Rundveehouderij

Nieuws 2659 x bekeken 1 reactie

Meer melk, consumptie en prijzen blijven achter

Vilnius - De hoeveelheid melk die wordt geproduceerd op de wereldmarkt lijkt niet aan te sluiten met de huidige en de toekomstige vraag. Lage melkprijzen zijn het gevolg. Meer mensen aan de melk en taboes over zuivel de wereld uit helpen, moeten de vraag de komende jaren een stimulans geven.

Dit is de conclusie op het Wereldzuivelsymposium, dat deze week wordt gehouden in Litouwen.

Het zijn moeilijke tijden voor de zuivelindustrie, beaamden de experts uit 49 aanwezige landen. De consumptie van zuivel gaat dan wel omhoog op internationaal niveau, het aandeel melkproducten in het dagelijkse dieet blijft achter. Dat geldt vooral in de Westerse landen. Ook de melkprijzen hebben een vrije val gemaakt dit jaar.

Vraag naar zuivel moet sterker aantrekken

"De vraag naar zuivel moet nog sterker aantrekken dan dat die nu doet, om te zorgen dat we niet meer blijven produceren en groeien dan waar de markt om vraagt. De verwachting is dat er in 2030 5 miljard mensen zijn die zuivel kunnen veroorloven in hun dagelijkse voeding, vergeleken met de 2 miljard nu. Maar het is aan de sector de taak om deze mensen ook enthousiast te maken voor zuivel", aldus Jeremy Hill, voorzitter van de International Dairy Federation (IDF).

Focus ligt te veel op aanbod zuivel

Volgens Hill ligt de focus nu te veel op het aanbod van zuivel, wat nu resulteert in lagere melkprijzen dan de jaren hiervoor. In 2014 werd 802 milloen ton melk geproduceerd, 3,3 procent meer dan in 2013. Maar meer melk is alleen nodig als de vraag ook blijft groeien. IDF wil zich daarom de komende jaren verder inzetten om het aandeel zuivel in voeding te verhogen en bepaalde taboes rondom de gezondheid van zuivel te ontkrachten.

'Melkvetten en -suikers helemaal niet slecht'

Hill: "We verwachten dat de wereldwijde zuivelconsumptie tussen 2014 en 2023 met 13,7 procent gaat stijgen (is nu 110,7 kilo per persoon per jaar). Om dit waar te maken, en te versterken, moeten we wel aan de bak. Het mist nog al eens aan betrouwbare informatie en de resultaten van sommige 'wetenschappelijke' studies blijken niet correct. Melkvetten en melksuikers blijken helemaal niet slecht, maar de voedingsmiddelenindustrie is wel bezig melkvetten te vervangen door plantaardige vetten."

Meer concurrentie met soja- en amandelmelk

De CEO van verpakkingsgigant Tetra Pak, Dennis Jonssen, ziet ook de noodzaak om melk in de dagelijkse voeding meer te promoten. "We zien meer concurrentie van andere type dranken, zoals sojamelk en amandelmelk, voornamelijk in de Westerse landen "Alhoewel dit geen melk is, zien consumenten deze producten wel vaak als een gezondere variant op echte melk. In Azië is het gebruik van het woord melk bij niet melkproducten al aan banden gelegd", stelt Jonsson.

Vraag in ontwikkelingslanden stijgt

In ontwikkelingslanden blijft de vraag naar zuivel echter stijgen, en vormt hiermee een belangrijk middel om ondervoeding bij kinderen te voorkomen en de economie van deze landen te versterken.

Vraag en aanbod in balans brengen

Het verder opkrikken van de wereldwijde vraag naar zuivel is volgens Jeremy Hill een van de speerpunten om vraag en aanbod de komende maanden en jaren weer in balans te brengen. Hij voorziet ook een meer stabiele groei van de sector, dat positief kan uitpakken voor de melkprijzen.

Melkvolumes blijven zwaar wegen op markt

Volgens het IDF-rapport 'The World Dairy Situation 2015', dat werd gepresenteerd op de conferentie, zullen de melkvolumes in 2015 nog zwaar blijven wegen op de markt. De volumes in opslag worden groter en het is niet bekend wanneer deze op de markt komen. Een herstel van de melkprijzen in 2015 wordt nog niet verwacht.

Eén reactie

  • mtseshuis

    Goh, er kwam toch een gigantische vraag naar melk vanwege de groei van de wereld bevolking? En nu moeten ze zelf eerst melk promoten?? Wat een rare vertoning daar...

Of registreer je om te kunnen reageren.