zeggen dat ik het heerlijke appelschijfjes vond. De smaak sprak me erg aan.
Ik zag ook een Chileens product: blauwe eieren. Het ei is langer houdbaar door de dikkere schaal en heeft de helft minder cholesterol dan normale eieren, maar dat hebben ze alleen als de hennen op een speciale manier gehouden worden. Helaas legt deze kip gemiddeld maar 180 eieren per jaar. Maar ik vond het toch een mooi voorbeeld van toegevoegde waarde.

Lokale tradities en gebruiken
Op de Salone hadden de meeste producten hun eigen verhaal, hun eigen uitstraling en een eigen smaak. Ook zag je dat velen gebruikmaken van lokale tradities en gebruiken. Er is een relatie met het gebied waar de producent werkt. De boerderij is vaak authentiek. Kenmerk is ook dat van de producten maar een beperkte hoeveelheid wordt gemaakt. Zo voorkom je overproductie en dat is een belangrijk punt.
Tja, wij kunnen hier nog veel van leren. Een sterretje op het pak in de supermarkt is wel heel iets anders dan wat er in Turijn te zien en vooral te proeven was. In Nederland zijn we de smaak helemaal verloren. Die moeten we terugbrengen. Niet alleen voor de kilo's, maar smaak hoort er onlosmakelijk bij. In de zoektocht naar meer toegevoegde waarde lijkt mij dat een belangrijk punt.
Als ik weer terugdenk aan mijn bezoek aan de Salone del Gusto, denk ik aan die heerlijke meloenen. Het water stroomt me nog in de mond. Ik ben drie dagen op de beurs geweest en elke keer als ik bij die stand kwam, wilde ik die heerlijke meloenen proeven. Dat gevoel wil ik nu ook overbrengen met mijn varkensvlees. Zo onweerstaanbaar, zo lekker.

Foto

  • Vlees in een houten kistje.

    Vlees in een houten kistje.

  • Kartonnen tafels met stoelen waren overal te vinden op de Salone del Gusto. De stoelen zaten overigens best lekker.

    Kartonnen tafels met stoelen waren overal te vinden op de Salone del Gusto. De stoelen zaten overigens best lekker.

  • De producent die trots zijn ham snijdt en laat proeven.

    De producent die trots zijn ham snijdt en laat proeven.

  • Een schouder die op een moderne manier toch ambachtelijk is gemaakt.

    Een schouder die op een moderne manier toch ambachtelijk is gemaakt.

Laatste reacties

  • farmerbn

    Hoeveel van die overheerlijke producten worden via de supermarkt verkocht? Volgens mij gaat alles om de prijs als het via de supermarkt gaat en niet meer om de smaak.

  • Ferm

    Is denk ik alleen weggelegd voor een selecte groep producenten en consumenten, die via een speciaal afzetkanaal elkaar vinden.

  • B den Besten

    Foto 4 is toch echt een buik en geen schouder

  • joannes

    Een zij (gezouten en gekruid) Spek @B den Besten, van een Varken wat het héél Best heeft gehad! Nog steeds een lekkernij vooral in de Zuidelijke en Oost Europa landen!

  • LUCTOR

    De producten worden beperkt gemaakt zodat er geen overproductie plaats vind dus productie regulering.

  • Jan Arthur

    Deze produkten vindt men niet bij Aldi, Lidl of andere prijskloppers! Kwaliteit kost iets. Hauptsache billig is hier zeker niet van toepassing.

  • somporn

    Kwaliteit is de toegevoegde waarde,niet de kwantiteit met 10% water/eiwittoevoeging!Daar moeten we vanaf,gerommel met toevoegingen.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.